*Imtihan*



Semalam kau menangis, hari ini kau gembira tertawa.
Semalam kau jatuh, hari ini kau gagah berdiri,
Semalam kau kelaparan, hari ini kenyang dengan rezeki Tuhan,
Semalam kau sendiri, hari ini kau dikelilingi sahabat sejati,
Semalam kau kehujanan, hari ini Allah bagi pelangi.




Hidup adalah ujian. Maka, jangan letih, jangan mengeluh. Jangan pernah terfikir untuk berputus asa. Ujian itu sekolah kehidupan. Sentiasa pandang orang di bawah kita, orang yang lagi susah dari kita.




Hidup kalau nak senang di syurga sahaja. Di dunia memang kena susah-susah sikit. Dan usah dipinta dikecilkan ujian, tapi pintalah dibesarkan IMAN untuk menghadapinya.



Semoga Allah terus berikan kekuatan kepada kita semua. Dan moga Allah sentiasa permudahkan urusan kita di dunia ini. Amiin.



Seberat apapun masalah, sesusah apapun ujian hidup dan sesempit apapun keadaan ini adalah ketentuan Allah utk hamba-hambaNya. Apapun yang sedang dikeluhkan dan takdirNya yang dirasa tak seirama dengan inginmu, Allah tetap saja Maha baik dari apapuuun… yang kita anggap paling baik. Betapa baiknya Allah, Allah perlakukan dirimu seakan-akan Allah tak punya hamba lain selain dirimu. Hanya saja kita jarang memperlakukan Allah seakan-akan punya Tuhan Selain DIA. Mulailah berhenti mengeluh pada selainNya sebab itu hanya akan mngurangi rasa nikmat atas apa yang kita punya. Bukankah setiap kita ingin mnjadi orang yang sabar? Dan bukan sabar jika kesusahan masih diungkit.
-Dwi Ardy Prasadhana-









Untuk anak anak 5 IKRAM, selamat menghadapi ujian dunia, ujian akhir tahun. Moga najah.



Comments

Mizz ErMa said…
betul tu sis, bertabahlah mengharungi liku2 kehidupan ini..

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!