:: rules to be happy :) ::


Assalamualaikum...
Peace upon 2 u all...
:)










Hee..tetber rni tgn gtal nk conteng sumtin kt belog ni...wlpn ngah bz study 4 exam..p juz nk ilang stress stdy..tetber dpt idea nk post sumtin kt belog ni.. Jehem2...aien nk anye korg...sume org nk gembira lam idup kn...xnk sdih2...mrh2...kn...idup ni bia dipenuhi bunga2 kegembiraan, di samping sang pelangi yg ceria dcc sang suria....xnk dihiasi ujan, guruh apatah lagi kilat dan petir kn...(jwang la pulop )heee..soo,,cmne nk peroleh kegembiraan 2..jom amik n bcer tips kt bwh ni...let’s read!!!













To be HAPPY...we MUST....













1.    Have faith in Allah.
Beriman kpd Allah.. Hakikat iman kepada Allah SWT adalah 1 hakikat besar yg mencakupi seluruh bidang kehidupan manusia. Apabila iman bersemi di dalam ati seseorang, maka iman itu akan terus menjelmakan kesannya dalam bentuk amal perbuatan, kegiatan dan perjuangan yang mengharapkan Allah SWT atau redha Allah SWT. Dia taat kerana Allah SWT. Dia tunduk dan patuh kepada titah perintah Allah SWT samada kecil atau besar. Ble merasai kemanisan iman,,, at mjadi tng…n thindar dr segala kesedihan…la tahzannn..inna Allaha ma’ana =)














2. Don't worry...
Cos kebimbangan tanpa sebab akan menyebabkan kamoo sentiasa berada lam keadaan serba salah..sume mend asyik serba xkne je opp..buang prasaan 2 jauh sapa kew laut india selatan..huhu…dun worry, stay happy!!!

















3. Live simple.
Hidup secara bsederhana…ni mmg tuntutan agama kter..kesederhanaan adalah kunci kpd ksempurnaan..bia idup xkaya, xmewah, xsempurna n xpopular..tetapi at least, kamoo mpunyai ketenangan di ati..2 adalah yg plg penting au…sooo,,pilihlah tuk idup bsederhana dan bsyukurlah kerna masih ramai lg yg mderita dan sengsara di merata dunia..think about it!!


















4. Expect a little.
Haaa…jgn terlalu mengharap sgt aw….kdg2 pengharapan 2 akn mngecewakan kamoo..soo,,blaja la tuk trime kyataan..biar pun kcil tapi BERMAKNA dan jgn terlalu mengharap y besar dan tbek yg xmungkin jd milik kamoo..soo..remeber dat!!


















5. Give a lot.
Banykkan memberi…ni adalah terapi y plg mantop tuk mbersihkan minda dan diri…kepuasan org yg mberi lbih bmakna dpd org yg menerima..ni tmasukalah bersedekah, membantu yg mmerlukan dan bjihad di jln Allah…

















6. Always smile.
Senyum skmoo g2..hee..org yg mudah mhadiahkan syuman beerti mempunyai jiwa y damai, niat yg bek dan jjur…2 adalah kualiti bg PENDERMA SENYUMAN..=)…soo,,,lengkapkan penampilan anda nge senyuman yg plg menwan g2…hee



















7. Never hate.
I like dis statement…jangan pernah ada benci..hee..xkre la pd family, kwn2, guru, lecturer n so on… perasaan benci 2 akan merosakkan niat dan keikhlasan kamoo..benci ibarat ‘ api dalam sekam ‘ yg akan mbangkitkan dendam yg membara yyg seterusnya membawa marabahaya kpd dri sndiri…soo…jgn ada benci lam at 2 tw…=)


















& extra rule 2 be happy..huhu…
mesti ada kwn cm aien..huhu…
opps….gurau2 je..mksdny ialah cari “ good friend “ . setiap org perlukan individu len tuk slg bteman, memahami, mhormati, mnasihati n bersifat tbuka serta positif…KAWAN bukannya LAWAN…pilihlah kwn yg boleh bkongsi kesedihan ketika duka dan lara, memapah tgn kamoo ktika jatuh, bcakap benar walaupun tahu ati kamoo tluka dan marah..itulah yg dperlukan sume org…insan yg dikategorikan sbg GOOD FRIEND…huhu
















lastly..renung kater2 ni…..
“ Happiness is like a butterfly
The more you chase it.the more it will elude you,
but if you turn your attention to other things,
It will come and sit softly on your shoulder. “
-Henry David Thoreau













Dat's all.. continues study...heee...n Chill slalu okey! Paling penting, selalu lah berdoa dilapangkan dada, diterangkan hati agar jiwa kita tak gundah gulana. Peringatan khusus untuk diri aku.. =D…



Nota Hati1 :Manusia kini amat suka mengambil tahu kisah manusia lain tanpa dia mengetahui, untuk apa kisah itu dia ketahui. Perlahan-lahan, tenang, dan tunggu, setiap perkara itu ada waktunya. Jika kisah itu ada kaitan denganmu, maka ia akan datang sendiri tanpa disuruh.

Nota Hati2 :Jadilah hambaNYA yang memerhati, kerana dengan melihat sahaja, anda bakal mengetahui hikmah yang ada untuk apa anda diletakkan di situ.

Comments

intan said…
look like easy..but bila da d tmpa msalah...nk syum adalah perkara pling susa skli...:)
Elie Lily said…
elie baru lepas ditinggalkan kekasih bulan lepas, tapi buat apa nk bersedih sentiasa kan? life must goes on! so hadapi semuanya dgn sabar dan tenang! :)
@intan : btol2...ble kter dtimpa mslh..bru ty lngit 2 rendah o tnggi...xsmudh 2 kter nk snyum n ep...
but..everything is possible...4get sume mslh 2...
mslh 2 juz a small matter n jd penguat lam mjalani liku2 kehidupan yapp..
so..be strong gurlz :)
This comment has been removed by the author.
@Elie Lily : btol Elie,,,,wtp nk bsedey kat lelaki y da xsyg kter lg..buang mser n percume je...
mybe dy bkn y tbek tuk kter...so,,bsabarlah...
inshaAllah our prince will come n take us...heee..:)
sis92 said…
susah nk buang rasa benci
serius
lagi2 bila benci orang yang dulu kita percaya dan anggap dia ikhlas dengan kita
sedang buang rasa benci pada kawan yang suka mengutuk belakang, di depan berpura-pura baik :(
@sis92 : jgn pnah ad benci..ingt ..sape la kter nk benci2 org kn...lumrah idup mmg cm2..ad y ske kter ..ad y xske kter..ad y talam 2 mke..ad y xde muke lgsg…zmn skunk rama y hipokrit au..em2..pe y penting pe y kter wt betul n xsketkn at mner2 pihak...
sooo...smew2 kter buang ase benci 2...n sebarkan BAHAGIA….let's 4give everyone...yukk...(“,)

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!