| Dirisik...Memilih Pilihan Dalam IstikharahNya |



Assalamualaikum ...Bidadara bidadari sekalian alam.. berjumpa lagi kita pada hari ini...hihi



Dalam hidup ni mesti ada masalah..kadang2 masalah tu mmbuatkan kita ingin pergi jauh sangat..pergi ke tempat yang tenang..tanpa apa2 masalah..tp di manakah letaknye tempat itu..urmmm berfikir sejenak...xde tempat yang menenangkan selain dr syurga Allah SWT kan..tapi mampu ke aku untuk berada di sana kelak?? kekadang kita terfikir untuk terbang ke langit...bebas berterbangan ..tapi bila kita  mendongak ke atas...kita  tahu kita ada 'DIA'..Dia ALLAH SWT yang maha agung ,yang maha mengetahui apa yang tersurat mahupun yang tersirat..tidak mampu untuk kita  lari kesana...dr DIA kita dtg dari  DIA jua kita akan pergi kelak..



Persoalan demi persoalan bermain di fikiranku kini….



“ Apabila datang kepadaku seorang lelaki meminangku... dia adalah lelaki yang menjaga solat serta agamanya dengan baik , tapi aku masih lagi mencari lelaki yang soleh yang lebih baik dari lelaki tadi ~ baik agama dan juga kecerdasannya ..apakah patut aku menolaknya ? “






Actually an hidup kita tak lari dari membuat pilihan , tak kisah lah dari sudut jodoh , study or kerja sekalipun ..cuma kadang2 kita juga terlalu memilih... memilih untuk mencari yang terbaik untuk hidup kita! memilih untuk yang terlalu sempurna…. Cik Ain xkata ia sesuatu yang salah .. sebab memang kita nak yang terbaek dalam hidup… tapi kadang2 terlalu memilih ni kadang2 susah... lebih2 lagi memilih lebih dari kemampuan kita .. contoh kita nak kerja yang best2 sedangkan pendidikan kita setakat SPM jew .. itu dalam soal kerja...lain pulak kalau soal jodoh pulak .. macam soalan kat atas tu…emmm..bermain2 di fikiran Cik Ain sekarang..



Yup kita nak yang terbaik dalam hidup kita tapi jangan lupa , pilihan yang kita buat punya dua cabang.. satu cabang akan membahagiakan dan satu cabang lagi menempah derita .. sebelum membuat pilihan yang terbaik tanyalah orang2 yg lebih berpengalaman , kita punya tangan tadahlah doa meminta petunjuk .. lepas tu baru kita boleh buat pilihan dengan bijak .. sekali kita sudah memilih ! pilihan tu kita kena tempuh walau bunga atau duri yang perlu kita lalui .... tetiber teringat kata2 ustaz dalam kelas tafsir semalam..cinta itu sebenarnya NIKMAT.. tapi cinta kita punya peraturan kerana Allah sayangkan kita tanpa batasan ! punya peraturan .. tapi andainya peraturan itu kita langgar jadilah cinta yang terlarang .. =)



Just 1 je pesanan Cik Ain untuk diri sendiri dan semua... Jika ada orang yang mempunyai akhlak dan agama yang baik meminang , maka janganlah ditolaknya hanya menanti orang yang lebih soleh... kerana kadang2 hal itu tidak akan kita perolehi lebih2 lagi dengan usia kita yang dah meningkat.. ( I’m gonna be 21 years old soon…huu.. so, it’s not weird if Cik Ain selalu membicarakan soal cinta jew..hee hee hee )



“ Sejahat2 wanita hanya lelaki yang mampu membimbing nya yang sentiasa dicari2..
secantik2 wanita hanya lelaki solehah yang ingin dimiliki..
sehebat2 wanita sentiasa ingin di bawah pimpinan seorang lelaki yang baik..
sekaya2 wanita hanya iman orang lelaki yang bertaqwa ingin di beli..
seburuk2 wanita hanya mencari secebis kasih syg dr lelaki yang hanya nmpak kecantikannya.. ~
ada kah insan itu ?
hurmmm .... kata2 boleh membentuk seribu janji..
tapi menunaikan satu janji pun tak mampu ..
bukan kata2 janji mu yang ingin ku miliki..
tapi kesabaranmu .. kekuatan imanmu...ketenangan di wajahmu ..
sehingga ku rasa seperti berada dekat dengan ilahi “



Jom bacer buku karya Fatimah Syarha nie..sesuai bagi yang sedang mengenali cinta atau mencari cinta selepas Allah dan Rasul...future zauj..tehee =) K lar..dat’s all untuk hari ini..sekadar coretan dari hati Cik Ain..ngee Semoga hari ini lebih indah dan baik dari semalam..suppose to be.. inshaAllah..kbai..salam. =)

Nota Hati 1 : Kita hanyalah manusia biasa..Adakalanya hati meronta2 tak ingin dilukai ...adakalanya hati cuba untuk menjauhi kelukaan dan kekecewaan...hawa dan adam tercipta dariNya.. miliki jasad dan roh yang sama..hanya emosi dan fizikal yang berbeza...tanpa kekecewaan hidup ni tiada indahnya...tanpa kemanisan hidup ini juga tiada serinya ...yang paling penting jagalah iman ..jaga diri dan hiasi peribadi..andainya hari ini hati kesakitan ..cubalah tengok hari esok dan carilah ubat untuk setiap kelukaan itu... kalau hendak berada di alam kemanisan ..bangunlah dan jauhi kelukaan itu ..bangun dengan penuh semangat dan berazam...hari ni kita jatuh..hari esok kita cari penawarnya..fikir2kanlah !

Comments

Cikgu Ma said…
macam mana rasa di ambang memilih?? tak ada - ^_^

**bila nak langsung majlis ni?
CikTeddyCorner said…
memilih..hmm,sukar rasenye.hehe
NorFarahin@aien said…
@Cikgu Ma : teheee
mjlis ny inhaaAllah akan diberitahu kemudian
moge kebahagiaan milik kita bersama
:D
NorFarahin@aien said…
@O CIKTEDDY : tol 2 dear
tersepit wasean
antara at kiter dan org laen
hee hee hee
:D

pe pun moge kebahagiaan milik kiter bersama
hope~~~
:D
ariff said…
tuu dia, kawen lg, haha
NorFarahin@aien said…
@ ariff al-baqi : tehee
mood rama senior yg nak kawen da merebak
hihi
jom kawen
ikut sunnah nabi..cheewah
:D
Unknown said…
Jodoh yang baik xsemestinya dimiliki..tapi kita perlu berdoa untuk mencarik yang terbaik..jike kiter mahukan pasangan yang baik, kiter perlu baik dulu..jika kiter sudah baik, jgn stop ur position, jadikan dan teruskan menjadi lebih baik..Sesungguhnye Allah mendengar doa kiter, Allah sentiase dekat dengan manusie yang ingat padenya..Lastly, semoge kiter semoge beroleh pasangan yang betul2 boley membimbing kiter kelak..Amin..
NorFarahin@aien said…
@♥AieN ChoiN♥ : tengs dear ats doanya..
mudah2an allah mdengarnya..
berusaha tuk menjdi yg baik dan lebih baik
mudah2an Allah permudah kita
:D
D said…
ngehh.
baiklah baiklah.
pah neh nak tgu org dtg minang.

zzzz.

lalala
NorFarahin@aien said…
@Zakaria's daughter : heee
menunggu yg terbaek
inshaAllah
lelaki yg baek tuk perempuan yg baek an
:D
iAmCekbolat said…
hm.. taktahu >_<
NorFarahin@aien said…
@ CekbOlat-bOlat : wat2 xtahu lak cik bolat2 ek
2gu la sampai seru t yee
hihi
:D
Anonymous said…
smlm de sorg kwn mas..slmba je "jom kita kwin cepat..kwn xyah lama2..yang penting nikah" dia mmg la tramat sedia..mas yang terkial2,trpksa tolak secara baik.tak sanggup duk jauh ngan family sngat.
nanad said…
hmm..diri ini masih serba kekurangan :( .. rasa mcm xlayak nak memilih..huhu..

suka ayat yg ni " ( I’m gonna be 21 years old soon…huu.. so, it’s not weird if Cik Ain selalu membicarakan soal cinta jew..hee hee hee )"
comel ^_^ btw, im gonna be 21 yo too ;D hihi
kahwin again. tak henti henti dgr org kahwin belakangan ni huhuuuu
Zehan Ilyana said…
kita sama umur!
hehe..

suka buku fatimah syarha tu..:D
Unknown said…
kalau dapat lelaki nan satu ni, memang bahagia.. hahahh.. singgah2..
Iznie said…
suka buku tu..dah baca n beli... <3
semoga istikharahmu adalah yg terbaik....
nanti nak cari la buku tu :)
mamAuni tag kamu untuk joint ini...

http://kbmkb.blogspot.com/2012/03/jom-jadi-geng-kbm.html
Miza Idgihat said…
yeap :') kite untuk memilih akan sesutu memang sungguh sukar . kite sememangnya hendak yang terbaik . macam result exam , kite nak yang the best :')

tapi kalau jodoh itu turun daripada allah untuk kite . terimalah . kerana jodoh daripada allah itu adlah sebaik2 jodoh . macam cerita masa zaman rasulullah dulu . xsilap miza nama dy Aswad, dy ni hitam legam dy berjumpe rasulullah lalu menyatakan hasratnya nak berkahwin,

tapi dia cakap dengan rasulullah ada ke orang nak kan dy . lalu rasulullah memberikan satu peta menyuruh aswad ni pergi ke rumah ni lalu meminangnya . n aswad pun pergi , alngkah terkejutnya aswad bile dy pergi ni dy pergi kerumah pembesar quraish . then dy pun bg salam dy menyatakan bahawa dy hajat ke mari sebab nak sampaikan utusan rasulullah. n sedia maklum utusan rasulullah memang xboleh nak ditolak . so pembesar ni pun terima :')

:: err kaka harap kaka marah ea adk citer at akak . adk terigt mase ustaz adk cite . tp cite dy panjang sangat . huhu nak je cite lg . tp malu ngn akak t comment adk pnjg sgt . but moral of the story, pilihan allah itu adlah pilahan yang tepat. insyaallah akan kekal hingga ke syurga allah kelak :'D
NorFarahin@aien said…
@nanad : ain pun ske ayat 2...
sume asyik ckp soal kawen je lano
2 yg bjangkit ni
hihi

@teenanger housemaid : ain pn ske sume buku fatimah syarha :D
NorFarahin@aien said…
@ Cik Chokie : thanx dear share cter 2 nge akak...betol 2..yakinlah dengan pilihan allah..DIA dah tentukan yg terbaek tuk kiter..yukk jd yg terbaek dan mudah2an yg terbaek 2 milik kita..inshaAllah :D
sbelum akak n abg kawen dlu..
ayh senrik yg buat solat istikharah..
kita pun kna buat jugak...

ayh da share....da yg kita nmpk bguih tapi bila wat istikarah xkena kat dya..msk kat org len..

itulah kan,jodoh nih Allah dah atur
kena kat mata kita tapi Allah yg tentukan sglanya
tersentuh hati sy bile bace.... ^_~

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!