| Selamat Menyambut Hari Lahir Dia, Kekasih Allah |



Assalamualaikum…
Peace upon to all..
Apa khabar iman hari ini..
Semoga sentiasa dalam jagaanNya..
inshaAllah ^^








Entry kali ini Ain nak mengucapkan Selamat Menyambur Hari Lahir Kekasih Allah..
Our beloved prophet , Nabi Muhammad SAW..
Yang bakal jatuh pada 5 Februari 2012 bersamaan dengan 12 RabiulAwal 1433 Hijrah
atau kita lebih mengenalinya sebagai Maulidur Rasul..kan..:) 






Di sini Ain nak tanya dan sama2 fikir2kan, renung2kan…
Kalau kita sayangkan seseorang, kita mesti selalu teringat kat dia kan.
Of course lar..nak2 yang da ada yang tersayang..
Sepanjang masa duk teringat kan… pastu mule la kol..paling2 kurang hantar mesej kan..
Macam tu la jugak kalau kita sayangkan Nabi Muhammad s.a.w.
Kita mesti kena selalu mengingati dirinya..
So..bagaimana kita nak selalu mengingati dirinya ( Nabi Muhammad )..
Caranya ialah  kita mestilah berselawat tanda cinta kita kepadanya sebagai seorang Nabi kita.
Then, kalau betul kita ni cinta dan sayang kepada Nabi,
kita juga mesti kena tau latar belakang Nabi, sejarah hidupnya,
pengorbanannya dalam menyebarkan Islam..
Bukan hanya sekadar mengucapkan kata-kata Salam Maulidur..
Tapi hati xkenal Rasulullah SAW…kosong..kan..
Dan lagi satu, apabila terdengar nama baginda, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam,
segeralah menjawab sallallahu alaihi wasallam.
Jangan kedekut atau berat mulut sangat naa… :)






Jom sama2 kita menyambut Maulidur Rasul tahun ini dengan penuh kesyukuran dan
mengimbau kembali pengorbanan Nabi SAW serta kecintaannya kepada kita sebagai umatnya.
Cara yang paling mudah untuk menunjukkan rasa cinta dan sayang kita kepada baginda ialah
dengan cara berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW
dan juga ke atas keluarga baginda ..
marilah kita mencari keberkatan dalam seharian kita dengan mengingati baginda
walaupun hanya 2 minit..
Tak lama,cuma 2 minit sahaja yang diperlukan tapi lagi lama lagi afdhal terpulang kepada kita.
اللّهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم
" Sesiapa dari kalangan umatku yang berselawat ke atasku, akan di tulis oleh Allah s.w.t 10 kebaikan
dan akan di padam 10 kejahatan dan ditingkatkan darjatnya 10 darjat serta dikembalikan
ke atasnya seumpama dengannya "
( Riwayat Ahmad, Nasa'i, Ibnu Hibban, dan Tabarani )






Sebelum mengakhiri entry yang xberapa panjang  pada hari ini
Ain nak kita sedar betapa dalamnya cinta Nabi kepada kita sebagai umatnya..
Kita patut sedar hakikat tu..
Sehinga nyawa ingin diangkat oleh Allah pun Nabi masih menyebut "Ummati, Ummati, Ummati"
yang bermaksud Umatku, Umatku, Umatku.
Betapa risaunya Nabi untuk meninggalkan kita sebagai umatnya..umat akhir zaman..
Tidak cukup dengan itu, Baginda memohon kepada ALLAH, agar dapat memberikan syafaatnya kepada
seluruh umatnya… ALLAHUAKBAR!!!
Istimewanya kita menjadi umat Nabi Muhammad SAW..
Namun, kita pada hari ini..betapa besarkah pengorbanan yang kita telah berikan untuk agama?
Terlaksanakah lagi tanggungjawab kita sebagai seorang muslim / muslimah??
Berapa banyakkah sunnah Nabi yang telah kita amalkan untuk menunjukkan kecintaan kita kepadanya?
Baginda SAW sayang sangat pada kita, tapi kita?
Tepuk dada masing2, tanyalah iman~~~







Jadi kepada para blogger sekalian dan sesiapa yang membaca di sini,
Let’s go memeriahkan sambutan Maulidur Rasul di kawasan2 sekitar kita..
Kalau di taman perumahan anda ada anjurkan sambutan Maulidur Rasul, apa kata pergi ke majlis tersebut.
Xrugi apa-apa pun...
Dan sempena Maulidur Rasul, marilah kita perbanyakkan selawat dan amalkan sunnah semampu diri kita.
Tambahkan kecintaan kita kepada Rasulullah SAW. Letakkanlah kerinduan yang agung kita 
kepada Rasulullah SAW. Bukan kepada orang lain. :)


Salam.

Nota Hati 1 : Memang kita semakin tua. Tak ada yang makin muda.
Tapi kita sentiasa muda untuk melakukan amal ibadat.
Tak perlu tunggu ramalan kiamat nak dekat baru nak bertaubat.
Sebab mati kita tak tahu bila. Entahkan esok entahkan lusa. Bersediakah kita?

Fi amanillah,
10 Rabiulawal 1433H,
03022012  : 0438

Comments

Cikgu Ma said…
sallalllahualaihi wasallam...sebab dah terbaca nama rasulullah dlm entry ni...moga kata2 buka ucapan lisan semata-mata bahawa kita mencintai baginda...
::WafaIrdina:: said…
@Cikgu Ma : allalllahualaihi wasallam.. :D
inshaAllah...
bukan sekadar lisan semata2
yukk..tambahkan kecintaan kita kepada Rasulullah SAW. ..

Jika kita benar-benar sayang dan cinta kepada Nabi Muhammad s.a.w..maka perbanyakkanlah berselawat ke atas baginda dan ahli keluarga baginda!!

Sekian.
:D
O CIKTEDDY said…
insyaAllah cinta kpd Baginda akn sntiasa brtambah dgn trlafaznya slwt di bibir..kite bkn shj prlu mncintai Rasulullah malah sluruh krabat Baginda juga.. ^_^
::WafaIrdina:: said…
@ O CIKTEDDY : trues...
.kite bkn shj prlu mncintai Rasulullah malah sluruh krabat Baginda juga..
:D
sara E a.k.a ct said…
sy sayang Rasullah..:D..
sallahhualaihiwassalam:)
::WafaIrdina:: said…
@sara E a.k.a ct : sallahhualaihiwassalam:)
mari menulis surat cinta buat baginda
biar Allah jadi saksi cinta tulus buat insan istimewa di hati kita..
dialah Muhammad bin Abdullah
:D
:: Cik Nur :: said…
Sallahhualaihiwassalam..

bykkan selawat ke atas Baginda, sedekahkan al-fatehah buat Bagindan dan juga para sahabat.

Sesungguhnya, Aku naik saksi, Tiada tuhan Melainkan ALLAH, dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu persuruh ALLAH.
::WafaIrdina:: said…
@ :: Cik Nur ::
‎>>اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سيّدنامُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ سيّدنا مُحَمَّدٍ ♥

Cinta Rasulullah juga bukti cinta kita kepada Allah :D
wanmirara said…
alhamdulillah ..
salam maulidur rasul ;)
::WafaIrdina:: said…
@wanmirara : salam maulidur rasul kembali
:D
salam maulidur rasul juga akak..=)
CekbOlat-bOlat said…
salam maulidur.. ^^

hmm.. nbi ingat umatnya.. mse nk prgi sekalipun.. haishh..kita yang byk leka dgn dunia
::WafaIrdina:: said…
@nur farahin binti sulaiman : salam maulidur rasul kembali
:D
::WafaIrdina:: said…
@CekbOlat-bOlat : ishhh..kita terlalu leka dengan dunia..
sedangkan mati t cri nabi jugak nak mintak shafaat kan..
mudah2an tergolong dalam kalangan yang sentiasa beroleh rahmat :D

*yukk..kita g berarak smbutan maulud
hihi~~
:D
MiSsKonsPiraSi said…
اللّهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم semoga kita sama sama beroleh kebaikan serta saling ingat mengingatkan tentang kebaikan.
Cik Sara said…
Salam maulidur rasul wak..~
eeiyss said…
ya RASUL... selawat dan salam untuk baginda...
jal said…
datang godek2 blog ni & sempat follow sekali...
jemput datang & follow balik....
http://sayagilerpurple.blogspot.com/2012/02/entry-tak-de-tajuk.html
hati~♡ said…
yg baik tentu dipuji..
yg jahat tentu dibenci..
yg hidup pasti mati..
yg ada mesti pergi..
tiada 1 pun yg akn kekal abadi..
itu lah lumrah duniawi.. ^_^
xila riston said…
sallahhualaihiwassalam :)
yup ade rindu dihati ini...jom selawat hari2 :)
KizZ said…
Bagus entri ni...mengigatkan kita kembali..
::WafaIrdina:: said…
@ MiSsKonsPiraSi : inshaallah
Bersamalah kita menghayatinya...Perbanyakkanlah berselawat ke atas Baginda dan keluarga Baginda...Semoga kehidupan kita diberkati dan dirahmati oleh Allah..Amin!
::WafaIrdina:: said…
@Cik Sara : salam maulidur rasul jugak awak
hihi~~
:D
::WafaIrdina:: said…
@eeiyss : yesss
salawat dan salam utk baginda dan keluarga baginda..

sesungguhnya org yang paling dekat denganku di akhirat adalah org yg paling byk berselawat kepadaku..
[an nasai dan ibnu hibban]

♥ salam maulidur rasul ♥
::WafaIrdina:: said…
@jal : oteyy
masyeh yaa singgah pollow
i will visit u back
as soon as possible
hihi~~

dtg lagi yaa
:D
::WafaIrdina:: said…
@hati~♡ : yup betol 2
moga Allah redha segala apa yang kita lakukan
inshaAllah
:D
::WafaIrdina:: said…
@xila riston : yukk
jom selawat hari2...
dan Jadikan selawat siulan kita..
:D
::WafaIrdina:: said…
@ KizZ : alhamdulillah
all praise 2 HIM

selawatlah ke atas insan yang telah mengajar kita erti cinta..
yang telah menautkan ukhuwwah hati dengan hati yang lain..
yang telah membuka kebaikan pada setiap perkara..
selawatlah..
selawatlah ke atas insan yang telah menyeru "ummatku, ummatku"
selawatlah ke atas insan yang telah menangis, rindu untuk melihatmu..
الَّلهُمْ صلِّ وسلم وبارك علَى سَّيدْناَ مُحَمّـدْ وعلى آله وأصحابه وبارك وسلّم
Ungu Violet said…
sentiasalah kita mengingati rasulullah dgn brselawat ke atasnya..

salam maulidur rasul..:)
:)

salam maulidur rasul..:)

nice entry ain..:)
syieda ;) said…
salam maulidur rasul :)
::WafaIrdina:: said…
@ Ungu Violet : yukk perbanyakkan solat utk baginda
:D
::WafaIrdina:: said…
@ Teenager Housemaid : salam maulidur rasul kembali
u 2 nice dear :D
::WafaIrdina:: said…
@syieda ;) : salam maulidur rasul jugak awak...
:D
::WafaIrdina:: said…
@::ini belog saya . cinta hati saya:: : salam maulidur rasul jugak choki2
lmew myepikan diri
miss u dear
:D
shedameor said…
selawat ke atas nabi. salam maulidur rasul.
::WafaIrdina:: said…
@shedameor : salam maulidur rasul jugak yaa awak
yukk perbanyykan selawat ke atas baginda dan kelurganya
:D
Gen2Merah said…
salam Maulidr Rasul 1433H buat semua muslimin dan muslimat.. banyakkan selawat dan salam ke atas nabi junjungan besar kita
::WafaIrdina:: said…
@Gen2Merah : salam maulidur rasul kembali..
inshaAllah..
same2 perbanyakkan selawat ke atas baginda dan keluarga baginda
seterusnya menambahkan lagi kecintaan dan kerinduan kepada baginda SAW
:)
Cik Chokie said…
Salam maulidur rasul kak :) subhanallah betapa indahnya kita menjadi umat nabi muhammad . sntiasa basahilah bibir kita dengan selawat dan zikir . insyaallah kita sentiasa dalam rahmat allah . :')

miza sambutan maulidurrasul at tempat miza malam ni. :)
::WafaIrdina:: said…
@Cik Chokie : salam maulidur gak adeq miza
betol 2
bertuahnya kita dilahirkan sebagai umat nabi muhamad saw..
mudah2an bibir kita sentiasa meniti nama baginda saw...
kami rindu padamu ya Rasulullah...
khatimul anbiya :D
nanad said…
salam maulidur rasul ^_^
::WafaIrdina:: said…
@nanad : salam maulidur rasul kembali yaa awop
perbanyakkan selawat ke atas baginda jugak
dan bukan bulan ni saje kena berselawat ttp sepanjang masa kerana Allah akan balas dgn 10 selawat setiap kali kita berselawat kpd kekasihNYA. :)

*masyeh yaa sis :D
NuruAshiA ♥ said…
salam maulidur rasul ^^
::WafaIrdina:: said…
@NuruAshiA ♥ : salam maulidur rasul jugak awak..
dtg lagi yaa
~~ :D
salam maulidur rasul buat wafa :)
fathiahRAIHANA said…
اللّهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم

:)
terlalu byk pengorbanan yg telah baginda buat utk Islam dan Agama..
dan kasih syg baginda terhadap umatnya bgitu mendalam dan tak terhingga...

Popular posts from this blog

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |