| Selamat menduduki exam dunia ! |



Bismillahirrahmanirrahim~Assalamualaikum to all my dear readers and followers. Today, I would like to announce to all that :
“ I have a final exam on 29,31 th October & 1, 5 and 7th November 2012. 
So, no more hupdating belog. Now, I wanna have fun and dating with my books. Wish me luck keyh! And to the all IPG’s student in Malaysia, good luck too. May Allah ease our works “



Ragam aku, dia, kamu, mereka

Pelbagai ragam kita dapat lihat sepanjang musim2 exam… terutama time study week.. ada yang sanggup tak tidur malam semata-mata nak ulangkaji pelajaran, yang tak makan pun ada. Malah ada juga sesetengah tu silentkan phone nak elak disturbance during study dan yang lagi teruk off kan phone terus.. semuanya sebab exam kan.. Melihat fenomena ini, cuba kita bayangkan, BEGINI HEBAT JUGAK KE KITA MEMBUAT PERSEDIAAN UNTUK MENGHADAPI "EXAM AKHIRAT" NANTI??? Kalau lah sehebat ini kita membuat persediaan untuk menghadapi exam di akhirat kan bagus.. kita buat benda yang sama macam kita sungguh-sungguh nak menghadapi exam dunia.. setekun dan serajin mana kita ulangkaji pelajaran, begitulah juga kita bertekun2 dan berajin2 dlm menjaga iman dan ibadah kita.. mungkin perkara ini nampak mustahil termasuklah diri saya.. tapi semua ini tidak mustahil.. SEBAB semua bermula dari diri kita sendiri..kan.

Pernahkah kita

1)Tak makan dan tak minum sebab beribadat kepada Allah??
2)Silentkan phone semasa nak solat??
3)Khatamkan al-quran paling tidak sekali setahun??
4)Berdoa tika susah dan senang, bukan time exam je??
Fikir2kan, di mana situasi kita..Allahu.



Mungkin exam di dunia ni resultnya kita nampak depan mata.. lulus atau gagal.. kena ulangan ataupun tidak... sebab tu kita nak buat yang terbaik, kita tak nak berdepan dengan kegagalan. AKHIRAT?? IMAN?? MATI?? Tiada siapa yang nampak.. hanya Allah yang tahu. Resultnya pun di akhirat nanti baru kita bolehh nampak kan. Bahkn tarikh 'expired date' kita pun kita tidak tahu bila akan menjemput. semua itu dalam rahsiaNya. Kalaulah lah kita tahu 'expired date' kita bila, nilaian dosa dan pahala kita di tahap mana, sudah tentu kita bersungguh-sungguh dalam membuat persediaan untuk ke sana, untuk memperoleh result yang cemerlang yakni untuk berada di dalam syurgaNya selama-lamanya yang mana merupakan ganjaran yang paling terbaik kita akan dapat. 




Sedarlah semua termasuklah diri ini.. ingat yang ‘exam dunia’ nih sememangnya penting kerana memang menentukan masa depan kita, tetapi kita jangan abaikan exam kita di akhirat kelak, yang mana menentukan sama ada kita terpilih untuk masuk syurga atau nerakaNYA. Sesungguhnya exam yang paling susah ialah exam di dalam kubur nanti.. Walaupun kita dapat soalan bocor, belum tentu lagi kita boleh menjawabnya.


"YA ALLAH...rupanya aku lebih takut dengan exam dunia
aku tidak merasa gentar pun untuk menghadapi
"exam akhirat"
sedangkan mati adalah sesuatu yang pasti
tidak dilambat kan walaupun sesaat dan 
tidak dipercepatkan walaupun sesaat
sedangkan dunia ini hanya persinggahan
aku sepatutnya imbangkan antara
exam dunia dengan exam akhirat
YA ALLAH, KAU AMPUNI DOSA2 AKU...
AKU HANYA SEORANG HAMBA YANG PENUH DENGAN DOSA!"




Okeyh, I think i will stop right there.. just a short entry fo today.. But, before i end up my entry today, saya insan bernama NorFarahin Hamdan yang mana merupakan hanya insan biasa, tidak terlepas dari kesilapan memohon maaf andai ada kesilapan yang dilakukan sama ada secara sengaja atau tidak disengajakan. Maaf dari hati ! :) Last word, JOM kita study, belajar kerana Allah, dan kita jawab exam pun kerana Allah. Allah tak marah kalau kita gagal exam dunia, tapi Allah marah kalau exam di akhirat nanti kita gagal. Dalam sibuk kita kejar kejayaan di dunia ni, jangan dilupa kejayaan yang di ‘sana’ lagi kekal abadi. Sama-sama lah kita berusaha baiki mana yang patut! Fighting! Wallahualam~!
p/s : to MuSA .. tengs yeee.. suweet memory dapat jumpe kamoo.. good luck untuk kamoo untuk final exam.. sama2 kita usaha keyh! nice memory yaa ^^


Nota Hati : Belajar sebab exam ni ingat bila exam je kan. Habis exam lupa la. Itu salah kita sendiri sebenarnya. Sebab kita buat sambil lewa dan memang semata-mata belajar kerana exam..dushh22.. muhasabah !

Comments

NorFarahin@aien said…
@unaismail :

tengs dearie
pray for me yeaa
^^
Izza Sakura said…
GOD LUCK ,All the best
athirahmazlan said…

Entry yang best & menginsafkan dikala malas nak study.

p/s: Ain! ain orang ganu ke??? Umah area mane??haha
NorFarahin@aien said…
@athirahmazlan :

no malas2 yaaa
smgatssSSsss..
huuu
moga2 Allah permudah urusan kita berstudy2 yaa
^^

*Yup..owg ganu kterrr..huhu..area pdg midin..jom3..haha
Fara Fasihah said…
nice post , terima kasih mengingatkan :)
NorFarahin@aien said…
@Fara Sofia :

yuu too nice dear
ne way tengs
sama2 mgingatkan kerna kita manusia slalu lupe
kan
^^
RuMaH TuA said…
Salam aidiladha.

Selamat buat ain.... ^^,

Moga Allah kasih dirimu.
athirahmazlan said…
Laaaaa dekat sangat ler kiteeeee.haha
trah duk paloh.ngeee

*jejak kasih*
NorFarahin@aien said…
@RuMaH TuA :

moga Allah kasih dirimu jua shbt tsygggg
:))
NorFarahin@aien said…
@athirahmazlan :

dkat lerrr sgt tuh
heeee
menjejak kasih owg2 ganu

:))
Miza Idgihat said…
Good luck kak . do lillahi taala :) insyaallah allah akan sentiasa bantu akak :)
cerita best said…
cerita pakjoe datang terjah di blog nie... 4 c joe bg dekat blog nie cute,cun,comel,cantik niceeeeeee entry ..terjah sini sama k ada mcm2 tip tuto pakjoe nk kongsi dgn tuan blog..lg 1 klo tuan blog komen dekat blog pakjoe sekali pakjoe kn bls blk komen dekat blog niechat boxpakjoe x kira k hahah ,http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2011/12/korang-semua-jomlah-join-this-group.html
~cik atin~ said…
aiyaaa. macam mane baru taw member sorang ni pun ade blog jugak? ho3
farazura said…
entry yg bagus...
NorFarahin@aien said…
@Cik Chokie :

tengs
windu samew kamoo tw..
wish ur luck too keyh
:))
NorFarahin@aien said…
@~cik atin~ :

hehe
cik atin
ak malu lerrr owg tw belog ak yg xberape nih
p kantoi jugak
haha
:P

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!