| Siapa Kita Untuk Menghakimi ? |


Assalamualaikum..
Eh, sebelum tidur, Cik Ain nak share 1 cerita kat semua readers and followers...hee.. Dis story adalah tentang hakim. Bukan tentang Tuhan atau hakim di mahkamah, tetapi hakim dalam kalangan kita. Yang kononnya rasa layak menghakimi…hurm… nak lagi faham tentang isu ni, jom kita sama-sama baca kisah kat bawah ni… -___-



**************************


Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital..dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan..dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya..


Apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak :
" Kenapa kamu ambil masa yg lama utk datang..??   kamu tahu tak anak saya dalam bahaya sekarang nie..??  kamu tak ada rasa bertanggungjawab ke..??"


Doktor tersebut tersenyum dan berkata :
" Saya minta maaf, saya berada di luar hospital dan saay datang sepantas yg mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan tu..dan sekarang, saya harap anda bertenang..jadi, saya dapat buat kerja saya.."


" Bertenang kamu kata..?! kalau anak kamu berada dalam bilik itu skrang nie, bolehkah kamu bertenang..?? kalau anak kamu mati sekarang nie apa yg kamu buat..?? kata si ayah dengan perasaan marah..


Si doktor tersenyum lagi seraya berkata :
" Saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dlm kitab-Nya yg suci " Daripada Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali"..doktor tak mampu utk memanjangkan hayat seseorang..Insya-Allah kami akan cuba yg terbaik utk anak kamu.."


"Memberi nasihat bila kita tak mengalaminya memang senang..!" gumam si ayah..


Pembedahan tu mengambil masa beberapa jam..tak lama kemudian, si doktor keluar dgn perasaan yang sungguh gembira..


" Alhamdulillah..anak anda selamat..!" dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah "kalau kamu ada sebarang soalan..kamu boleh tanya jururawat..!"


" Kenapa doktor tu sombong sangat..?! tak boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dapat tanya beberapa soalan tentang anak saya..?!" komen si ayah selepas melihat jururawat..


Jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya : " Anaknya meninggal dunia semalam dlm kemalangan jalan raya..dia berada dlm upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya utk pembedahan anak encik..dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa utk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."


**************************



So, amacam…best tak cerita ni..dapat tak moral of da story…heeee…. Never judge anyone because you never know how their life is and what they're going through…dat is moral of dis story ! ^_^ Sebenarnya kita tidak tahu apa yang berlaku pada seseorang itu. Mungkin setiap tindakannya ada sebab musabab nya. So, janganlah memandai menghakimi seseorang tanpa usul periksa. Kita tidak layak untuk melakukannya…



Last word from Cik Ain kaunselor yang xbertauliah, kita tak layak nak hakimi orang lain sebab kita pun bukan sempurna. Bagi Cik Ain, yang layak menghakimi orang lain cuma Allah SWT saja. DIA je sebenar2 HAKIM kita…sama ada ke neraka atau ke syurga… kerja hakim menghakimi itu kerja tuhan, ALLAH SWT!  Renungkan dan reflect diri kita balek, kenali diri sendiri, sudah cukup layak untuk di hantar ke Syurga atau tidak?? (hurmm..banyaknya dosa yang xterhitung kan..) Tepuk dada, tanya iman…oke, dat’all for tonight…Selamat Malam yee semua..Lailah Sa’idah..kbai,Salam! =_____=



Nota Hati 1 : Just leave the judging to the Almighty okay :) Mendoakan yang baik2 dan terbaik untuk semua itu bukankah lebih indah daripada mendoakan keburukannya..kan.. Jaga Lisan, Jaga Hati, Jaga Iman ! :D

Comments

Nyue said…
best cerita ini utk dijadikan pengajaran....sedey :(
NorFarahin@aien said…
@Nyue: heee
2 lar manusia..
ske sgt buat andaian awal yg bukan
manusia kdg2 xley lari dgn seme ni an..
tamsuk;ah ain
but..sama2 kita muhasabah diri kita blek an
:D
dun sedey..smileeee :D
Chic Na said…
dapat pengajaran di sini.
setuju sgt, kita tak tau situasi sebenar seseorang so xbleh sesuka hati menghukum. :)
CikTeddyCorner said…
cik penah bace citer ni..hmm kalo cik jd bapak budak yg marah2 tu,mmg cik rasa sentap giler ar..rase bersalah yg amat..tngok la betapa tabahnya doktor tu..bertuahnya dia sebab Allah bagi ketabahan yg cukup hebat dlm hati die..
NorFarahin@aien said…
@Chic Na : so true dear...
if we r not know the real situation,
better jus keep ur mouth silent
right..
heee
smew2 kita jaga hati n lisan kita
:D
NorFarahin@aien said…
@O CIKTEDDY: yeke cik
cik ain pn dpt dr sum1 cter ni..
so xsalah kter sharing an nge semua
:D
redha!
itu sbnrnya yg pntg
yg dtunjukkan oleh si doktor 2
bile hati redha..
kita sgup trime apa jua yang allah bagi n sediakan tuk kita
:D
Anonymous said…
sedeyh nye cerita ni . msok pulak dgan Bground music . pergh ! sayu .

sharing is caring rite ! <3

nice entry !! btw. done follow u back ~
NorFarahin@aien said…
@deqjamucuxx : sedeyy an...lumrah idup manusia..macam tu laaa...
yg pntg kiter kne slalu positif an
:D

tengs yee sis folo my belog...:D
Anonymous said…
pernah juga baca cite ni .. :)
NorFarahin@aien said…
@sis92 juz sharing to all
sharing is caring
heeeee
:D
nice story wafa
lgpun siapa la kita utk menghakimi org lain kan ;)
NorFarahin@aien said…
@Miss Purple Ungu
nice kan dear..
sama2 amik pengajarannya
:D

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!