| Charge hidup kita...Jom |



Assalamualaikum !  ^________^.. Apa khabar semua? sehat-sehat la hendaknye ye.. !




Kita hidup ni, ada pasang dan surutnya jugak kan? kira macam air laut la jugak.. kejap pasang, kejap surut.. itu kira lumrah alam la.. macam iman kita juga..ada naek turun ny jugak..kita bukannya malaikat..iman statik je an… ada jugak orang kata hidup kita ni macam roda.. sometimes kita kat atas, and sometimes pulak kita kat bawah..putaran hidup, macam tu la..xkan kat atas je sokmo an..:) tapi for me, hidup ni macam bateri handphone jugak au..nak tahu x kenape??hee



sebab nya…handphone kiter kejap FULL, kejap karang dia ZERO pulak.. so, hidup ni kita kena RECHARGE every now and then.. kena selalu CHARGE la kirenya.. handphone,walau secanggih mana pun,walau secantik mana pun warna dia,walau seunik mana pun bentuk dia,jika tidak dicharge,ia tidak memberi manfaat pun kepada tuannya jika kehabisan bateri.. silap hari bulan..boleh HI HI BYE-BYE terus…sebabnya NO BATTERY ! then mula la kalut cari charger yang kiter pun ah tak ingat letak dekat mana… :P



Persoalannya kat sini.. macam mane nak CHARGE kan? haaa.. kat sini la kita memerlukan our LIFE CHARGER…. kalau handphone NOKIA..mesti kena gune charger yang NOKIA..baru matching an.. Kalau kiter pulak camne ek..haaa.. Seharian kite bergelumang dengan masalah duniawi & dosa di sane sini hari ni, ape kate same2 kite mengecas diri & iman kite yang dah makin slow ni..tapi macam mane…emm:’(



Actually kan…setiap seorang dari kita ada their own life charger… maybe, IBU kita, AYAH kita, KAWAN BAIK kita, SUAMI, ISTERI, or siapa-siapa je lah.. yang ni korang lagi tahu tu dari Cik Ain… tepuk dada..tanye diri masing2… Yang paling penting sebenarnya LIFE CHARGER kiter yang sebenar ialah our ALMIGHTY ALLAH SWT ! yang ni semua orang sama.. ALLAH pasti available untuk kita all the time.. bila2 sahaje kita perlukan DIA, inshaAllah DIA PASTI ada..an :’) bila kita berada dalam keadaan LEMAH.. bateri korang pon dah KOSONG, and tambah pulak korang lonely sesangat.. rasa macam takda siapa yang boleh faham korang, boleh tolong kita…kita kena yakin yang ALLAH ada bersama-sama dengan korang.. DIA tak pernah tinggal hamaba-hambaNYA, sesaat pun tak pernah..kita ni je lah hamba yang sering alpa, leka, terlupa, and terlalai dari mengingati DIA..



So,ada apa-apa nak mintak, mintaklah dari ALLAH.. mohonlah darinya dengan SABAR.. inshaAllah DIA akan kabulkan permintaan hamba-hambanya yang sabar.. mohon KEKUATAN untuk terus hidup..untuk RECHARGE bateri korang yang dah lemah tu..okie.. (^_^)
Okies..sebelum Cik Ain nak tutup entry for today..jom kiter tengok list yang boleh charge diri kita & our Imaan..let’s check it out..huu :
1.Membaca al-quran
2.Berzikir
3.Solat sunat
4.Bersedekah
5.Majlis ilmu



At last, jom 'charge' diri kita dengan solat & segala amalan yang dapat mendekatkan kita dengan mengingatiNya. kerna... Dia membisikkan pada kita dalam bait-bait ayat cintanya (ar-Ra'd:28)… ‘Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi TENANG'… siapa yang tak inginkan ketenangan?an :)



oke..stop right there…nak pergi mengecas..heee..kbai,SALAM ~~



.... Nota Hati 1 : Biar putus cinta dengan manusia, asalkan tak putus cinta dengan Allah. Allah akan gantikan dengan yang lebih baik, namun jika putus cinta dengan DIA, apa lagi yang nak digantikan?

Comments

Deela said…
mendalam betol makna semua tuh.
thanks cik ain sbb saling mengingati:)
NorFarahin@aien said…
@AdilaAzmir™: welkam yer dear
amek yg baek
buang yg buruk
so..jom sama2 charge ourselves
to be more better n better
inshaAllah:D
wkmsalam.....kita sihat alhamdulillah..
harap cik wafa kita sihat2 saja

charge of life..suka ayat tuh..:)
thanks sebab ingatkan ya...manusia kan selalu alpa..hee
NorFarahin@aien said…
@ si kiut lavender :hehe,,cik wafa sehat2 jew
syg SKL au
slalu dtg belog wafa..hee

yukk..kiter slg sling ingat mngingatkan
xkan nak msuk syurga sorg2 an
xbes la camtu..
hihi
:D
hye hye..kite follow awk..hee
Unknown said…
Best entri ni..penyampaian yang cukup sempoi..suka :D
NorFarahin@aien said…
@♥ wawawawa ♥: tengs awop sudi pollow belog kiter...:D
NorFarahin@aien said…
@umagum cegigum :heee..tengs ye dear
len kli dtg lagi yeee
:D
Noor Maizan said…
tak charge diri, rasa tak bermaya kan.

*awak kalau sudi jemputlah join bloglist mai yea....baru first time buat,harap sudi bg sokongan :)
NorFarahin@aien said…
@CikMai : betol 2...
diri kiter pn kne caj slalu..
amik caj2 yg positif
jgn caj yg negatif plak
hihi

*inshaaAllah..Cik Ain will join ur bloglist..hee:D..tengs yaa sis:D
MeiNa said…
suke entry ni :)
NorFarahin@aien said…
@Farina Hunny : ske kamoo ugak..
tengs yaa sis
:D
THE AUTHOR said…
Huh!! entri yang menarik bertemakan konsep handphone. Very nice !!!
Thanks for info..
Support me by daily vote me for blogger of the year
NorFarahin@aien said…
@Hanif Idrus: tens ye awop.. olwez drop comment in my belog...mudah2an bermanfaat..:D

*inshaAllah will vote u :D
syafiqa said…
nice ni beb..
:)
NorFarahin@aien said…
@syafiqakarim: tengs yaa sis..
mudah2an bermanfaat
:D
hazdnul said…
assalam..maksud mendalam..buat check list tampal kat dinding ok jugak..hehe..tapi kalau buat sje tak ingat nk buat tak ley jugak kn? kna keep in mind slalu..
saling mengingati..good sis.. t sya dtg lgi... smile always.. ^__^

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!