| Amalan idaman hati~~jom istiqamah ! |



Assalamualaikum
April datang lagi…cepatnya masa berlalu an..tup tup tup xlama lagi bakal menjengah umur 21 dan tika masa berlalu pergi, rasa betapa kurangnya diri ini. Hurm, semakin hari kita belajar, dekat dengan ilmu, semakin terasa betapa kerdilnya diri ini. lebih-lebih lagi dalam mengutip setiap satu ilmu-ilmuNya.



Kadang-kala terasa diri ni sungguh lemah ya Allah. Yup, lemah untuk memahami, menjalani dan mencepatkan segala kerja baik dari segi pelajaran mahupun kehidupan. Dengan erti kata yang mudah, dalam diri penuh dengan virus sifat MALAS. Astaghfirullah ! exam pulak is in coming…siapa lar ada jual anti virus MALAS ni..nak bli 1..hee.. Ya Allah, jauhkan sikap kemalasan dalam diriku ini plizzz. Permudahkan segala urusanku !



Okie~ let’s straight to the point..today Cik Ain nak share amalan baru yang menjadi idaman hati Cik Ain. Moga akan tetap kukuh menjadi rutin harian dan terus istiqamah sebab mencari istiqamah tu lah yang paling payah sebenarnya. Dan semoga hati akan sekuat mungkin, rezeki akan melimpah ruah, ketenangan datang menerpa, sentiasa positif dengan aturanNya ! ameen~ yukk kita sama2 kita jadikan  amalan2 berikut sebagai rutian harian kita :
1) Membaca Al-Mathurat selepas subuh dan selepas asar
2) Membaca zikir harian
3) Bacaan Al-Quran setiap hari
4) Solat hajat setiap hari
5) Banyakkan membaca buku2 agama
6) Sentiasa memberi derma






           

“Daripada Aisyah r.ha., Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Permudahkan perubahan ini Ya Allah dan semoga kita istiqamah dalam melaksanakan amalan2 kebaikan :) biarlah perkara/amalan yang kita lakukan sedikit asalkan kita berterusan melakukannya..daripada amalan yang banyak tapi hanyalah sementara..an..jangan pandang pada kuantiti tapi pandanglah pada kualitinya..biar sedikit asal diberkati..daripada banyak tapi memudaratkan hati.. so kepada mereka yang di luar..sape-sape saje yang ingin berubah.. jangan TAKUT atau MALU my dears..kita tak keseorangan...kita ade ALLAH..itu yang penting! kaloo kite ikhlas,inshaallah ALLAH akan tolong kite tolong luruskan jalan kite dan  iman kite supaya teguh untuk berubah dan istiqamah! Cik Ain tahu Cik Ain pun bukannya baik sangat pun.. masih nipis lagi iman Cik Ain…xsemua orang sempurna an..tapi,mari kita berusaha mencari kembali ALLAH... kita boleh k..fitrah manusia sentiasa mahu kebaikan…jadi takpe....kuatkan semangat dan mula mencari dan berusaha ! dan mudah2an amalan2 yang nampak susah dilakukan seperti dalam checklist kat atas tu akan nampak mudah dengan niat ikhlas lillahi taala !



At last.....jangan tungu lama2..tapi berubahlah sekarang.. sebab kita tak tau bile malaikat IZRAIL akan jemput kite satu hari nanti..takkan kite nak cakap dengan malaikat.."emm jap eyh,nak berubah lahh..."…huhuhuhu..so,mari berubah sekarang...=)

P/S : Sape2 yang ingin berubah tapi malu2...jom bacer artikel kat bawah ni..sangat2 membantu motivate ourself..SELAMAT BERUBAH KE ARAH KEBAIKAN DAN ISTIQAMAH!!! Wallahua’alam..kbai,Salam.



Nota Hati 1 : Kadang2 kita hambaNYA yang penuh dengan kekurangan menganggap segala amal yang perlu kita lakukan sangat sulit dari meniti sehelai rambut .. tapi bila buat kejahatan sangat2 senang... T_T


Comments

aku HaniAsyira said…
insyaallah,, sekranh tgah cuba amalkan.. moga istiqamah.. nak dekat birthday ei.. =)
NorFarahin@aien said…
@aku HaniAsyira : mudah2an Allah permudahkan niat baik kita 2
inshaAllah
Allah suka org2 yang sentiasa melakukan kebaikan walaupun sikit
sebab kat akhirat nanti'sekecil2 amalan kebaikan kita pun akan dikira oleh Allah
:D

*hee..da nak tua da nak ain..so..kne matang lar an
:D
Cikgu Ma said…
assalamualaikum..lama x singgah sini...harap ain sihat..akak sebuk nak2 habis praktikum ni..doakan akak yea =)
amira faqihah said…
betul tu,,semoge terus istiqamah :)
NorFarahin@aien said…
@ Cikgu Ma : wsalam CM
mis u sgt3..xpe..lw free jenguk2 lar belog ain sokmo
belog ni sentiasa mengalu2kan kedtgan CM..hee
pe pun all da besh yaa 4 da prktikum
selamat mdidik ank bangsa
jgn jd ustajah garang2 naa
heee
moge Allah permudah
bi hifzillah
:D
NorFarahin@aien said…
@ArulchelseA : tens awak
terbaik ugak all ur entry
:D

*aktif ek google+
huu
NorFarahin@aien said…
@twinkle twinkle : sama2 kiter istiqamahkan diri dalam melakukan amal2 kebaikan
do it slowly
inshaAllah dipermudah
:D
Anonymous said…
hihi member baru kenal dok tnya "awk ni budak baik ek?"

"tak la baik mana,tapi berusaha nak jadi baik" terkedu dia..mas sndiri pun xthu mcm ne leh balas mcm tuh..huhu


wahh xlama lgi nk 21..muda sthn la ek.
Zehan Ilyana said…
ain, tadikan entah macam mana saya terguna gambar ni masa post dekat facebook page and ada dua tiga post la sebab saya post dekat group, and then saya tak tau macam mana nak remove then post kat group lain, saya disable thumbnail... sorry sangat tau.. :(


ain, umur kita samalah..21...:)
NorFarahin@aien said…
@MaYa MustWany : hehhee
mas memang budak baek an
:D
biarlah org kyter ap pu mas
budak baek kew..skema kew
asal pe yg kter wt Allah suke
pduli je org nak kter
psitif3..
hihi
:D
NorFarahin@aien said…
@ Teenager Housemaid : akak m
lmew ain menanti kehadiran akak kt belog nio
rindu lar
hihi
it's oke dear
k

*umo kiter smew lar..xley lar pgil akak lg..huu
:D

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!