:: Kemaafan Adalah Dendam Yang Terindah ::


Assalamualaikum...
Peace  upon to all...
Moga hari ini lebih baik daripada semalam..
inshaAllah ^^






Hari ini..sekadar nk mencoret sedikit di sini....
Berkenaan tentang MAAF tapi masih terluka...
Dendam yang tiada penghujungnya....
Tanya hati mengapa kita susah nak memaafkan orang lain...
Entry tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau sape2 je..k..






Orang selalu berkata, luka walau sudah sembuh sepenuhnya,
namun tetap meninggalkan parutnya .
Ada ketikanya hati kita sakit menerima perkhabaran
yang kita tidak pernah terbayang yang kita akan menerimanya....
Maaf. ..Satu perkataan yang mudah dilafazkan bagi kebanyakan orang..
tapi dalam hati susahnya nak melupakannya...kan..
Andai dendam itu merupakan sesuatu yang konkrit
mungkin sahaja setinggi menara KLCC tetapi
tidak mampu mengalahkan ketinggian dendam yang ada!!!









Terlalu berdendam sebenarnya hanya menyakiti hati sendiri
bukan org yang didendami itu ....kan..
Kita dipermainkan oleh perasaan sendiri, diperguna dengan
nafsu amarah yang meluak-luak sedangkan
yang bertepuk tangan itu hanyalah si bertanduk dua yang sedang
tersenyum lebar! Astaghfirullah..








Ain nak bagi 1 persoalan....








Kenapa kita susah sangat nak mengaku kesalahan diri kita sendiri
dan susah sangat nak memaafkan orang lain?
Sesungguhnya ini ujian yg paling besar ain sedang alami sekarang..
Berperang dengan perasaan sendiri...
Adakalanya kita masih terbawa2 dengan kesilapan yang telah dilakukan terhadap kita
bertahun-tahun yang lampau dan ianya masih lagi menjejaskan hubungan
kita dengan pihak tersebut...kan..
Ain cuba untuk menunjukkan reaksi seperti tiada apa yang berlaku.. namun... hati ini
hanya ALLAH saja yang tahu... sampai bila ia akan berakhir....








1 je pesanan ain...
Jangan menganiayai diri sendiri dan orang lain
yang memohon kemaafan daripada anda dengan memberinya ketaatan
palsu. Mereka sebahagian daripada diri kita.
“Seorang muslim adalah saudara bagi sesama muslim ,kerana itu janganlah
menganiaya,jangan membiarkannya teraniaya dan janganlah menghinanya.Taqwa
tempatnya disini!Sambil baginda menunjuk ke dadanya sebanyak 3 kali.Alangkah besar
dosanya menghina saudara sesama muslim,setiap muslim haram menumpahkan darah
saudara sesama muslim. Haram merampas hartanya dan haram mencemarkan
kehormatan atau nama baiknya” [Hadis Riwayat Muslim]







‘ Memberi Kemaafan Adalah Jalan Terbaik ‘








Sebenarnya, orang yang benar-benar memberi kemaafan akan terlepas dari dendam
 dansakit hati apabila mengenangkan perbuatan orang padanya. 
Sebaliknya, orang yang memberi kemaafan akan tenang dan
 merasai kelapangan jiwa. MashaAllah. ^^






Memang, sebagai manusia biasa adakalanya berhadapan dengan kesukaran untuk
memaafkan orang lain. Tapi ingatlah, sifat orang yang mudah memaafkan
 itu adalah akhlak muslim yang terpuji.







Justeru, Ain kira orang pemaaflah yang paling kuat. Kenapa?








Sebab, sebenarnya walaupun dia berupaya untuk membalas segala perbuatan orang
kepadanya, namun dia mengambil jalan untuk memaafkan dengan berusaha untuk ikhlas
kerana ALLAH SWT...kan..fikir2kanlah...
Ain harap Ain pun mampu jadi sekuat itu..^^







Rasulullah SAW pernah bersabda.
“Tidak sempurna keimanan seseorang daripada kalian, sebelum dia mencintai saudaranya (sesama Muslim) sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.” -HR. Bukhari







Janganlah daripada kita tergolong daripada orang yang berdendam malah ada yang
sampai bersumpah untuk tidak memberi sebarang bantuan kepada orang yang bersalah
kepada kita sepanjang hidup. Astaghfirullah~~~
“…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka
bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAh Maha Pengampun, Maha Penyayang.”
 – anNuur : 22







Rasulullah SAW seorang yang pemaaf.
 Sebab itu Baginda juga menuntut umatnya untuk memaafkan
 atas kesalahan yang boleh dengan mudah diberikan kemaafan. Aduh!
Sungguh malu apabila terkenangkan perjalanan hidup Rasulullah yang bukan saja
diumpat, dikatakan gila, malah dibaling batu sehingga luka berdarah.
Kalau boleh pada masa itu, boleh saja Baginda meminta kepada ALLAH untuk diturunkan
bala seksaan. Malah, Baginda menolak untuk berbuat sedemikian.
MashaAllah~~~
Indahnya akhlak nabi kita...kekasih Allah...








Sekali lagi, memaafkan adalah jalan yang terbaik. Dan, jika belum bersedia untuk
memaafkan kerana hati meminta waktu supaya reda, maka katakan terus-terang tentang
itu. Jangan memberi kemaafan tatkala masih berdendam. Kerana, ada perhitungan ALLAH
Ta’ala untuk itu!








Ain  tahu anda semua seorang yang pemaaf dan lembut hati. (mudah2an)
Semoga ALLAH merahmati kehidupan kita. Dan Ingatlah..
 Manusia ini memang tak lari dari
membuat kesilapan, kesalahan, kerterlanjuran atau sebagainya kalau tidak
 masakan ada istilah "Manusia Tidak Sempurna" tapi jangan jadikan manusia tidak
sempurna itu sebagai alasan utk kita terus membuat kesalahan dan kesilapan sebaliknya
kita belajar dari kesilapan kerana itu lebih mematangkan kita dan menghargai orang lain.
Senyum. ^^



Wallahua'lam

Nota Hati 1 : Sungguh, saya tidak pernah berdendam, saya hanya TERKILAN kerana
 hal itu saya kehilangan separuh kebahagiaan saya ^^
Nota hati 2 : Saya jugak perlukan kemaafan dari seseorg....:')



Comments

✿Ziera✿ said…
best entry nie. kadang2 ada org mintak maaf x ikhlas, dan ada orang memaafkan pun x ikhlas juga. hurm...
putri=) said…
btol 2..sdgkn nabi jga sering memaafkn umatnya apth lagi kita hamba yang biasa di muka bumi ini..yg pntg kita kne pndai jge dri dr mgtkn prkra yg x brfaedh.. ^_^
@✿Ziera✿ : masyeh yaa dear..sudi meninggalkan jejak lagi kat cni..hee..btw..btol 2..ikhlas 2 kter xnampak..p better kita bersangka baik lar dengan orang lain..kan..lw x,,dendam yang tiada penghujungnya lar..Sebenarnya, orang yang benar-benar memberi kemaafan akan terlepas dari dendam dan sakit hati apabila mengenangkan perbuatan orang padanya. Sebaliknya, orang yang memberi kemaafan akan tenang dan merasai kelapangan jiwa. MashaAllah...sama2 kiat reflect diri kiat ^^
@putri=) : masyeh yaa dear sudi meninggalkan jejak kt cni..hee..btol..Nabi adalah qudwah kita..ikutan terbaek kita..jom sama2 kita contohi akhlak nabi..agar hidup lebih bermakna dan penuh barakah...yukk kita sama2 memaafkan semua orang.. ^^
cahaya kasih said…
kadang2 dengan memaafkan org kita akan mendapat ketenangan... membenci atau mendendami orang akan membuat hati kita akan terus terluka..! kita bukan nabi yg bersifat maksum.. semua manusia akan membuat kesilapan dan berhak utk mendapat peluang yg kedua..! walau hati kita disakiti jalan penyelesaian yg terbaik adalah memaafi orang itu...^_^...
Ungu Violet said…
kadang2 ada org tu senang je nk minta maaf kan apatah lagi setelah janji2 dimungkiri..

kita sbgai manusia biasa mmg ada rasa terkilan & kadang kala ada tersemat dendam di hati..

tapi apalah gunanya berdendam...buat kita lg sakit hati adalah..

yang pastinya Allah itu Maha Adil...ingatlah hidup ini umpama roda...

sbb itu kita jgn lah sesekali melukakan hati org lain...sbb suatu hari nnti kita juga akan merasa luka itu.
ariff al-baqi said…
kenape kite selalu je nampak kesalahan orang lain tapi diri sndiri x ? sebab.. kite xnampak muke sendiri melainkan bila tengok cermin.. rengung2kanlah.. haha
bila bace ni.. i think my hati sangat keras..T.T
i always said i forgave...
but the thing is i never forget..
i always said to myself, thats a lesson...
no matter what, u have to learned ur lesson, and be much more better than before..
i cant forget, coz i never wanna be the same..
i like the quotes, but not to forget is the hardest thing...=')
sangat setuju . memaafkan orang lain membuat diri kita tenang . tapi . sangat susah untuk berbuat demikian . :)
@cahaya kasih : betol..semua manusia yang melakukan berhak diberi peluang kedua..p ble da dpt peluang 2..hargai dan cube dptkan blek kepercayaan org 2 wlpn hakikatnya ssh nk dapatkan kepercayaan yg sama mcm dl...pe pn...kesilapan akan lebih mematangkan diri dan menjadikan kita lebih menghargai orang lain.. ^^
@Ungu Violet : masyeh yaa miss ungu masih sudi lagi menhjengah belog ni..hee..btol maaf adalah ungkapan yang sgt senang diungkapkan bagi sesetengah org..p memaafkan adalah bukan perkara yang senang cam mkn kacang...kita muhasabah lar diri kita blke..mungkin pe yg org wt kat kita sbb kita pn pnah wt mende 2 kt org len ..kan..hidup cm pusingan roda..what u give..u get back..kan..

pe pun ..mend 2 mematangkan diri kita..inshaAllah... ^^
@ariff al-baqi : betol..cermin diri sendiri dl ..baru tw np org ssh nk maafkan kita..pe pn.. muhasabah diri ..mungkin kslhn kita kat org lain lg banyk ... sbb 2 sblm tdo..sebaek2nya adalah kita memaafkan diri sendiri dan orang lain..dan banyakkan berdoa supaya Allah lembutkan hati2 mereka yang telah kita sakitkan..inshaallah..allah Maha Mendengar doa2 kita.. ^^
@Teenager Housemaid : masyeh yaa dear masih sudi meninggalkan jejak d sni...ain pun ase hati ain pun keras....susah sangat nk memaafkan orang lain...sedangkan allah maha Pengampun lg Maha Penyayang..kita sebagai hambaNya yang hina lagi dina berhak ker nk mengadili kesalahan orang lai..juz fikir2kanlah ...sekadar kata penguat jiwa..mudah2an hati kita dilembutkan untuk medah memaafkan orang2 di sekeliling kita..inshaAllah...reflect diri kita balek ..mudah2an allah meraahmati ^^
♥AienNajwa♥ said…
betul tu sayang..sentiase memaafkan org lain adelah satu hal yang sangat mententeramkan hati..hilangkan sifat dendam, nanti akan bertambah coreng-coreng hitam di hati..semoge kiter menjadi insan yang terbaik..sentiase menerime teguran orang..peace juge syg ! ~~ (^_____^)

p/s : nice entry..
eira yasin said…
entry yang best! hati ni tersentuh bila teringt hati ni susah nak maafkan org lain. mmg betol kemaafan adalh perkara yang terindah sekali! nice ~
Lai Qma said…
bt0l lah..byasenye hati ni yg plg susa na trima yg mulut da ucapkn kata maaf..kdg2 trtnye2 jgk ikhlaskah mmfkn cmtu..tp apep0n,utk mgubat hti yg luka knelah redha n mmh0n kpdNya supye dlmbutkn hti kite dn dja0hkn dr prsaan2 dendam..insyaAllah :)
shahani... said…
n3 yg best..tq2...
:)

Popular posts from this blog

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |