| Ingat 5 ini |



Assalamualaikum…Peace upon to all..Apa khabar iman hari ini.. Semoga sentiasa dalam jagaanNya.. inshaAllah ^^



Seperti biasa, senyum and baca sampai habis ok... Kan comel semua senyum ... :D Tetiba pula Cik Ain hari ini bagai nak bagi sedikit peringatan untuk korang semua setelah lama xhupdate belog ni... bz ker Cik Ain..kew buat2 bz..tehee..biarlah rahsia naa :D okie, straight to the point... Kita sebagai seorang muslim harus ingat 5 perkara ni sebelum datangnya 5 perkara... Cik Ain rase semua orang tahu an..
1. Sihat sebelum sakit
2. Muda sebelum tua
3. Kaya sebelum miskin
4. Lapang sebelum sepit
5. Hidup sebelum datangnya waktu mati



So , cuba kita perhatikan satu-satu perkara tersebut dan fikirkan sedalam2 makna yang terkandung di setiap perkara itu..let’s check it out together..huu  :D
1. Sihat sebelum sakit – Semasa sihatlah kita boleh mencari rezeki an, mencari ilmu, lakukan ibadat, jika sudah sakit susah sudah untuk melakukan sume tu an... So, sementara masih sihat ni, lakukan sesuatu yang berfaedah dan mendatangkan kebaikan kepada diri kita dan orang-orang di sekeliling kita.

2. Muda sebelum tua – Waktu kita muda inilah saatnya kita perlu berusaha mencari kemewahan di samping tidak lupa kewajiban kepada Maha Pencipta, kelak bila kita tua tidak lagi memikirkan hal duniawi. Selagi ada masa, buat…jangan duduk diam sahaja, cari selagi boleh cari! carilah mahupun harta, ilmu dan ibadat. Nanti dah tua sudah terlambat. Cepat kita bermula, cepat kita berjaya. InshaAllah, rezeki 2 ada di mana2..bumi Allah ni kan luas an..

3. Kaya sebelum miskin – Waktu kaya berharta nilah kita boleh menolong orang yang lebih susah daripada kita sebab sedekah yang ikhlas la akan jadi bekalan kita menghadapNya nanti. Ingatlah kekayaan itu hanyalah pinjaman kita daripadaNYA.  So, Allah boleh tarik bila-bila je..jadi, jangan sombong dengan pemberiaan Allah 2..share2 lar dengan orang lain..okie!

4. Lapang sebelum sempit – Waktu kita masih ada kelapangan inilah waktu yang paling sesuai mendalami ilmu agama untuk pedoman bersama manusia...baik untuk diri kita dan orang lain..jangan membuang mase asyik hadap laptop, facebook, belog dan lain2..online tu xsalah tapi biarlah berpada2..dun get addicted k... jom face the book, al-quran, majlis2 ilmu, dll.. =)

5. Hidup sebelum mati – Sesungguhnya sewaktu hidup,  semua 4 perkara di atas adalah masa yang boleh kita lakukan.. bila telah tiada nanti kita hanya menanti amal soleh, sedekah dan doa anak yang soleh yang mengiringi kita.. yukk..perbanyakkan amal kebaikan dan jadi super Muslim..hee =) 



‘Muda hanya sekali. Jomlah ‘enjoy puas-puas’. Biasa kita dengar ayat ni an… Benar, waktu muda hanya sekali! Tiada dua! Hanya sekali seumur hidup. waktu inilah kita dianugerahi kesihatan yang optimum,tenaga yang cukup.. muda yang sekali je ini bagaimanakah ingin kita dipergunakan? untuk sesuatu yang bertujuan seronok semata-matakah? untuk 'enjoy' kah?atau untuk dimanfaatkan sepenuhnya bagi memenuhi tujuan hidup sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi? atau yang bagaimana? You have the choice! Tepuk dada, Tanya diri masing2.. Terserah diri kita untuk buat pilihan dan tentukan warna2 kehidupan kita..an..... ... ... ...



Okie~ stop right there... Mari kita sama-sama renungkan hadis Rasulullah SAW : “Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, iaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)



Dat’s all untuk hari ini..coretan dari Cik Ain untuk semua dan diri Cik Ain sendiri.. Semoga hari ini lebih indah dan baik dari semalam..suppose to be.. inshaAllah.. Dan selamat bercuti dan beresymen yaa semua..out with a smile on my face.. kbai..salam. =)



Nota Hati 1 : Mungkin hati ini sedang sakit. Walau mungkin tidak lagi tenat kerana dia mula merasakan jiwanya kosong. Melayang walau tanpa ada angin yang menghembus. Seperti tiada isi seperti hari-hari yang pernah dia jalani suatu ketika. Menangis, dia merindukan saat-saat itu. Saat-saat dia menangis di kala ingin meraih cinta Tuhannya. Moga hati kita, adalah hati yang selalu mendambakan redha Allah, hati yang merindukan syurga.

Comments

Cikgu Ma said…
assalamualikum...syukur kerana masih diberi kesempatan menjengah blog ni ^_^
NorFarahin@aien said…
@Cikgu Ma : wsalam dear
sykur jugak masih berkesempatan menghupdate belog ni
musim2 kesibukan dah menjelma
hihi
pe pun tengs dear selalu jenguk2 n tinggalkan jejak d cni
:D
aku HaniAsyira said…
wahhh.. ain dah kembali ni.. moga2 selalu update ei.. =)
THE AUTHOR said…
Nice entry !!!!!
entry yang menarik :) suka suka
NorFarahin@aien said…
@aku HaniAsyira : hehe..musim kesibukan da menjelma dear
inshaallah after dis akan curi2 maser jugak hupdate belog
tengs yaa dear
:D
NorFarahin@aien said…
@Hanif Idrus : tengs yaa
samew2 amik manfaatnya
:D
NorFarahin@aien said…
@NUR SABRINA FIRZANAH : suka kamoo jugak
tengs yaa dear
:D
Hidayu Bolia said…
ain!!!!!!!!!!rindunyer...ayu da add ain kat google+ tu tp ayu xtau la ape function dia...cmne nak tahu update2 kwn2 kiter melalui google+ tu...?ade apa2 notification ke?
NorFarahin@aien said…
@Ayumi Comot : ayuuu...heee
yke..ain pown xpasti google+ ni camne
juz suka suki je actually
cm fb kowt
tp xrama yg gune an...
xbes jugak cegitu..
hihi
:D
Anonymous said…
kembali dengan entry yang menarik. ^^
insyaAllah semoga kita semua ingat 5 perkara tersebut.amin
Zehan Ilyana said…
wah, ain! :D
lama tak nampak..:D

nice entry like usual..:D
NorFarahin@aien said…
@MaYa MustWany : hehe
tengs yaa mas
selalu kunjung kat teratak ain ni
inshaallah
ingat 5 perkara ni
n sama2 kita jaga :D
NorFarahin@aien said…
@Teenager Housemaid : yeke..ain yg lamew xnampak akak
moge2 akak bek2 aje yaa d sner
misss u soo much
teheee
:D
Unknown said…
yup..bende2 niy penting sebenarnyer..untuk kehidupan..supaye sentiase beringat..
CikTeddyCorner said…
muhasabah diri yg sngt bagus (♥♥,)
iAmCekbolat said…
ingatlah.. sekali sahaja DIA rentap XD
NorFarahin@aien said…
masyeh sume yg sudi singgah n bacer
moge same2 veringat n beroleh manfaatnya :D
Anonymous said…
Assalamualaikum.

alhamdulillah. perkongsian penuh makna..;)oh. rindunya mau pergi Sorga. tapi xlayak..sob3.;(
zareliqa afiqa said…
Nice ain! :)
thanks 4 sharing..mengingati kematian akan mendekatkan diri kita dengan Allah..
saling mengingati...

sebab slalu ja mnusia terlupa



haish....windu kat wafa nih...:D
igt 5 perkara sblm 5 perkara
thanks for sharing ;)
nanad said…
sangat insaf bila baca entry ni :')
terima kasih wafa ^_^

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!