:: Sayangi Hidung Anda ::





Assalamualaikum..

Peace upon to all....

Ehem3..

Esuk da nk msuk tahun baru ..

Awal muharam..

Sblm nk wish salam ma’al hijrah tuk sume...

Jom bacer tajuk kt bawah ni...

Lalalalala









“ Sayangi Hidung Anda “













Saja nak sampaikan sikit sesuatu tentang hidung kita,

mungkin ada yang dah tahu.

Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita

atau macamana bentuknya ....

kita kenalah  ambil tahu kn sedikit.....heee

 Bunga akan berkembang segar jika disirami air.

 Dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak...kn..

 Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis

kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata

 malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

Haaa..da mule nk mgarut da ni..heeee :P














Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota

 yang amat diminati oleh syaitan. ..

Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan

adalah ketika kita tidur.

Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.

Tidak diketahui dengan tepat kenapa dia suka sangat

dengan lubang hidung tetapi ia boleh menganggu

keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun

dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan

oleh rasullullah selain dari bersugi.








Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita

macam-macam dia bikin. Oleh itu bersihkanlah.










Cara nak bersihkannya ;








Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,

bersihkanlah perlahan-lahan.

Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek

kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung

akan tertanggal, boleh jadi lubang hidung akan menjadi luas

(macam serombong kapal daa)

Nak bubuh sabun pun boleh tetapi jangan le banyak sangat

nanti berbuih pulak lubang hidung tu,

 boleh lemas tu kan susah,

setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup 

buat CPR melalui lubang hidung.

 Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya

kerana melalui hidunglah 

kita menyedut udara pemberian Allah dan 

dapat menghidu bau syurga.

(ini bergantung kpd amalan masing-masing)
















Oke..setakat tu jela untuk hari ni...

Dan kepada semua umat Islam..





Selamat menyambut awal muharam..
& Salam Maal Hijrah 1433H..
smoga kedatangan tahun baru Hijrah ini dpt kita
sambut dgn amalan2 yg mendekatkan diri pada Allah..
banyakkan bertaubat kpd Allah di atas 
segala dosa yang lalu.
Tidakkah kita merasa hina & kerdil 
bila mengingatkan bagaimana Rasulullah S.A.W 
sendiri yang telah terjamin
akan masuk syurga dan juga terhindar daripada sebarang dosa 
sentiasa bertaubat kepada Allah
sedangkan kita yang tidak lepas daripada 
terpalit dengan najis dosa terus hidup dengan gelomang dosa itu 
tanpa bertaubat kepada Allah..








yukk..kter hijrah ke arah yg lebih baik..
Hijrah kualiti ibadah kita,
Hijrah ketinggian akhlak & peribadi kita,
 Hijrah kekuatan azam kter!










Wallahua’alam..
P/s jgn lupe bacer doa akhir & awal tahun 



Nota Hati 1 : Dalam diam kite mungkin x sdr..apa yg kite katakan

atau ape perbuatan kite yg mungkin menyebabkan org sekeliling trase..

maaf dan memaafkan adalah cara terbaik utk kekalkan kemesraan atr kite...
peace no war ^^,


Comments

Salamun 'alayk.

Suka entri ni. Lucu, tp bermanfaat..Alhamdulillah, dpt ilmu baru hari ni..x taw pun sal hidung ni (ramai org kata hidung sy mancung tau..hik3..)Jzkk for sharing.. ^^,
@HIDAYATUL MUSTAQIMAH : wsalam...ske ny..akhirny ukhti dtg ugak cni kasi surat cinta...lalala...
huhu..lucu kaa..hope dpt manfaat ny lar...yke..kre ukhti ni idung mancung lar...soo..sayangi lar idung anda..huu..idung sy xbpe nk mancung lar..pe pn,,sy syg idung sy..xde idung..xde lar ain kt dnia ni..ngeeeee ^^
afzalsukasuki said…
hidung saya ni selamat dengan saya selama 28 tahun saya hidup ni..menandakan betapa sayangnya saya kat hidung saya.i lap u encik hidung :)
@afzalsukasuki : lalala...sy pn syg idung sy.. ^^
Rashid said…
rasa syukur teramat kerna dengannya kita masih ada ..
CikGu Ma said…
jaga hidung??korek jerr...heheh...saya follow cni...

jom baca =_~
sambutan sekadar adat atau penghayatan???
saya sayang hidung saya . haha~ . nice one !
lalala...sume syg idung ...syg pemberian Allah.. ^^
Cik Jannah said…
alhamdulillah. :)

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!