:: Lampu & Tidur ::


Assalamualaikum..
Peace upon to all...



Hehe..hanya coretan pendek sebelum melelapkan mata..
Walaupun malam masih lg muda..heee
Bersastera pulak malam2 ni...





Bagi mereka yang suka tidur dengan lampu terbukak..
Sila baca entry kat bawah ni..haa
Sebabnya BAHAYA Tidur Dengan Lampu Terbukak…
Fakta yang tidak boleh disangkal lagi tau..hehe
^^,






Tidur adalah kegiatan yang membuat diri kita segar kembali..
 Rasa lelah kita akan hilang jika lenyap jika kita telah tidur yang cukup…
Tapi  tidur yang cukup itu belum cukup jika tidak melakukan tidur yang sehat.
Bukan main bantai je nak tidur tu…
Ada syarat2 nya jugak…
Katil dan tilam yang empuk…
Bantal golek yang setia di sisi..hee..( my diego & dora…lalala )
Dan yang paling PENTING  mematikan lampu ketika kita tidur.

my bedroom..lalala...






Kenapa & mengapa???





Kerana tidur dengan lampu menyala akan berisiko terkena penyakit leukimia.
 Para ilmuwan berpendapat bahawa tubuh memerlukan suasana gelap dalam 
menghasilkan zat kimia untuk melawan cancer.
 Kerana lampu yang menyala dapat menghentikan produksi zat melatonin. ( ain pun xbape
tahu p zat ni boleh mengelakkan kanser tau )
“Sekali Anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit,
 otak anda akan langsung mengesan bahawa lampu menyala seharian
 dan produksi zat melatonin akan menurun.





Sebuah konferen tentang anak penghidap leukimia yang diadakan di London
 menyatakan bahawa orang yang menyalakan lampu semasa tidur pada malam hari
 lebih besar peluangnya terkena cancer.
 Hal ini menekankan bahawa penghasilan melatonin aktif  di mana normalnya
terjadi antara jam 9 malam sampai jam 8 pagi.
( lau tersalah fakta..betol2kan yaa )





Oke..setakat tu aje…just a short story…sebelum dibuai mimpi indah..hee
Pesanan penaja :
Parents  disarankan untuk menggunakan lampu yang suram atau berwarna kuning 
jika anak-anaknya takut akan kegelapan..hee
Ada sape2 yang takut gelap naa..baek ngaku…lalala..
Okey…dat’s all…
Selamat Malam semua..
^^,



Nota Hati 1 :I'm graceful for this beautiful life.
Alhamdulillah... ^^

Comments

husnul.laili said…
fuhh fuhh yooo !
nasib baikk biasaa tidur dalam gelapp. heee.
TERIMAA KASIHHH atas infoo TERBAIKK neh. HAHA.
THUMBS UPP ! :DD
Juliet_iRa~" said…
wah..baru tahu..

thankss tau..tp ira pon mmg tak biasa tidur terang..heeee
cik pinaz said…
gelap la baru syok tido .. ye tak?
ibnuismaini said…
tak takut gelap pown. takut kena pijak je sbb tidur kt bawah. hu3.
✿Ziera✿ said…
alamak .... i selalu tido bukak lampu. huhuhu... so, malam ni tido kena tutup lampu lah jawbnye ,,,
oh baru choki taw . choki tdoe pom bukak lapu . hehe . :)
Leeyana Amzar said…
suke entri ni,,,mintak share utk kwn2 yg ske tidur and buka lampu yer..
@husnul.laili : sharing is caring dear...thumbs up 2 u 2 dear ^^
@Juliet_iRa~" : lalala..welkam dear...ain pn xbese tdo terang jgk...kiter serupa..hee ^^
@cik pinaz : betol2...stuju 150% nge cik pinaz...tdo lam gelap bru syiok...swet drem naa,..hee ^^
@✿Ziera✿ : yke...soo..setat rni jgn lupe ttup lmpu naa nk tdo 2...health da most important tw ... ^^

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |