| Indahnya hidup kita an |



Assalamualaikum…
Jengah kat belog tersayang sebentar... Hari ini baru berpeluang hupdate setelah bersawang2 sudah belog ni..macam xde empunya pulak an..hee ^__^



Korang semua…kita tahu an xde benda yang terjadi sia-sia dalam hidup ni..hidup kita ni an ni indah sangat2.. cantik.. really beautiful..gojesss..hee :D .. Tapi an..



Kadang-kadang hati ini bertanya betul ke indah ni? sebab.. macam tak je..sedih je memanjang...sibuk...tensionnn...ann.. kadang-kadang dalam hidup ni.. ada jew benda yang kita nak selalu je xdapat.. ada benda @ orang yang kita sayang selalu je di bawa pergi...meninggal.. kalau cinta cintun tu, terputus pulak di tengah jalan..hurmm.. sedihnya! sob sob sob .. Kalau ada yang ada yang punye , dapat yang suke buat hal pun sadis gak ..kan..ishhhhhh.. tadi bukan Cik Ain kata hidup ni indah ke? mana satu ni Cik Ain..indah kew xindah Cik Ain oi..pening2...teheeee



kalau nak tahu indah atau tidak hidup kita kita ni, we must ask ourselves…kita percaya x dengan janji Allah..dengan ketentuan Allah? kalau kita adalah orang yang percaya dengan janji ALLAH.. of couse lar kita mesti akan berasa aman dan indahnya hidup ni.. even kalau Allah bagi kita benda yang kita suka, kita rase happy,  dan kalau Allah bagi benda yang kita xsuka? kita trime dengan redha dan sabar…an.. kadang2 Cik Ain pun cepat sangat melatah..datang ujian sikit pun dah melatah.. contohnya, exam dapat pointer rendah..cepat sangat nak putus asa dan cemburu dengan result orang lain..sedangkan Allah bagi atas apa yang kita usahakan an…sooo, berlapang dadalah dengan apa pun.. dan hati akan menjadi tenang :) dapat ujian sabar, dapat nikmat bersyukur..BAHAGIA sangat ! PEACE gitu.. :D



Actually, yang buat hidup ni rasa penuh seksa, xsyok itu hanyalah diri kita sendiri.. sebab kita gagal memahamkan hati.. jadi..jom kita sama2 fahamkan hati kita.. setiap yang terjadi itu.. indah atas aturanNYA..percayalah ! tak kiralah apa pun yang mendatang samada ujian, kesedihan, kesakitan, teguran, kena marah dan sebagainya.. berlapang dadalah..dan hati akan menjadi tenang dan lega :)
Surah Al-Baqarah Ayat 216 : “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”



At last, Allah bagi apa-apa pun sah adalah yang terbaik untuk kita.. tak kira kita rasa benda tu kita suka ke tak.. so, tabahkan hati tak kira apa yang berlaku..dan juga redha.. once kita faham yang ni.. inshaAllah.. hidup terasa indah yang amat.. dapat ujian pun jadi happy.. sebab hati yakin yang ujian itu adalah hadiah.. :D



Okie~~ Stop right there… Cik Ain nak packing barang pulak ni..tomorrow i will back to IPG..heee (homesick is coming ! ) Meninggalkan orang2 tersayang..family and him...sob3.. But Cik Ain try to be positive.. Cik Ain believe :"Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity..." ( 2 : 286 ).. Selamat malam yaa semua.. maaf kalau ada salah silap.. kbai,salam.

Memori berPBS dis week...never forget it..sweet memories :D



Tetiber g PBS..Cik Ain dapat adik angkat..qilah..comel macam namew ny..heee

Nota Hati : Kadang-kadang ALLAH berikan kita yang pahit dahulu sebelum yang manis supaya kita rasa susah dulu sebelum senang..supaya kita lebih dekat kepadaNYA, supaya kita tahu bahawa hidup tak selamannya senang...dan kadang-kadang ALLAH berikan kita yang manis dulu sebelum pahit supaya kita tahu untuk menghargai sesuatu pemberiannya..dan kita pandai untuk berterima kasih kepadaNYA...Jadi, jangan bila berada di atas dan senang, kita lupa dari mana asal usul kita yang sebenar...okie :D

Comments

Miza Idgihat said…
Betul3. adk sokong dengan ape yang akak katakan tu.

Dulu masa adik amik result pmr. adk dah ckp dgn diri adk yang adk akan terimanya dengan sebaik mungkin dan redha dgn apa jua qada' dan qadar allah. miza dah tny banyak kali dkt ibu yg ibu terima atau x dgn result miza. ibu ckp ibu akan terima.

pastu masa ari amk result tu, adk pergi pustakaan dlu sbb nk kna selesaikan buku2 pinjaman. pas tu balik semula ke dewan, igt dapat lah gak the best result mcm ken2 adk. 7a 8a . pastu bile tgk je. ya allah rasa nak nagis pun ada. bile tgk 5a je. pape pun miza dh ckp dlm diri yang miza bersyuku sgt2 n redha. n alhamdulillah math adk a.

ibu dah janji da dgn adk akn redha. lepas amik rsult adk dgn ibu terus g hospital sebab ayah masuk wad time tu. sepanjang perjalanan ibu sepatah perkataan tak nak cakap dgn miza. :'( miza ckp ngn ibu , ibu terimakan dgn qada' dn qadar allah. tp ibu diam je. miza mmg xleh tahan time tu sebak je rasa. ibu pulak salahkan takdir. ibu ckp kalau ayh xsakit mcm tu cnfrm mza dpt yg terbaik.

subhanallah . tp pape pun lama kelamaam lepas adk excident ibu dpt terima adk n nak ckp dgn adk. tula peristiwa paling berat buat adk :')

Sesungguhnya ape yang allah berikan itu sememangnya adlah yg terbaik untk kite. n exam up1 ni adk dah buktikan dkt ibu yg adk jugak boleh berjaya :'D alhamdulillah .
NorFarahin@aien said…
@Cik Chokie :betol
olwez thinking positive
percaya dengan perancangan NYa yang jauh lebih hebat dari kita..
n never blame anything n somebody
lw boleh setiap apa yang berlaku kita pikir di mana silap kita
kdg2 pe yang berlaku 2 nak mendekatkan kita lebih kepada NYA...
soo..berlapang dan terima dengan redha
inshaAllah hati kita akan sentiasa cool n tenang jew..
:D

pe pun ikhlsa tu akan datang dari keterpaksaan an dear
tengs yaa dear
hee
:D
CikTeddyCorner said…
er..trase sikit..hehe
bagus la entri ni..insaf skit =D
aku HaniAsyira said…
kecik2 bergaya mcm tu ei..

betul2.. tak semestinya yang buruk tak baik untuk kitaa kan.. =)
NorFarahin@aien said…
@ O CIKTEDDY : hehehe
amik yang baik
buang yg buruk
let's make our life beautiful
:D
NorFarahin@aien said…
@aku HaniAsyira : budak lani...
memang advanced
kalah kiter law bab2 gaye ni
huhu


olwez thingking positive right
kita yg menentukan nak bahagia o x
kan
:D
Ungu Violet said…
yep...mmg kita kena bersangka baik dgn Allah..

redhalah dan berlapang dadalah...sbb Dia lebih Maha Mengetahui..

yang pastinya ada manis yg menanti..:)
NorFarahin@aien said…
@Ungu Violet : heee
mis u a lot miss ungu
musim kesibukan melanda naa
dut get stress yaa

inshaAllah yg manis sentiasa menanti
berusaha buat yg terbaek
dan never expecting too much but accepting what we have
an
:D
Zehan Ilyana said…
ain! :D

:')


p/s: thank you .:)
aNa iJa said…
nice :) cece, dpt adik angkat g PBS :)
NorFarahin@aien said…
@Teenager Housemaid : akak !
mis u la
heee
semoge baek2 aje yaa kak
tc ugak naa
n ajen2 lar dtg cni lg
:D
NorFarahin@aien said…
@aNa iJa : nice kan bebudak 2
heee
dpt adeq agkat yg shommel
mudah2an result dy t pn shommel gk
:D

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!