Posts

Showing posts from April, 2013

Cerita prektikum #part 1

Image
Honesltly, kat sekolah memang bermain dengan emosi & tenaga.. selalu jee mghitung hari nak weekend hari2.. sungguh! mental fizikal memang letih sangat2 bile dah habes mengajar 1 kelas.. tapiiii, bile da lame2, mule kenal diowg, jadi jatuh sayang pulak.. bahagia & hepi tengok mujahid mujahidah kecil yang kita ajar tu berusaha untuk belajar sungguh2.. walaupun mereka dari kelas belakang.. sebenarnya, mereka memang nak sangat & minat sangat belajar, tapi sifat suka 'maen2' dalam kelas tuh mengatasi kesungguhan mereka nak belajar.. hm kena berusaha belajar lagi nak tarik minat diowg dengan sesi P&P dalam kelas nim. Ingat kata pensyarah pembimbing, murid hakikat memang nak sangat belajar.. jadi, tugas cekgu lah yang tunjukkan 'jalan' kat diowang ni. Moga2 mereka mampu menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat. ameen~ 




*now, i know da trully perasaan sebenar seorang cekgu.




{19042013}

*audit diri*

Image
. . . . . . . . . . . . . .

Moga apa sahaja kerja yang kita lakukan setiap hari waima sekecil2 perkara adalah kerana Dia.  Dan dikira serta mendapat nilaian pahala dan ibadah di sisiNya. Bimbang, terlalu sibuk dengan kerja2 dunia, hingga lupa buku amal yang masih kosong. Tak pernah tercatat apa2 sedangkan diri ini hampir setiap hari, tulis Rancangan Pengajaran Harian dalam buku rekod pengajaran.. yela, sejak diri mula didampingi si prektikum, buku rekod memang tidak boleh dipisahkan dari empunya diri. Hari2 kena catat rekod pengajaran, buat jurnal & yang paling penting refleksi pengajaran. Yeee, REFLEKSI!!! refleksi diri seperti mana refleksi pengajaran selepas mengajar.. refleksi dosa2 kita, amal2 kita seharian.. Adakah masih cukup untuk dibawa bekal ke alam sana.. Bak kata Prof.Dr.Muhayya, audit diri setiap hari terutama yang menaip ini.


Wallahua'lam.



*selepas solat, sendirian dengan Allah, sendirian dengan Dia, banyak membuat DIRI berfikir.. muhasabah kembali.. entah malaikat…

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!