••❤ Ramadhan ya Ramadhan ❤••


Assalamualaikum sume...
Peace be upon to you....
 Have a nice day yup!
...................................>


.
.
.
.



Pejam celik pejam celik...rupanya dah setahun berlalu...esuk luse ramadhan bakal menjelma..tak sabar rasanya..


Persoalannye...

.
.
.
.
.

sudahkah kita bersedia menghadapi cabaran terutamanya cabaran menundukkan hawa nafsu sendiri..hehehe...jom sama2 buat persiapan..kuatkan mental fizikal..tetapkan tekad dan azam dalam diri...mudah2an dipermudahkan...
.
.
.
.
.



Mintak2 Allah panjangkan umur kita semua..dapat merasai dan mengerjakan ibadah dalam bulan ramadhan kali ini dengan penuh semangat dan ketabahan hati..

.
.
.
.
.
.
.


Bulan Ramadhan adalah bulan yang terlalu banyak kelebihannya. Di dalamnya terdapatnya

malam lailatul Qadar
iaitu malam kemuliaan yang lebih baik dari 1000 bulan. Pada bulan tersebut Allah membuka pintu syurga, menutup pintu neraka dan mengikat syaitan-syaitan untuk memberi peluang kepada manusia membersihkan diri mereka sebersih-bersihnya.
Amal-amal ibadah dan kebajikan digandakan Allah di mana yang sunat diberi pahala wajib/fardhu dan yang fardhu menyamai 70 fardhu di bulan-bulan yang lain.




.
.
.
.
.
.
.

Khutbah Rasulullah Menyambut Ramadhan

.
.
.
.
.
.
.
.


Wahai manusia, sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yg paling utama.


Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya.


Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan masakin. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu.


Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu shalatmu karena itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih; Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.


Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat karena beban (dosa)-mu, maka ringankanlah dengan memperpanjang sujudmu.


Ketahuilah, Allah Ta’ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengadzab orang-orang yang shalat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabbal-alamin.

Wahai manusia, barangsiapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu.


(Seorang sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, tidaklah kami semua mampu berbuat demikian.” Rasulullah meneruskan khotbahnya, “Jagalah dirimu dari api neraka walau pun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walau pun hanya dengan seteguk air.”)


Wahai manusia, siapa yang membaguskan akhlaknya di bulan ini, ia akan berhasil melewati Sirathal Mustaqim pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Siapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat. Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.


Barangsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakanya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahmi) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.


Barangsiapa melakukan shalat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan shalat fardu baginya ganjaran seperti melakukan 70 shalat fardu di bulan lain.


Barangsiapa memperbanyak selawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa di bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan-bulan yang lain.


Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu surga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan-setan terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.”


(Aku –Ali bin Abi Thalib yang meriwayatkan hadits ini– berdiri dan berkata, “Ya Rasulullah, apa amal yang paling utama di bulan ini?” Jawab Nabi, “Ya Abal Hasan, amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah”.)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



SUBHANALLAH!!
Mari kita syukuri nikmat (Ramadhan) Allah yang sangat luas ini. Begitu beruntungnya kita sebagai umat muslim kerna begitu bnyak Alloh membrikan pintu rahmat yang seluas-luasnya kepada kita. 
.
.
.
.
.
.
.
.

TAPI.......

.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ramai yang sedar akan keistimewaan bulan Ramadan. Malah ada yang menjadikan Ramadan sebagai madrasah mereka untuk mencuci hati yang telah diselimutkan noda. Amalan akan diperbanyak, aktiviti lagha akan dipersedikit semata-mata untuk mencapai misi mengeksploitasi bulan yang penuh berkat itu.


Kepada mereka yang abid; pasti sahaja kedatangan Ramadan tidak mendatangkan masalah. Malah target serta azam baharu menjelang Ramadan akan diperkemas sebaik mungkin.,,Ramadhan dijadikan sbg universiti of tarbiyaah...untuk mncari keredhaanNYA....


Berlainan pula khabarnya dengan individu muslim lain yang sederhana amalan mereka (orang yang 'terlalu' sibuk dengan urusan dunia). Kumpulan manusia ini akan mengalami kejutan budaya yang tidak tertahankan. Mereka akan berusaha keras untuk mencapai target yang selama ini tidak pernah difikirkan pada bulan-bulan biasa. Misalnya; mengkhatamkan Al-Quran dalam masa sebulan.

-
-
-
-
-
-
-

tingkatkan ????

-
-
-
-
-
-

1. Biasakan membaca Al-Quran sehelai muka surat dalam masa satu hari. Bagi yang 'terlalu'  sibuk (peringatan tuk dri aien ugak nie), memadailah membaca surah- surah lazim yang pernah anda hafaz. Jika malas juga, bacalah basmalah dan kemudian  sebutlah "Yaaaasin...." pada setiap kali selesai solat atau di dalam kereta atau di mana- mana sahaja yang anda rasakan selamat.




2. Biasakan mengunci jam pada tengah malam bagi tujuan latihan Qiamullail. Tidak kiralah  anda bangun untuk bersolat atau tidak. Yang penting anda kunci jam  loceng, dan terjaga seketika (baca: celik mata). jika tidak terasa  sekali pun untuk bangkit, cepat-cepatlah bertaubat.



3. Banyakkan diam, sedikitkan bergosip ( peringatan tuk dri aien ugak) . Ini penting untuk melatih diri daripada  mengurangkan pahala akibat mengumpat dan mencemuh orang lain ketika bulan Ramadan.  


4. Melatih diri menyebut kalimah Allah - ketika barang terjatuh mahu pun diri sendiri  terjatuh. Apa-apa sahaja situasi yang memungkinkan anda menyebut Allah, maka sebutlah.  Ini adalah bentuk latihan ringin zikir. Pada Ramadan nanti, ratib (zikir) yang lebih berat lagi  akan mudah dan lancar keluar dari gua mulut anda. Percayalah.


5. Sentiasa senyum. Senyuman ialah terapi emosi paling mujarab. Kita tidak akan meradang  dalam keadaan tersenyum. Kita tidak akan mengamuk selepas kita tersenyum. Kita juga  tidak akan mencarut sambil tersenyum. (Mulakan senyuman selepas membaca ini)



 
6. Hadkan masa bersama FacebookTwitter dan sama jenis dengannya. Harus diingatkan,  televisyen tidak termasuk dalam jenis-jenis tersebut. Malah, ketika Ramadan, televisyenlah  bakal menjadi bahan tontonan paling berkesan. Dengan syarat, menonton rancangan  berkaitan agama. Usah khuatir, RTM memang galak menyiarkannya pada Ramadan.  Saluran televisyen swasta juga. (Nak dengar artis mengaji pun boleh)


7. Masukkan wang, paling kurang RM1 ke dalam tabung masjid ketika Solat Jumaat. Bagi wanita, boleh berikan wang kepada kerabat terdekat yang lelaki. Moga niat anda ikhlas.



/
/
/
/
/
/
/
/

"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap  umat Islam.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda:
"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"

Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri
sendiri.
Sabda Rasulullah saw:
"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."


p/s : jgn lpe solat terawih tw...bnyk gnjaran ny...ngeee :) smew2 kter rebut peluang keemasan di bulan mubarak nie , bulan RAMADHAN....welcome 2 da Madrasah Ramadhan < Universiti of tarbiyaah >

"Have a blessed Ramadhan!"



Wallahua'lam



(=^_^=)

Comments

amirah anis said…
salam ramadhhan juga :)
ramadhan kareem. mohon copy pic ramadhan ye..
cik zana..~~ said…
salam ramadhan..sama2 la kita tingkatkan iman dlm bulan mulia ni k.. :D

Popular posts from this blog

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |