| Ibadah ker Adat ni...heee |



Assalamualaikum…
Peace upon to all..
Apa khabar iman hari ini..
Semoga sentiasa dalam jagaanNya..
inshaAllah ^^







Kebosanan melanda hari ini..sambil menghitung hari nak balek kampung...huhu
Sooo..tidak mahu membuang masa begitu sahaja...lebih baik kita update belog naa...
Jom..hari ini Ain nak berkongsi sesuatu yang Ain rasa best lar juga nak disharekan bersama..
Yang mana yang Ain belajar hari ini dalam kelas Ibadah....
Tersengguk2 dalam kelas tadi..kes nya tidur lewat semalam buat slideshow tafsir...
Tup tup tup...xkena present pun hari ini...kesukaan yang amat..hahaha









Ok..let’s go to to the topic..yang mana Ain nak share tentang ibadah dan adat...
Kita tahu kan 2 perkara ini adalah perkara yang sangat berbeza....
Pada hari ini jika kita lihat telah banyak berlaku percampuran ibadat dan adat yang mana adat dikatakan
ibadat dan ibadat pula dikatakan sebagai adat..kan..








So..jom kita go through dulu apa itu ibadah...apa itu adat...
Secara ringkas ibadah adalah 1 bentuk perhambaan makhluk kepada Allah SWT...
Manakala adat pula ialah amalan2 yang menjadi kebiasaan bagi orang ramai / masyarakat..
Contohnya adat bersanding, berkahwin, makan minum dan lain2...
Dan kadang2 terdapat sesetengah adat yang tidak bertepatan dengan syariat..
Tapi adat juga boleh dijadikan sebagai ibadah....haa..nak tahu x camne..hee ^^









Adat boleh jadi ibadah hanya kerana niat....
Sebab NIAT yang membezakan ibadah dan adat...
Contohnya berkahwin adalah semata2 untuk menamatkan zaman bujang....itu xjadi ibadah lagi..
Kalau ikut hukum secara zahir memang la sah...tetapi,,,
Tapi bila kita berkahwin kerana untuk menjaga agama, mengikut sunnah nabi dan menjauhi maksiat...
Barulah kita  akan mendapat pahala sedangkan sesiapa yang berkahwin semata2
menamatkan zaman bujang  tidak akan mendapat pahala..
sebab boleh jadi jugak mereka berkahwin semata2 desakan keluarga dan
mengelakkan  orang mengata..contoh bagi perempuan tu takut orang kater andalusia..
( anak dara lanjut usia ..hee )...
itu yang Ain faham la....
*kalau salah perbetulkan yaa..











Sooo.. di sini kita dapat lihat kalau nak buat sesuatu tu kenalah lillahi Taala...
Buat kerana Allah...bukan kerana orang lain atau sebab peraturan dunia..
Takut2 nanti bila kita buat sesuatu kerana manusia atau sebab2 lain...
seperti kita dah mensyirikkan Allah dengan sesuatu yang lain...
Contoh lain yang Ain boleh bagi terutama bagi kalangan student seperti Ain..
Buat esymen...kita tanya diri kita...kita buat esymen 2 kerana apa??
Kerana lecturer...atau xnak fail dalam exam sebab esymen pun dikira dalam carry mark kan..
Tapi bile kita buat kerana nak memenuhi tuntutan diri kita seterusnya dapat meningkatkan prestasi sesuatu
organisasi ( organisasi di sini ialah eg universiti ) juga dikira ibadah...
banyak lagi contoh yang boleh diberi..tapi pandai2lah fikir yaa...
jadi...jadikan apa yang kita buat seharian sebagai 1 ibadah..xrugi pun..k..
just ubah niat kita Lillahi Taala...^^












... At last dapat disimpulkakan di sini  ibadah itu mempunyai kesyumulannya yang
merangkumi seluruh aspek kehidupan...
Ia tidak hanya terbatas kepada solat , puasa , zakat dan haji sahaja..ianya sangat luas...
Kerana seluruh kehidupan kita ini adalah merupakan ibadah kepada Allah SWT.
Sebagaimana Firman Allah dalam surah al- Zariyat ayat 56 yang bermaksud :

"dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya Mereka menyembahku"










So…kita sebagai Muslim hedaklah bersungguh-sungguh memperbetulkan niat dan menghadirkan keikhlasan
dalam diri dalam setiap amalan perbuatan yang dikira sebagai adat seperti menuntut ilmu, mencari rezeki,
makan , minum , berpakaian , perniagaan , perkahwinan dan sebagainya..
Semua perkara yang kita lakukan dikira sebagai ibadah jika ia dilakukan kerana Allah..
Dan semoga setiap amalan yang kita lakukan sentiasa mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT…
inshaAllah..^^


Salam.

Nota Hati 1 : Tidak perlu membandingkan diri kita dengan orang lain. Tetapi satu-satunya orang yang harus
kita bandingkan adalah diri kita yang semalam.
Orang yang beriman, adalah orang yang sentiasa menjadi lebih baik dari sebelumnya..
Senyum. ^^



Fi amanillah,

24 Safar 1433H,
18012012 : 1213.


Comments

Isma Haneefa said…
Berniat kerana ALLAH bererti kita sudah berniat utk mmperoleh segala-galanya^^. Niceee
::WafaIrdina:: said…
@Isma Haneefa : masyeh yaa sis...buat sesuatu niat kerana Allah..inshaAllah dikira sebagai suatu ibadah yang xsia2 dan dipermudah semua...
perkara yg baik InsyaAllah Allah bantu kn :)
zareliqa afiqa said…
Betul2..niat tu kena betul^^
♥AienNajwa♥ said…
agree !~ betol 2 Ain..when kite buat something perlu ikhlas kerane Allah..jike tpkse, xjd ibadah dh kn..ape2 pown bg sis ibadah n adat adelah something yg different..sekian syg !~ =)
::WafaIrdina:: said…
@Bulan Syurga Firdausi : inshaAllah..y penting ikhlas lillahi Taala :)
::WafaIrdina:: said…
@ zareliqa afiqa : yup sis..betolkan niat..buat bukan kerna manusia o apa2 pun..buat kerna allah..moge Allah permudah :)
::WafaIrdina:: said…
@ ♥AienNajwa♥ : betol sis...semua mende yg kiter wt ley jd ibadah..bahkan tidur pun ley jd ibadah..lw niat nk rehatkan badn n then beribadah pd Allah...hee

masyeh yaa dear :)
::WafaIrdina:: said…
@Teenager Housemaid : thanx miss m...heee
aiNa yaZiD said…
yup dear..sis suka dgn nota hati kamu. tak perlu bandingkan diri kita dgn org lain. (^__^)

bdw, ibadah dan adat adalah sesuatu yang berbeza.. :) yang penting nawaitu kita ikhlas dan kerana allah.
datang singgah follow sini
jom usha belog sana
dyabunga said…
suka entry ni.. niat tu perlu ihklas..:D
ok..bagus sgguh penerangannya..:)

kebelakangan ini org slalu ckap yg puasa dah tggl jadi adat
tapi,bila dah adat disusuli dgn niat sglanya akan jdi ibadat>>:)
::WafaIrdina:: said…
@ aiNa yaZiD : ain jugak..likes very much..heee
::WafaIrdina:: said…
@Ahmad Ali (bukan nama sebenar) : inshaAllah..masyeh yaa sudi singgah dcni..hee:D
::WafaIrdina:: said…
@dyabunga : hati oo hati..berhati2lah menjaga hati....

Tiada gunanya kalau hati x merendah diri...xikhlas dalam melakukan sesuatu perkara.. Tiada gunanya kalau hati penuh dengan rasa riak. Tiada gunanya kalau hati prasan diri paling bagus. Sedangkan Rasullullah pun tetap menangis dalam sujud baginda meminta ampun kepada Allah, apatah lagi diri kita umat akhir zaman. Fikir-fikirkanlah..
::WafaIrdina:: said…
@ si kiut lavender : alhamdulillah..all prasies 2 HIM yg mengilhamkan ain tuk menulis entry ni...masih bnyk perlu dperbaiki...lw ada slh n silap tlg tgur naaa..

mudah2an setiap perkara yang kita lakukan dikira sebagai ibadah dan mendapat ganjaran pahala yang akan menjadi bekalan kita di akhirat..inshaAllah..

moge Allah permudah :D
setuju sgt2
cuma kdg2 org lebihkan adat dari ibadat
lebih2 lg bab bersanding tu...
Si BuDaK KaChAk said…
nasihat yang baik utk semua tmasuk diri sy sndiri...terima kasih...

=)
::WafaIrdina:: said…
@Miss Purple Ungu : masyeh yaa sis..heee..adat memang cm2..nak je berlebih2an..jadi...kiter amik yg tengah2..sederhana je..hee
::WafaIrdina:: said…
@Si BuDaK KaChAk : welkam...masyeh jugak sudi singgah dcni...amik yg baek..yg buruk ditinggal2kan.. :D
CekbOlat-bOlat said…
melauyu kita pntingkan adat dri ibadat..
::WafaIrdina:: said…
@ CekbOlat-bOlat : malayu kiter...heeee...kiter bnyk adat kemelayuan kan..p lw + niat lillahi Taala..wahhh..lg comel..hee
MaYa MustWany said…
tapi sekarang lebih ramai nak ikut adat je,sedangkan tahu mana yang lebih elok.
wah...nice la kak wafa ni..cik suke bace entri2 kak wafa =)
datang follow sini . jom usha sana nak ? ngeh2
Paris Lipton said…
sangat nice.....tp kite blm ckup smpurna....mmg xkan smpurna pn kan...huuu sentiasa ke arah yg lebih baik, cayok cayok! ><
Paris Lipton said…
sangat nice.....tp kite blm ckup smpurna....mmg xkan smpurna pn kan...huuu sentiasa ke arah yg lebih baik, cayok cayok! ><
::WafaIrdina:: said…
@MaYa MustWany : betol 2 sis..skunk rama yg lebih ske mengikut adat tanpa mengetahui benar2 bertepatan dengan syariat o x..moge kita peka dengan semua ini :)
::WafaIrdina:: said…
@ Original CikTeddy : masyeh yaa sis sudi bacer entry wafa..love ur belog 2 :)
::WafaIrdina:: said…
@Ahmad Ali (bukan nama sebenar) : oke..thnx yaa..i will visit u back :)

@ Paris Lipton : betol 2..yukk berubah ke arah lyg lebih baek :)

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!