Posts

Showing posts from November, 2013

*Qawiy . strong . kuat*

Image
Kekuatan badan & fizikal boleh dibina dengan mende nim. hm kekuatan hati? jiwa? rohani? yeee, kekuatan hati, jiwa dan rohani itu milik Allah.. ada Allah di dalam hati seseorang, di dalam diri seseorang, maka itu adalah KEKUATAN yang sebenar.. moh cari kekuatan tuh dengan sentiasa melakukan amalan2 yang boleh mendekatkan diri denganNya.. tak guna badan sasa, badan kuat kalau rohani lembik.. jiwa rapuh.. hati ‘manja’! dapat ujian sikit daa mengeluh.. Allah ambil orang yang kita sayang kita menangis salahkan takdir Allah.. kita gagal dalam exam kita futur dengan diri sendiri.. dannnn Allah tarik nikmat sikit pun kita rasa dunia macam nak kiamat.. sungguh! bila hati & jiwa plus diri kuat, qawiy, mehnah apa pun yang Allah bagi, kita terima dengan redha & sabar.. selalu ingat dan semat kuat2 dalam diri yang Allah itu maha Penyayang lagi maha Pengasih.. Allah tidak akan pernah menzalimi hambaNya.. kasih sayang Dia melebihi segalanya. Ayuh, kita ‘Qawiy’ dengan taqarrub denganNya!


*2:25*

Image
" dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang2 yang beriman & berbuat kebajikan. Bahawa untuk mereka (disediakan) syurga2 yang mengalir di bawahnya sungai2. setiap kali mereka mereka diberi rezeki buah-buahan dari syurga, mereka berkata , " inilah rezeki yang diberikan kepada kami dahulu. " mereka telah diberi (buah-buahan) yang serupa. dan di sana mereka (memperoleh) pasangan2 yang suci. mereka KEKAL di dalamnya. " {alBaqarah:5}

*allahuuu! kesemua antara kita berharap pengakhiran nanti di sana, syurga. untuk mengecap NIKMAT2 yang KEKAL di sana. hm tapiiii, apakah iman dan amal kita sudah melayakkan diri untuk ke sana. Nanges laju2! T_____T

Nota Hati : Pandang diri sendiri lebih baik daripada sibuk menghitung dosa orang lain. Muhasabah amal & diri setiap hari. Setiap hari! 

*le lip balm*

Image
Sungguh, yang paling banyak menghantar manusia ke Neraka adalah dosa MULUT, dosa LISAN. Allahu.. kerana mulut badan binasa. Kerana mulut neraka jadi tempat nya. Please, watch out our words. Cakap yang baik2 jeee okeyh. Yang buruk2 mohon lontar jauh2. Dan yang paling penting, sebelum nak kata kat orang lain. Kata kat diri sendiri dulu. Cek diri kita dulu, amalan dah sampai tahap para anbiyaa kew nak kata2, kutuk2 orang lain hm. makan dalam! Peringatan ditujukan khas untuk diri sendiri.


Nabi S.A.W bersabda, "...Maka hendaklah ia berkata baik atau diam".


Kesimpulan --à perkataan & kata2 yang baik itu lebih utama daripada diam, dan diam itu lebih utama daripada berkata2 yang buruk terutama yang menyakitkan hati orang lain. Ingat dan ingat, setiap perkataan & kata2 anak Adam akan menjadi tanggungjawabnya dan saksi pada hari Akhirat, kecuali menyebut nama Allah, menyuruh berbuat makruf iaitu kebaikan dan mencegah kemungkaran.


Wallahua’lam.

*pstttt tak guna pakai lip balm maha…

*le halal relationship*

Image
pssstttttt sharing from somewhere.. musim orang nak kahwen nim kan huuuu bacer nim.. peranan zaujah kepada zauj nya -----> 3M
1*Menarik - tarik suami ke arah yang benar. tegur baek2 kalau suami ada buat salah atau silap. 2*Memahami - faham keadaan suami sama ada ketika susah atau senang. 3*Mendoakan - saling mendoakan supaya dapat membina keluarga mawaddah wa rrahmah wa sakinah.
#mogakita sama2 dikurniakan pasangan, anak2 & keluarga yang soleh wa solehah. ameeeen.

Nota Hati : Kepada mereka2 yang bakal disatukan cuti nim, "barakallahulakkuma wa barakaalikuma wa jamaa' bainakuma fil kheirrrr!".


*single rose*

Image
wishing - one day, someone will giving this to me. single of red rose. not a bouquet! only ONE of rose ececece *meaningful!*


this single rose is so symbolic. why must one?? not many of roses?? becauseeee.. that's mean, our heart only one. ond so on too our LOVE. the only one for Allah, our prophet Rasulullah SAW, parents, family, friends and person who i loves soo much. that one love is only for them! O' Allah pls take a good care all person that i loves them infinity! sungguh, aku sayang 'mereka2' ini. ameeeen.  (=^___^=)


Psttttt : just a quick hupdate. now, still struggle-ing with imtihan. only 1 Paper more. do pray for me. then together say ahlan wa sahlan to long long longggg holidayyy! big smile! 

Nota Hati : Banyak plan cuti hujung tahun nim. Moga Allah permudah semua urusan.