:: Jadi surirumah it's fun::


Assalamualaikum..
Peace upon to all....
Ehem3..cuti masih lagi berjalan...
Sepanjang berada kat umah ni...mcm2 mende kne buat kn...
Da jd macam surirumah sepenuh masa lar pulak..hee
haa, sape yang memang dari kecil sampai besar
memang bercita-cita nak jadi surirumah? eii, macam nampak tak nampak je tangan
yang diangkat. huh! semua nak lari je dari jawab ek..lalala







Jadi surirumah itu fun!!!






Sape setuju statement di atas...lalala..cepat angkat tangan naa...^^,









Susah la jugak kan nak jumpa perempuan dalam era globalisasi ni
sanggup n betul-betul nak jadi fulltime housewife kan.
 Mungkin la ada yang berniat tapi tak mampu nak realisasikan sebab
semua orang berkejar mencapai cita-cita....Macam ain lar jugak...hehehe
 even yang tak de pelajaran pun nak kerja kan lepas dah kahwin.







                                                              Kenapa agaknya ek ???










Mungkin disebabkan dengan faktor sekeliling kita....kn..
 Semua orang nak cari rezeki masing-masing, nak pegang duit sendiri. 
Kalau yang jenis ada akademik tinggi,
 yang belajar untuk jadi doktor, engineer, cikgu dan apa lagi la tak kan lepas
dah kahwin nak berhenti kerja kan semata-mata sebab nak fokus kepada keluarga...
macam xlogik je kan...betol x..
Belajar penat2...dapat kerja best2..takkan senang2 nk lepas camtu je kan...
Tak dinafikan memang ada dan kepada yang segelintir ni,
 memang ain respek r kat dorang...thumbs up!!









Kadang-kadang tu bukan sebab tak mampu ke apa.
Suami mampu je tanggung... nak kahwin empat dia mampu lagi tanggung. haha.
 tapi ni lebih kepada kepuasan diri sendiri. betul tak?
best juga uruskan semua urusan rumah dengan tangan sendiri
tapi bila dah belajar gini, kita macam nak aplikasikan apa ilmu yang kita ada kan...
basi lar ilmu law x digunakan kan...









ain bagi 1 contoh laa...iaitu student yang ngah belajar lg cam ain...
bile weekend je mesti nak balek umah kan..
ajatnya nak stdy lar kat umah..exam nak dekat daa..(konon2nya..hee)
tapi konfem objektif tu takkan tercapai....sebabnya....
bila balek je umah...mesti  mak nak resign jap dari wat kerja rumah...
 kadang-kadang tu balik punya exited nak makan masakan mak tapi mak pulak makan
masakan kita  yang tak sedap tu....lalalala...
time tu la dy baru nak faham...bukan senang nak jadi surirumah cam mak...











Rutin seharian ...macam biase la..
Awal2 bangun pagi mandi...then kena kemas rumah...
lepas tu basuh baju & sidai baju yang berlambak mengalahkan ketinggian
 KLCC dalam bakul tu....nak2 adik beradik ramai macam ain..
habis je semua tu kena masak pulak...memang memerlukan komitmen yang tinggi la.
ni belum campur kalau betul-betul ada anak...adoi la, gane la agaknya kan.
memang perlukan lebih tanggungjawab sebab kita bukan buat semua tu bukan untuk 
diri kita je tapi melibatkan orang lain sama...kan..
Thumbs up kepada mak-mak, ibu-ibu, umi-umi, mama-mama semua yang jadi surirumah
sepenuh masa...memang amat kagum dengan anda...
ain pun tak mampu lagi ni...masak pun xpass lagi...heee ^^,
kadang2 tu bosan dengan masakan sendiri kan....
 macam mana agaknya nak jadi surirumah sepenuh masa ni...haha.
masak dua tiga kali pun dah bosan. ishh ishh ishh ^^,











tapi yang pasti jadi surirumah itu sangat fun....
 yelah, semua benda kalau kita mampu buat, kita pun akan dapat kepuasan juga....
 lagi-lagi semua benda dengan tangan kita...
kita buat semua benda untuk kesenangan bersama...
 dan memudahkan orang lain sama...mmg puas giler lar...
 kalau lipat baju, lepas dah siap semua tu, pandang je baju-baju yang terlipat tu..haha
 sangat seronok sebab akhirnya setel....kan3..
surirumah ni satu profesion yang mulia. sangat fun!!!
Soo..check it out...and let’s have fun..
Jgn pernah memandang rendah tw  tugas sebagai surirumah...
Nanti kter kawen ( bagi perempuan2 yg belom berkawen )..
anda memang takkan lari daripada semua ini...
Takkan nak harapkan orang gaji pulak..
Kang sangkut plak dengan suami kiter..hahaha
Fikir2kanlah yaa.. ^^



Waallhua’lam.

Nota Hati 1 : Hidup di sini sementara saja..mari kita sama-sama berlari mengejar 
redhaNya..bukankah di sana ada syurga yang amat indah ciptaanNya..^^

Comments

jdi suri rumah sepenuh masa x salah.. hehhe.. bgi farah kita kena ciap sedia pe yg bakal terjadi msa hdpan.. so kita ptut pgg duit sendiri jga..=)
mR.aSLaN said…
yup .. wang cuma angka dalam hidup ..
tapi cita² adalah matlamat dalam hidup :-)


http://aslanmy.blogspot.com
@nur farahin binti sulaiman : hehehe..btol...nk idup perlukan duit...kn...pe pn ..tgjwb kter jgn dlupakan ..2 je..peace..masyeh yaa dear .. ^^
mR.aSLaN : btol..wang 2 cuma angka..n 1 keperluan..semua mende plukan duit sekarang..nk bahagia pun perlukan duit jugak kn..p kne lar lam kesederhanaan..jgn selalu tamak..bersyukur apa adany..hee... matlamat idup ila mardhotillah neh.. masyeh yaa.. ^^
ChaCha said…
hurmmm....suri rumah memang best..hehehehe
@ChaCha : btol2...soo..ikhlaskan at..bru lar rase kepuasan..kn...masyeh yaa dear.. ^^
myblog said…
jadi surirumah dan mencari pendapatan sampingan...boleh kot...
Zaman sekarang semua pompuan aktif..jadi suri rumah mgkn kurang sesuai kot
Datang dari Hanif Bloglist

Hanif bin Idrus Blog
Ungu Violet said…
tabik la kat surirumah sbb dia sanggup brkorban utk keluarga..

hmmm...tapi bersedialah mghadapi segala kemungkinan...huhu
@myblog : btol 2..surirumah zaman sekarang da advance da au..pandai cari duit sampingan..gunekan kelebihan yang ada ke arah yang lebih baik..asalkan xmengabaikan tanggungjawab sedia ada..kan...mayeh yaa sudi jengah belog yang xseberapa ni .. ^^
@Ungu Violet : hee..thumbs up 2 all housewives..heee... ^^
jadi housemaid la best..arhahaha
@Teenager Housemaid : kije la paep pn..asalkan kije yang halal..serta niat yang ikhlas..inshaAllah dipermudahkan segala urusan...masyeh yaa.. ^^
atIEsAyAnGkAmU said…
rase mmg nk je jd fulltime housewife sejak ade anak...
time anak dara dulu berkeras nk keje kuat2,kumpul duet..hehe..
@atIEsAyAnGkAmU : besar pengorbanan 2..heee..bukan senang nak wt pilihan cm2..hee...family first kan...hee..pe pn plihan yang dbuat..muda2an dipermudahkan Allah..inshaAllah ..masyeh yaa ^^

Popular posts from this blog

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |