:: Membebel vs Penyayang ::


Assalamualaikum..
Peace upon to all...
Apa khabar iman hari ini??
Mudah2an sentiasa dalam jagaannya..
InshaAllah...^^











Haa..cuba kita baca tajuk entry hari ini...
Macam pelik je tetibe je hari ini Ain nak share tentang ‘mbebel’..hee
Betol kan statement 2....
Membebel maknanye penyayang...haa..
Stuju..siapa stuju..hehehehe..













Sebenarnya semua orang Ain rasa mengaitkan perempuan dengan bebelan...
ok kalau tak semua pun tapi hampir semua la kan...tak gitu?
Ain suka membebel ke? of course la suka kot...kalau tak, tak kan ada belog ni...hehehe
tapi Ain xdela expert sangat bab membebel ni...hahaha^^
merungut ada la...nak2 buat kerja yang Ain xsuka....hee


















Sebenarnya membebel ni memang ungkapan yang SANGAT ISTIMEWA
 diberikan oleh kaum lelaki kepada kaum wanita..
Tapi kebanyakan kita (perempuan) menafikan hal ini..
SEBAB.....
Kita sebenarnya menganggap diri kita sebagai pemberi ingatan..kan..













Kenapa wanita suka membebel???
Haa..nak tahu x....
Jeng jeng jeng...
Sebenarnya terdapat 2 faktor yang boleh terjadi sedemikian,...
First , wanita mempunyai binaan otak ‘multitasking’..
Yg mana memudahkan mereka bercakap, bersembang, berleter dan membuat kerja2
fizikal yang lain dalam 1 masa..
Wahhh..hebatkan kita...soo..kaum lelaki di luar sana dun jeles..hee
Dan second pula ialah seorang wanita sebenarnya hanya membebel kepada
Lelaki yang ada hubungan rapat dengan mereka...
Contoh yang dekat suami dan anak2...
Haa..nampak di sini kami ( termasuk Ain ) bukan sesuka hati je nak
membebel kat sume orang..orang2 tertentu je kami berani..huhu..

















Nak tahu 1 kisah x....
Iaitu kisah Saidina Umar...
Yang mana terdapat suami isteri yang selalu btengkar & bgaduh...
Si isteri selalu je mbebel xhenti2....
Sedang memasak, mbasuh pun dia mbebel...
Kalau boleh sedang tidur pun dia nak mbebel....dasyat kan..
Jadi..si suami ni xtahan dengan perangai isterinya yang suka mbebel..
Dia pun marah balek si isteri yang mbebel..
Bila da balas balek mula la bgaduh...naik suara..
Si suami ni kemudiannya sedar rumahtangga mereka semakin parah jadi dia pergi
Berjumpa Saidian Umar untuk mengadu masalahnya...















Sebaik sampai di rumah Saidina Umar...
Si suami tadi tdengar isteri Saidina Umar sedang mbebel..
Tetapi suara Saidina Umar tidak pula kdengaran mbalas bebelan tsebut..
Mdapati isteri Saidina Umar pun begitu..
Si suami tadi xjadi mengadukan hal isterinya sebabnya...
Kalau isteri Khalifah pun begitu..apatah lagi isterinya..
Tetapi..ketika dia hendak bpaling pergi...tiba2 Saidina Umar memanggilnya..
Bertanyakan hajat bjumpanya...
Lalu si suami tadi mberitahu hendak mengadukan hal isterinya..
Si suami tadi mjawab :
‘ Aku datang hendak mgadu hal isteri aku, tapi aku lihat isterimu pun
berkelakuan sedemikian thadapmu ‘
Lalu Saidina umar tsenyum dan bkata :
‘ Tidak patut kalau aku tidak bsabar dengan kerenahnya. 
Bukankah dia telah memasak makanan untukku, mbasuh pakaianku
bsabung nyawa melahirkan zuriat untukku, mjaga anak2ku,  
dan dia tempat aku mdapatkan hajatku. Sabarlah, sesungguhnya
 keadaan itu tidak lama (nanti akan baik sendiri) ‘











Haa...nampak di situ kan... Islam pun mengiktiraf tabiat mbebel
wanita ini sebagai sesuatu yang positif...haa
Dan ia sebenarnya sebahagian daripada ujian dan muhasabah
kepada sang suami supaya lebih bsabar..
Jadi..kaum lelaki di luar sana bsiap sedialah dengan ujian ini yaa...
Anggaplah leteran isteri tu sabagai tanda ‘penyayang’..heee
So..dat’s all...moge mdapat manfaatnya...
Saling menerima kelebihan & kekurangan masing2..^^
( my future zauj..bsiap sedia lah anda..huhu )





Wallahua’lam.

Nota Hati 1 : "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu,
berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami,
dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
 [Hadis Riwayat Ahmad]



Comments

yup..perempuan dgn bebelan mmg tak boleh dipisahkan..:)
ilhambrothers said…
insya-Allah..semoga kita lebih terbuka untuk terima bebelan dari wanita.. ^_^ banyak pengorbanan beliau sebagai suri rumah tangga..
Nana Leina said…
tapi xsmua ppuan suka bebel.. hahaha..lebih baik diamkn dri dr bebel tuk something yg xberfaedah
Isma Haneefa said…
waaa...sweetnye mmbebel!anyway, tQ 4 sharing!
blogtilldrop said…
tak bebel maknanya tak kesahhhhh..:)
nice entry...>>>>> my new post My Sabah trip: Dari Gunung turun ke pulau
::WafaIrdina:: said…
@Teenager Housemaid : hehehe..masyeh yer yunk maseh sudi mninggalkan jejak dcni..hee...btol kot ..kiter mmg xley dpisahkan dengan mbebel..p jgn blebihan suda..huu^^
::WafaIrdina:: said…
@Nana Leina : btol jugak 2...bukan sume perempuan ske mbebel..ad y lbih ske mdiamkan diri..kdg2 mdiamkan diri ag lbih better...tp jgn tlalu memendam perasaan..t merana jiwa...kan.. ^^
::WafaIrdina:: said…
@ilhambrothers : masyeh sudi meninggal jejak dcni...hee..komen dr kaum adam..huu..ikhlaskan hati mnerima bebelan seorang isteri sebagaimana mereka ikhlas menjalankan tgjawab sbg seorang ibu dan isteri... ^^
Ungu Violet said…
nak kene bebel selalu lah nih..maknaye lagi penyayang...hihi

tapi siyes tak suka dengar org mmbebel byk2..cakap sekali cukuplah..dah leh paham dh...stress nnti...huhu
RazFiRa said…
bila sy dah duduk sendiri baru saya taw knape mak saye slalu membebel.. intik kesenangan kita jugak nanti :)
♥AienNajwa♥ said…
saye suke membebel..sape wat saye tak senang, memang kena bebel la..nasebla org tu..hehe..tapi tak dek la bebel dengan orang2 yang tak wat salah..tapi dengan org yang wat kiter marah jer..hukhuk..
::WafaIrdina:: said…
@Ungu Violet : btol u dear....ain pun xsuke org mbebel mende samer..cukuplah sekali je....buleh tension au....tp kn lg skit at lw kite mbebel mende baek ..p org wt xdgr je...pdhal tuk kbaikan mereka juga kan..hehehe...ada pro n kontra ny...hee^^
::WafaIrdina:: said…
@♥AienNajwa♥ : hehehe..sume org suke mbebel..cumer tahap kebebelan 2 je yang berbeza..kan...hee...^^

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!