| Tour to Ramadhan : Upgrade amalan melalui mutaba’ah amalan |


Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum ^^,
To all reader and follower… Moga kalian terus dan terus dalam rahmat Allah yee..^^, Alhamdulillah semangat nak taip entry datang lagi... *buat muka comel dulu sambil kelip-kelip mata* ^_^




Hari ini, Cik Ain mahu kongsikan sesuatu dengan korang semua. Bahang Ramadhan makin terasa sangat.. lebih 2 miggu lagi an... Sana-sini putar isu Ramadhan termasuklah belog Cik Ain sendiri.. sengaja nak post banyak2 pasal Ramadhan.. tanda merindui dan mengalu2kan kedatangan Ramadhan…. Cik Ain ni takdelah baik mana, taklah sealim mana. Tapi tak salahkan kalau Cik Ain nak ajak orang lain dan kawan-kawan untuk sama-sama UPGRADE IMAN kita.. Kan lebih bagus macam tu kan... Kita nak buat baik janganlah sorang2.. takkan nak masuk syurga sorang2…betul tak?



(Gambar ini yang menghiasi muka dekstop in my laptop.. Lagi menambahkan kehangatan Ramadhan..hu2)




Kali ni Cik Ain nak ajak korang semua sama-sama berMUTABA'AH AMAL.. okay, MUNGKIN ada yang tak tahu MUTABA'AH tu apa? Huh apa tu? sound weird, xpernah dengar pun..  arghhhh MUTABA'AH tu apaaaaaaa? MUTABA'AH AMAL merupakan amalan catatan harian. Melalui catatan ini kita boleh melakukan penilaian harian terhadap hal-hal ibadah berdasarkan target yang telah dibuat. Mutaba'ah sangat penting untuk dilaksanakan oleh seorang muslim sebagai bentuk muhasabah agar diri tetap terpelihara dalam keimanan kepada Al-Khaliq, Allah SWT. Caranya mudah je, buat satu senarai dan TICK pada yang dah berjaya kita buat. Lagi bagus, sebelum tidur reflect kembali apa yang dah kita buat dalam masa sehari, hurmm bila tak ada satu pun tanda, fikirlah solusi untuk memperbaiki diri. Sekarang dah ada panduan untuk kita upgrade kan lagi amalan kita sebagai hamba Allah. Kiranya mutaba’ah ni macam penanda aras amalan kita seharian lah.

(Gambar credit to google..hu2)




Actually, tujuan kita buat MUTABA'AH AMAL ni bukanlah untuk kita rasa RIAK atau TUNJUK-TUNJUK kat orang dan kawan-kawan yang kita buat semua perkara amal tu, NO!!. Tujuan kita buat MUTABA'AH AMAL ni antaranya ialah :
- Korang boleh tengok jadual dan perjalanan amal korang.. kalau berkurang, kita upgrade lagi .
-Untuk biasakan kita dengan amalan-amalan yang mendekatkan diri kita dengan Maha Pencipta.
- Supaya amalan kita terurus dan sekata.. kalau dulu ON OFF ,sekarang kita turn ON je... tak ikut MOOD.. MOOD untuk beramal kebaikan sentiasa AVAILABLE.
- Biar kita berlumba-lumba untuk beramal.




Seringkali, mutaba’ah amal digunakan sebagai ukuran sejauh mana someone tu serius dalam mengamalkan islam dalam kehidupannya secara seluruh. It's like a small book of tables and checklists. Sebagai contoh, secara berperingkat. Mula sikit-sikit dulu dengan hati yang ikhlas..
Alquran : 2 page satu hari
Puasa sunat : 1 hari seminggu
Solat jemaah : 2 kali sehari
Baca mathurat: sekali seminggu
Better sedikit dan istiqamah kan, daripada banyak then drop out sebab tak lalu. Anyway, dah istiqamah tu lama2 inshaallah akan bertambah amalan. Harapan dari mutaba’ah amal ini sangat besar iaitu sehingga someone tu mampu melaksanakan amal-amal yang lebih besar dan banyak dan berkualiti tanpa arahan sesiapa pun, namun hanya kerana kecintaanNya kepada Allah. Nak bermula memang kadangkala susah. Nak start untuk istiqamah pun, memang susah. Tapi, bila hari-hari dilakukan. sedikit demi sedikit, inshaAllah lama-lama nanti bila ditinggalkan terasa lain.Terasa rindu nak lakukan. Itu kesan istiqamah.Bukan ke Allah sukakan benda yang sedikit tapi istiqamah?




Muhasabah diri.
Kita kata kita cinta Allah. Tapi terlalu sedikit waktu yang kita korbankan untuk beribadat padaNya. Kadangkala bila lepas solat, terus bangun.(sometime Cik Ain pun macam ni..T__T) Tak salah pun kan ambil masa 5- 10 minit untuk berzikir dan bermunajat pada Allah? Kita kata kita nak Allah sayang kita, nak selalu Allah pelihara kita. Tapi apa yang kita lakukan untuk dapat semua itu? Setakat doa, setakat ucapan manis di bibir tanpa sebarang perbuatan yang seiring, itu mungkin hanya angan-angan. Sudahlah, jangan terlalu banyak bermain dengan kata-kata manis. Buktikan! Lakukan amal, tambahkan amalan. Tak susah, tak mustahil. Hanya buat atau tidak. Pilihan ada di tangan. Apakah mahu syurga atau neraka? Of course syurga an ^^,




Last word, jom kita mula buat senarai hari ni! Buat dalam buku 555 pun xpe..hee.. Ayuh ,jangan tunggu lagi.. sama2 juga kita sediakan senarai semak khas untuk Ramadhan.. Moga ia menjadi panduan buat diri kita. Sekurang-kurangnya kita tahu beza Ramadhan kali ini dengan yang lalu. Setidak-tidaknya Ramadhan kali ini bukan sia-sia lagi. Become better and most better...okeyh, stop right there..apa yang baik diambil, yang tak baik dan salah harap ditegur yee..kbai, Salam!


Nota Hati 1 : Kadangkala aku terlalu banyak melihat pada kaca mata manusia sehingga lupa pada kaca mata Allah. T__T

Comments

Izzah Haneefa said…
assalamualaikum .
akak ingatt saya lagii tak ?
hehe .. dah berubah pun beloog ni . lamanya saya tak jenguk sini ya ... hurmm
apapun, betul cakap akk . kita ni tau cakap je yg kita sayang ALLAH , tapi amal ibadat tak setaraf seorang hamba yg mencintai RABBnya ..
#sama2 kita muhasabah :)
NorFarahin@aien said…
@Isma Haneefa :

yup
mestilah igt
rindu sgt samew kamoo
lmew myepikan diri..xpe myepikan tuk fokus on stdy an
utamakan yg lebih utama
hu2 :D

belog aje berubah, tuannya stil samew
hu2..

*muhasabah tuk samew2 mjadi super MUSLIM ^^,
NorFarahin@aien said…
@ain soofiyah :

inshaAllah
strive for mardhotillah!
^^
amira faqihah said…
huhu jom :D,xsabar menanti ramadhan semoge diberi kesempatan bejumpe dgnnya ;)
Chahye said…
syukran for the post... :')
Tak sabar menunggu kedatangan ramadhan =)
Suza said…
xsbr nk ramadhan. lepas 2 raya yea. p bila dh dekat raya, dekat lh nk balik u waaaa
saya bls kunjungi sedari... dan follow skali :D
hakir said…
salam, jom join segmen cikgu, untuk meraikan ramadhan =)
http://jiwahakir.blogspot.com/2012/07/segmen-ahlan-wa-sahlan-ya-ramadhan.html
tak sabar nak tunggu ramadhan. moga tahun ni bertambah amalan yang kita buat dari tahun sebelumnya :)
THE AUTHOR said…
Thanks for good info...
NorFarahin@aien said…
@twinkle twinkle :

inshaAllah dberi kesemptan
:D
NorFarahin@aien said…
@Syamimi Che Usof :

me too
xsabar jugak
mudah2an dpt bertemu dengannya
:D
NorFarahin@aien said…
@Suza :

huhu
dak2 U kan cuto lamew
bess da tueee
hargai maser2 di rumah manis rumah
berpuasa bersama keluarga
hi2
:D
NorFarahin@aien said…
@chekgu Azam Aziz :

orait cekgu
inshaAllah ada maser free will join it
:D
slmt myambut Ramadhan Kareem
:D
NorFarahin@aien said…
@Nurul Husna Mohd Hassan :

so true dearie
samew2 kter upgrade ramdhan pd tahun ni
:D
NorFarahin@aien said…
@Hanif Idrus :

sharing is caring
caring for our ummah,
saudara sesama islam
:D

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!