::Hati-Hati Dengan Makanan Yang Anda Makan!!!






Assalamualaikum wbt...

peace upon 2 u all....
=)






baca tak tajuk atas tu?? Ehem3,,, bila sebut “vavi” a.k.a khinzir je mesti semua orang cam..eeeeeeeeeeeeeeeee najis!!!! samak!!!!! tapi sedar tak kadang dalam mknn yg korang mkn, dlm cokelat yg korang mkn.... kadang2 ade lemak babi...Pernahkah korang semua melihat label kt kandungan sesebuah makanan???
N aien baru je mrujuk bbrpa soal jawab ttg isu halal haram mknn yg mengandungi kod E. N ad 1 komen yg diberikan lam 1 blog yg menyatakan coklat 'Cadbury' adalah haram. aien ske aw mkn coklat 'Cadbury Blackforest'. Memikirkan yg aien xdpt da  mkn lg jika kenyataan haram itu benar, mendorong aien tuk mcari kebenarannya....heee...ce korang bayangkan if mend mcm ni blaku......




















ap respon korg......Eiiii....msti korg xsgup kn nk mkn kn....so...korg kne la berhati2 memilih mknn,,,cek dl kandungan lam mknn 2...jgn pakat redah je...bahana dri tw...





















Di bawah ni adalah senarai2 kod lemak babi dalam produk @ makanan kita. Kalo korang nampak kod nie kat senarai kandungan tu, baik elakkan dan jangan beli.

















Berhati-hatilah  membuat pilihan kerna kita adalah apa yang kita makan. Berikut adalah  senarai hangat yg diperolehi drpd laman web JAKIM  & telah tersebar  luas melalui emel-emel anda.


1. Restoran berikut telah mendapat pengesahan halal JAKIM :
1) McDonald
2) A&W
3) Secret Recipe


Restoran / syarikat berikut telah ditarik sijil pengesahan halal JAKIM
kerana gagal mematuhi syarat dan piawaian halal :
1) Victoria Station
2) Kam Lun Tai
3) Lotus Family Restoran


Restoran / syarikat berikut tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM :
1) San Francisco Steakhouse
2) Chicken Rice shop
3) Kiwi Express




















Walaubagaimana pun, agak menghairankan jg kn ble mknn ringan yg banyak tdapat di pasaran dikatakan mpunyai campuran lemak babi gara-gara mempunyai bahan campuran salah satu dari kod di atas. Sedangkan makanan ringan tersebut mempunyai logo ‘Halal JAKIM’. hairan bin aneh kn....p tuk maklmt lanjut ley lyari  Portal E-halal...sbb aien pn rser ragu2 ttg isu 'E-Codes' ni... please sebarkan pada kekngkawan Islam yang lain. memang ada tanda halal... tapi tanda halal boleh didapatkan dimana-mana jer. cara rasuah pun boleh dapat.... please... makanan haram punca masalah keruntuhan akhlak umat islam sekarang...hati jadi keras. sembahyang pun tuhan tak terima... apalagi bila jadi darah daging. mudah terima agama yang lain.... sebab tu sekarang ramai murtad.... banyak babi dalam badan... please... please... sebarkan...cek dl kandungan mknn sblm bli....lw ley bwk list kod lemak babi ni..print kcil2...smpn lam purse...so...mser shopping 2 ,,rajen2 la cek kandungan kt plstik bungkusan 2 k...jg pemakann kter..sbb sume y kter mkn 2 akn jd drh dging kter aw...








sebelum mengakhiri entry ni....
Renungi firman Allah di dalm kitabNya yg mulia....





“Sesungguhnya Allah itu baik, tidak  mahu menerima sesuatu kecuali yang baik. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada orang-orang mukmin (seperti) apa yang telah diperintahkan kepada para rosul, Allah berfirman, “Wahai para Rosul makanlah dari segala sesuatu yang baik dan kerjakanlah amal sholih”

(QS Al Mukminun: 51).






Dan Dia berfirman lg:


“Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari apa-apa yang baik yang telah Kami berikan kepadamu” (QS Al Baqoroh: 172).



Wallahu'alam..





Nota hati 1 : Sebagai umat islam..marilah kita sama2 kongsikan artikel ini..supaya kite sama2 dapat membantu saudara kite daripada memakan sesuatu yang haram..ingatlah sesuatu yang haram pasti ada balasannya..
Nota hati 2 : JOM BOIKOT BARANGAN YAHUDI & ISRAEL....walaupun ianya halal, tapi menyumbang kepada pembangunan ekonomi Yahudi Durjana Ini isu umat Islam sejagat. jangan biarkan satu sen pun wang umat islam mengalir ke arah membantu Yahudi



Comments

ariff al-baqi said…
banyak betul rintangan pemakanan sekarang ni ye..
betul...Berhati-hatilah membuat pilihan kerna kita adalah apa yang kita makan. . .
Fatin Nadia said…
makanan semua nampak sedap.. ramai yang tak tahu sebenarnya pasal restoran mana yang halal haram.. sepatutnya sebagai umat islam, kita perlu peka akan sekeliling kita..

info bermanfaat..:)
betul2...sume mknn 6pak sedap je...kter kdg2 terlalu mengikut nafsu perut hinggakan terlupa adakah mknn y bakal mjadi darah dging kter 2 halal o haram...mend ni bkn soal remeh cos mknn mjdi fktor utama pembentukan hati kter... jd..beware memilih mknn ...jgn terlalu mengikut sedap mulut n prut je.... :)
Murnie said…
cadbury .. da lama tak makan ..
Murnie : bguslah...jom boikot barangan Yahudi n Israel...jangan biarkan satu sen pun wang umat islam mengalir ke arah membantu Yahudi :)
Lieyana Ahmad said…
jadi takut pulak nak makan sembarangan . kalau betul ada benda tu ibarat macam makan najis la
thnx for sharing ye.

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |