٠•• Ahlan wa sahlan ya Rejab •٠•



Assalamualaikum sume...
Peace be upon to you. Have a nice day !!
Still enjoying holiday yup...hee

cuti2 ugak kn....
But, korang sedar x, skunk kter da msuk bulan Rejab...so, still ad 2 bulan ag bulan puasa akn mjelma...kn...xsaba raseny...p bg sesiapa y xabih lg gnti pose...cpt2 yep...jgn 6ti tlajak suda....heee...so,,skunk pe kter kter ngok ap klebihanny bulan Rejab....lw korang nk tw,,bulan Rejab adalah antara bulan mengandungi banyak peristiwa yg bersejarah kpd orang Islam di mana berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari tangan tentera Salib dan juga ada orang Islam yang berpendapat bahawa bulan inilah berlakunya peristiwa Isra' dan mi'raj Nabi Muhammad saw. Tidak kurang juga ramai yang melihat bulan Rejab ini sebagai satu bulan spiritual dimana bulan mempertingkatkan ibadat sunat khususnya ibadat puasa dalam persediaan menghadapi bulan pose....


Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah bersabda:
"Ketahuilah bahawa bulan Rejab itu adalah bulan ALLAH, maka barangsipa yang berpuasa satu hari dalam bulan Rejab dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT.


Sabda Rasulullah SAW lagi: "Pada malam Mikraj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari ais dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya Jibril as: "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"
Berkata Jibril as: "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab."


"Semua manusia akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rejab, Sya'ban dan bulan Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang serta tidak ada rasa lapar dan haus bagi mereka."


Walaupun berpuasa dalam bulan Rejab adalah digalakkan tetapi tiada satu hadis sahih yang membuktikan bahawa berpuasa pada hari-hari tertentu dalam bulan Rejab akan mendapat ganjaran istimewa...k..don't get konfius...

Jadi...sempena bulan rejab nie...jom smew2 kter memantopkan dri...smew2 mningkatkan amal ibadah...lw nset kter ley to4 sokmo...why not kter to4 our ibadah 2...kn....;)





Comments

Popular posts from this blog

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

*Hayya Belajar Tajwid – Part 2*

|1 Hari 1 Muka |

| Pray For Them |


Saudara-saudara kita di bumi Palestin sedang berjihad dalam menegakkan agama Islam. Walaupun kita tak dapat berjihad dan menolong mereka di sana, marilah berdoa supaya saudara-saudara kita di sana mendapat kekuatan dan mendapat lindungan daripada Allah SWT kerana doa adalah senjata orang Islam. Tolonglah mereka dengan DOA! Ya Allah, satukan hati kami umat Islam sedunia supaya Yahudi laknatullah dapat dihancurkan. Info terkini mengenai saudara-saudara kita di sana boleh lihat di FB AMAN PALESTINE. Marilah kita sama-sama menderma untuk mereka dan moga-moga dengan sumbangan yang kita buat itu dapat menyelamatkan nyawa dan membantu saudara-saudara kita di sana. Boikot juga barangan Yahudi. Kita satu ummah sekat ekonomi mereka!