Sunday, 26 May 2013

*makes it beautiful dear!*



Hidup kita nim ibarat kertas kosong yang putih. Kita sendiri yang berhak mcorakkan & mwarnakannya. Hm remember, we have the luxury to paint our life as we like. Warnakanlah secantik cantiknya, jangan banyak gunakan warna hitam atau kelabu, warnakan dengan warna yang indah dan ceria... kita yang corakkannya hingga jadi sebuah lukisan, lukisan hidup kita. Hm best sangat jika semua warna kehidupan yang kita warnakan itu lah yang telah membentuk jati diri kita sendiri. DIRI KITA sendiri, bukan orang lain!



*Terima kasih Allah kerana meminjamkan dan mengurniakan kepada ku warna warni kehidupan dalam pelbagai warna, yang mengajar erti kehidupan.



Nota Hati : Muslim Mukmin hidupnya dicorak dan mencorak. hm lakarlah pelangi di sekelilingmu dengan pewarna iman. Nescaya indahlah kehidupan dan alam ini. inshaAllah. *toreh senyumm*

Wednesday, 8 May 2013

*welkam roses.. my dear EXAM*





Sudah2 la tu mood mengundi & pilihan raya. Everything is sette! Tutup buku okeyh! terima keputusan dengan redha.. kerana semua itu adalah yang terbaik buat masa ini. Jom kita pakat2 activate mood study. Exam week da kan? Kan kan. :P





So, now me thinking how to manage jadual belajar untuk exam nanti.. re-cek jadual exam.. hm 13hb paper EDU3106 (Culture & Learning).. then 4 paper 4 hari berturut2 exam, 20-23hb.. nomnomnom osem sangat jadual exam kali nim... no gap..fuhhh *lap peluh*





Pesanan untuk semua, especially for diri sendiri, kalau nak hasil yang terbaik, kena laa banyak berkorban. Nak2 berkorban buat perkara2 yang biasa disukai e.g belog-ing, sleep-ing, facebook-ing, twitter-ing plus perkara2 yang seumpama dengannya. Hm boleh buat semua tuh, tapi kena lah limit kan dulu sekejap. Rehatkan diri & puasa jap ehh mende tuh.. Haa, ingat, kejayaan bukan datang dengan percuma dan senang2. It needs effort!


Nak dapat yang manis, mesti kena lalui & tempuhi yang pahit dulu. Macam ubat. Kan?




Other than that, before study, please kenal cara study kita dulu. Kenali kita ni dalam kategori yang mana. Setiap orang ada style masing2. Masakan boleh kita meniru cara belajar orang lain sebab ada orang yang bersifat audio(suka muzik time study), visual(ada tulisan, gambar2 comel, warna warni) dan sekutunya yang lain.(haa, nim belajar time pra dulu..subjek kemahiran belajar..PPISMP) Dan ada juga orang yang suka study waktu malam rather than waktu siang. Kan. Contoh paling dekat, diri sendiri.(tuding jari kat muke..huu) Sememangnya, diri nim jenis kena spend masa yang lebih sikit dari orang lain untuk faham dan hafal sesuatu lesson. Time study nim jugak la suka buat nota plus suka belajar ikut mood sebab pada masa tuh laa akan benar2 bersungguh untuk memahami sesuatu lesson & subjek tuh. (dat’s my style okeyh!) Remember, we are not same. Every person has their own abilities and limitations. So, belajar jangan tengok orang. Tengok kemampuan diri kita dulu setara mana. Last2 kita jugak yang stress sebab terlalu tengok orang lain duduk pulun macam nak rak study. kan. Simple word, just do keep calm & study  with your own style & everything will go on rightly. InshaAllah.




Ok, just a short quick update actually. So, last word, selamat ber'study week' kepada semua warga IPG’s sekalian.. semoga kita semua berjaya dengan warna2 yang berterbangan. Ameen.:D


“ Semat dalam hati. Tiap2 kali nak belajar, niat dan sebut, AKU BELAJAR LILLAH TA'ALA. Look so simple, tapi kesannyya sangat dalam. InshaAllah niat baek2, lama2 akan timbul rasa nikmat dan syok belajar. Bukan sekadar nak kejar pointer tinggi di dunia, tapi nak kejar jugak pointer dan ganjaran pahala yang berbaloi2 yang Allah bagi dan janji kepada siapa2 yang berusaha untuk menuntut ilmu. Moga2 usaha menuntut ilmu kita dikira sebagai satu ibadah di sisiNya. ”


NORFARAHIN HAMDAN, SILA STUDY SEKARANG.




Baibai : )




Nota hati 1 : Selagi ada masa selagi itu kita perlu usaha!!!! Hm, buat si dia yang jauh, good luck jugak yepp! Me, doa dari jauh. hm


Nota hati 2 : Jika kemanisan itu tidak tumbuh di dunia, percayalah pada janji2Nya di mana ia akan mekar di syurga..~

Saturday, 4 May 2013

*05052013*



Tomorrow ----> 05052013 ----> Election,PRU13 ----> The new of Malaysia
 

Ok! Masa sebenar sudah tiba! So, pls keep CALM and just VOTE... yeahhh, zaman kegemilangan Islam akan kembali. Dunia bakal ditawan. Letaklah pilihan agama Islam yang paling hadapan. InshaAllah semuanya baek2 aje sayanggg.



At last, sama2 kita mohon yang terbaek untuk negara kita. Semoga kemenangan berpihak kepada Islam. Hasbunallah wa ni'mal wakil. Ameen!



p/s : Selamat mengundi kwn2 plus blogger2 tcinta's.. pangkah betol2.. bulat biji mata besar2 naaa..weeeee



Nota Hati : Ingat, tangan yang memangkah akan dipersoalkan di akhirat kelak. Maka, fikir dan pilihlah dengan bijak. Jangan nanti menyesal di kemudian hari. Ingat! Undi dengan betul dan pilihlah kerajaan yang menegakkan agama Islam. Allahuakbar!



*Ukhuwwah semanis lolipop*





..
..
..





..
..
..




Allah menjadi saksi,
lahirnya keterikatan hati dan rohani,
antara kita sahabat.

Allahu, terima kaseh,
menemukan aku dengan mereka, sahabat2 syurga,
Moga persahabatan ni kekal ke alam sana.



Sungguh! ukhuwwah itu semanis lolipop.. Manis. Sumpah sangat manis!




Ukhuwwah = cinta

Cinta is love

Love is cinta




Ya, semua statement di atas betul.

inilah lafaz cinta pada ukhuwwah iaitu mencintai sahabat kita yang lain, menyayangi

mereka sebagai kekasih hati yang akrab dan memahami.




Sahabat itu andai dia di sisi, bukan pula sekadar untuk bergelak tawa, tapi dialah yang memahami dan setiap renungannya mampu mentakrif apa yang ada di dalam hati ini. Sahabat itu bila dia disakiti, dia akan ‘pergi’, dan perginya itu bukan meninggalkan diri ini, tapi mencari erti rindu di kala jauh menyepi… dan dia akan kembali dan menyapa, kerana dialah sahabat yang sejati. Sahabat itu tidak pernah luntur doanya untuk ukhuwwah yang terbina, biar kadangkala kita tidak memahami akan dia mendoakan kita, kerana cukuplah persahabatan dan cinta ini terbentuk atas pengetahuan Allah semata-mata.



Ya Allah, panjangkan ukhuwah kami ini, hingga kami bersama2 jejak ke surgaMu. Ameen3x. At last, senyuman semanis lolipop untuk semua sahabat2 tersayang. Sayang korangss lillahi ta'ala.


Nota hati : Mohon sila buang virus2 ukhuwwah yang datang dari nafsu dan syaitan. Mujahadah dengan iman!


Wednesday, 1 May 2013

*Selamat menjadi dewasa wahai diri.*





Masa makin tersisa,
Yang tinggal hanya dosa.



Syukur masih ada masa tua,
Sempat lagi bersujud padanya,
Mengumpul amal ke alam sana.



Terima kasih untuk keluarga,
Ibu, abah, adek2 semua,
yang sentiasa di sisi menjaga.



Terima kasih untuk si dia,
yang sentiasa di sisi tenangkan jiwa.



Dan,
Terima kasih untuk sahabat.
Di sana atau di sini.



Mohon,
Minta berahsia bila didoakan.
Sungguh,
Tiada yang lebih bernilai,
melebihi sepotong doa.
Moga doa kalian, sampai ke langit sana. 
26 April 2013, selamat menjadi 22 NorFarahin Hamdan.


*Alhamdulillah, Alhamdulillah, alhamdulillah.  Allah masih memberi kesempatan atas kesemuanya. Diri, selamat menjadi lebih dewasa dan matang  psssstttt muhasabah diri sekejap.. 22 tahun hidup, entah sekerat mana yang Allah redha. Entah banyak mana amalmu baikmu. Amal mana yang telah Allah terima. Makin bertambah usia, makin dekat pertemuan dengan Tuhan, makin singkat masa untuk beramal. Yukk, gunakan usia, umur yang masih berbaki ni sebaeknya supaya bekalan bertambah ke sana. Moga terus thebat di jalanNya.



*kelopak bunga April..hm bai bai April, welcome May!*

Nota Hati : Usah lah kita menghitung amal kebaikan yang dilakukan, perbanyakkan saja. Kerna kita tak tahu, yang mana diterima atau pun tidak. Allahu Allahu, mohon disucikanlah hati2 ini dari titik2 hitam. Titik2 hitam yang melekat dek dosa2 semalam. Agar ia tak terkabur dan terhijab untuk sentiasa melakukan kebaikan. Ameen3x.