Sunday, 30 December 2012

2013 yang super duper osem


Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum.
Ini entry untuk tahun baru 2013 dan mungkin juga adalah entry penghabisan bagi tahun 2012 yang bakal melabuhkan tirai tak lama lagi.  Bila sebut jee tahun baru, memang sinonim laa dengan AZAM baru kan. Dan mostly semua orang menjadikan tahun baru either tahun baru Hijrah / Masihi sebagai titik permulaan semula sebagai seorang yang berguna, muslim dan muslimah yang lebih bertaqwa dan sebagainya.



Dan moga-moga tahun 2013 ni inshaAllah tahun yang super duper osem untuk semua orang. Semoga Allah membantu dalam pelaksanaan azam baru kita. Berazam untuk meninggalkan semua yang negatif dan yang tak molek tuh and let's we move on! Kita mulakan hidup baru, bukak buku baru. Dan katakan selamat datang kepada diri yang ‘baru’.



Tahun baru, semangat baru

Tahun baru, dengan semangat baru, kita pandanglah kehidupan kita sendiri dengan pandangan manis dan nikmat. Percayalah keceriaan dan kegembiraan akan sentiasa bersama kita. Jika kita memandang kehidupan kita ini sebagai nikmat, maka hakikat yang akan kita hadapi dan lalui insahAllah adalah kemanisannya yang tiada tolok bandingnya. Kerana dalam kesusahan itu ada nikmatnya. (semoga tahun baru nih bawa 1001 keceriaan daam kehidupan masing2). Renungi sabda baginda SAW:
”Sungguh mengkagumkan keadaan seorang mukmin, keadaan mereka sentiasa baik. Tidak terjadi yang demikian itu kecuali bagi orang mukmin. Jika ia mendapatkan kesenangan ia bersyukur. Hal itu merupakan kebaikan. Jika ia tertimpa kesusahan, ia bersabar. Itu juga merupakan suatu kebaikan.” (Hadis riwayat Muslim)

Sama-sama berazam, merancang dan membina kehidupan dengan lebih teratur dan terarah. Kehidupan kita ini bermula di dunia hinggalah ke destinasi terakhir kita iaitu negeri akhirat yang abadi. Kita sentiasa merancang dan berazam serta berkehendakkan hal2 di dunia tapi kekadang kita tidak merancang untuk akhirat. Perancangan dunia yang banyak hingga separuh dari otak kita tapi perancangan untuk hari akhirat seciput je. Yang lebih menyedihkan kosong. Jangan terlalu terbuai dengan nikmat dunia yang fake blake. Oke, melalut lak entry ni. Padahal just nak wish tahun baru jeee. Pe pun ambil yang baik, yang tak baik sila buang jauh-jauh keyh. Selamat menempuh tahun 2013 Masihi. Moga Allah sentiasa redha kita.

#here my wishlisttt 2013.. scrolll down : )


Nota Hati : Jom muhasabah kisah 2012. Kuatkan dinding iman pada tahun 2013. Semoga Allah memberkati hari-hari akan datang. : )

Thursday, 27 December 2012

Ini Kisahku | Mahu ku pegang erat tali Tuhan, tidak mahu terlepas dari genggamanNya.




video


'Ini Kisahku Wardina Safiyyah'. Terharu tengok video ni. Walaupun beberapa kali dah tengok, tapi still sebak dan terharu. Dapat belajar sesuatu daripada perjalanan perubahan hidup beliau. Bagaimana pengaruh persekitaran mempengaruhi hidup beliau dan bukti iman itu memang tidak boleh diwarisi walaupun ibu/ayah kita ustaz/ustazah. Bukti kuasa doa seorang ibu. Bukti bahawa Allah yang sentiasa bersama mereka yang ingin berubah menjadi lebih baik.




Permulaan ke arah lebih baik mestilah dengan mencari ilmu dan baiki solat kita dahulu. Suka dengan kata2 beliau ' kalau lah kita faham dengan apa yang kita baca dalam solat, tiap-tiap hari boleh nangis'. Dan setiap hari berdoa lah supaya Allah tak tarik hidayah setelah diberi hidayah itu kepada kita. Ada sesetengah orang, cakap laa, buat laa apa saja tapi telah dinyatakan dalam Alquran bahawa mereka akan buta, pekak dan mereka takkan nampak perkara-perkara yang baik walaupun sejuta kali dijelaskan. Dan alhamdulillah kita dalam kalangan orang yang nampak, mampu mendengar, memahami dan Allah tak biarkan kita terpesong dan terkapai-kapai.




----> Kesimpulan, setiap orang ada kisah dan jalan cerita masing-masing yang Allah ciptakan. Ada jalan cerita yang best, jalan cerita yang tak best pulak Allah nak kita ambil ibrah daripadanya untuk menjadi dan melalui proses kematangan and then menjadi muslim dan muslimah yang lebih baik di sisiNya. Berusaha jugak untuk belajar melalui kisah orang lain. Ada 'sesuatu' pada setiap jalan cerita dan kisah orang lain yang boleh kita ambil dan contohi. Ambil yang baik, yang tak baik tuh buang jauh-jauh. Apa-apa pun, jalan cerita awak, jalan cerita saya, jalan cerita kamu, jalan cerita mereka tetap tak sama. Tapi tujuannya hanyalah satu, iaitu keredhaan Allah. Kan cik Ieyqa (curik ayat ieyqa..heee)


Wallahua'lam.


Nota Hati : Lagi beberapa hari nak masuk tahun 2013 yang inshaAllah super osem. Moga lebih baik. New year, new sem, new air, new oxygen, new diary, new of me. Moga-moga Allah redha kita sentiasa.


Friday, 21 December 2012

Short story, but meaningful | Keep ur faith dear!



Seorang lelaki mengadu kepada Imam Sahl bin Abdullah At-Tustari:




“Wahai tuan… Ada orang masuk ke rumahku lalu mencuri hartaku dan merosakkan barang barangku.”




lalu Imam Sahl menjawab:



“Bersyukurlah kepada Allah SWT kerana bukan syaitan yang masuk ke dalam hatimu, lalu mencuri IMANmu dan merosakkan TAUHIDmu.”





Nikmat Iman dan Islam

Bukan semua dari kita bertuah dilahirkan sebagai Islam. Dikurniakan sebesar-besar nikmat iaitu nikmat ISLAM dan IMAN. Terasa sangat bersyukur dilahirkan dalam Islam. Kita mengenali Islam sejak lahir, dididik dan terdidik dengan nilai Islam untuk solat, puasa, baca alQuran dan sebagainya. Bila baca tentang non-Muslim yang baru mendapat hidayah and converted to Islam, all we can say is, Alhamdulillah, they're lucky for be chosen to immerse in Islam. Bersyukurlah and be proud with the Muslim identity. Kenapa di kala orang lain tercari-cari agama mereka, kita mengeluh berada dalam Islam? so, be thankful please! 





Jangan biarkan iman kita dicuri

Biasa kita tengok dalam filem atau drama yang menggambarkan bagaimana sifat orang kaya yang berusaha mempertahankan harta yang mereka ada. Kisah ini biasa sangat ada dalam drama atau filem Melayu terutama kisah keluarga kaya yang mempunyai syarikat yang sanggup gunakan apa sahaja nak dapat keuntungan. Malah, untuk harta yang telah rugi, hilang ataupun dicuri, mereka sanggup untuk bergadai nyawa demi mendapatkan semula apa yang telah mereka kehilangan. Tetapi dalam soal iman, kita dengan rela hati pula yee membiarkan ianya dicuri. Hakikatnya, harta yang paling bernilai ini lah tidak pula dijaga dengan rapi.





Hari ini, iman kita banyak diragut oleh banyak perkara di sekitar kita. Terlalu banyak perkara negatif yang mempengaruhi diri kita dan sememangnya kita tidak boleh lari daripadanya sebab  ianya memang sudah jadi sebahagian dari hidup kita. Lagu yang mengasyikkan, kpop sana sini, filem dan drama yang entah apa-apa, fesyenista yang keterlaluan. Kita telah disibukkan dengan perkara-perkara lagho sehingga sehari suntuk lidah kita  kering dari membaca al-Quran. Zikrullah entah ke mana. Solat juga sering dilengah-lengahkan untuk perkara keduniaan. Allahu, sentap sangat! Apa yang sedang kita lakukan? Tidak ada apa-apa kan. Ini lah yang dikatakan rela harta yang paling bernilai ini dicuri. Nauzubillah, mohon jangan diambil nikmat ini ya Allah.





Selain itu juga, nilai sesuatu perkara juga terletak kepada siapa yang memberinya. Semakin dalam rasa sayang kita kepada si pemberi, semakin bersungguh lah kita menjaga barangan tersebut. Ibarat orang yang kita sayang bagi sesuatu kepada kita, sudah tentu kita jaga pemberiannya dengan sebaik-baiknya. kan. Tapi, sayang sekali, iman yang diberi oleh Yang Maha Memberi, Yang Maha Agung, sering kita abaikan. Jika benarlah perumpamaan di atas, ternyata sebenarnya kita tidak menyayangi Allah. Sebab kita tidak menghargai dan menjaga nikmat iman yang diberikannya. The truth lies in front of ur eyes, its just yuu to look or not to look. Sama-sama refleksi diri. Jaga diri, jaga iman, jaga hati. Allahua’alam

Nota Hati : Merendahlah wahai diri. Bersyukur dengan apa adanya kerana dunia ini hanya fatamorgana. Yang tidak mungkin dapat dikejar, kerana ia hanya ilusi mata. Andai dunia yang di kejar, dunia akan pergi meninggalkanmu. Andai manusia yang dinanti, dia mampu sahaja dengan mudah melukakan hati kita. Namun andai Allah yang dicari, inshaAllah hidup kita akan sentiasa indah walaupun dilihat sukar oleh orang lain. Pandanglah hidup dari kaca mata seorang muslim. : )


Saturday, 15 December 2012

Tanya diri | Adakah pakaian kita benar-benar memelihara maruah diri?


Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum.
.
.
.
.
.
.
.
Ini hanya sedikit perkongsian dari pembacaan saya (di Majalah Anis). Dan saya edit balik dan relate kan dengan situasi ketika saya keluar outing dengan someone dua hari lepas di area Kuala Terengganu.

Situasi 1 : Di supermarket @area Kuala Terengganu
Sedang sibuk bershopping, terlihat kelibat seorang perempuan. Memang sungguh cantik pakaiannya. Lagi-lagi si pemakainya. Berkurung moden, namun amat laa jarang dan nipis pakaian sehingga ternampak isi dalam nya yang sepatutnya disembunyikan. Hanya mampu tunduk jeee.

Situasi 2 : Di Taman Rekreasi @area Mydin Mall
Kelihatan seorang perempuan berpakaian sederhanana longgar namun perkara yang menarik pandangan adalah pakaian yang dipakainya mempunyai corak ketara di bahagian pinggul ke bawah. Biarpun kita semua menyangka siapalah sangat yang kurang manis dengan memerhatikan bahagian badan tersebut, tapi pandangan mata secara fitrah suka melihat sesuatu yang menarik dan ‘menonjol’.




Melihat kepada situasi di atas, kita dapat lihat, kebanyakan muslimah di Malaysia memang suduh cukup cantik dan manis berpakaian dan bertudung. Apatah lagi sekarang ni macam-macam design dan fesyen kita boleh dapat. Dari jenis baju kurung, blaus, tshirst muslimah dan tudung. Namun, kebanyakan dari kita kurang faham fungsi pakaian yang kita pakai seharian yang mana untuk menutup aib dan menjaga maruah diri. Kadang-kadang sedih melihat kaum sendiri berpakaian seperti tidak berpakaian. Salah siapa? Tak perlu salah kan sesiapa, salahkan diri sendiri dulu. Pilihan terletak pada diri kita sebenarnya.




Simbol identiti pemakai

Telah dijelaskan di dalam al-Quran al-Kareem bahawa pakaian adalah simbol identiti kita.
“Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, hendaklah mereka menutupkan JILBABnya ke seluruh tubuh badan mereka. Yang demikian itu agar mereka lebih mudah dikenali sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – Al-Ahzab:59
Jelas ayat ini perintah Allah agar semua wanita beriman melabuhkan jilbab iaitu pakaian yang longgar dan tujuannya adalah untuk membuatkan dirinya mudah dikenali sebagai wanita ‘tidak bersedia diganggu’ sewaktu keluar dengan masyarakat. Kaum lelaki yang memandangnya juga akan segera faham bahawa diri wanita tersebut adalah golongan ‘orang-orang yang baik’ yang tidak wajar diusik dan diremehkan dalam masyarakat. Nampak kan, tanpa perlu kenal nama dan latar belakang seseorang wanita, pakaiannya sahaja sudah cukup untuk melambangkan dan menyampaikan maksud akhlaknya yang terpuji.




Tips pilih pakaian sopan

Apakah tips yang boleh membantu Muslimah untuk berpakaian sopan especially keluar dari rumah? Let’s check it out…:
@ Adakan ‘cermin penuh badan’ / full length mirror di rumah agar mudah meneliti kesopanan berpakaian setiap kali di rumah. Dan kebiasaanya di hostel dan asrama pun disediakan 1 di laluan utama. Mungkin sebab fitrah wanita, pantang je nampak cermin kan. : )
@ Di depan cermin, lihat sekilas pandang pada seluruh badan termasuk bahagian depan dan belakang.
@ Perhatikan seluruh tubuh di manakah pusat tumpuan mata memandang. Tarikan akan berlaku di bahagian yang mempunyai corak, warna dan hiasan yang paling ketara. Jika ia berada di bahagian yang tidak sopan, pakaian tersebut hendaklah diubahsuai cara memakainya atau tidak memakainya di luar rumah.
@ Perhatikan garis-garis lekuk pada sekitar dada dan pinggul ke bawah. Sesuatu pakaian dianggap sopan dan menepati syariat apabila tiada pakaian tersangkut atau ketat membalut lekuk pada badan. (seeloknya pilih jenis kain / fabrik yang tidak melekat)




So, setiap yang bergelar muslimah mestilah peka dengan imej diri yang terhasil dari pakaianya. Semoga Allah SWT menambah kefahaman kita agar mampu mendapat redhaNya dalam setiap kerlipan mata dan helaan nafas. Last word, saya sayang anda semua sebab itu saya kena bagi tahu semua ini termasuk diri saya sendiri. Mungkin ada ilmu yang kita tidak tahu, kita sama-sama sharing. Saya juga banyak kelemahan dan masih dalam proses membaiki diri. Salah dan silap harap ditegur. Demi kebaikan bersama. Waallahu'alam. =)


p/s: sesiapa yang berminat nak beli tudung bidang 50/60, boleh laa singgah di sini. Baru je lepas berjual beli di sini. Sis Atika yang sangat baik..hee Kedai Online Atika Aula : )

Nota Hati 1 : Sekarang kita muslimah terlalu disogokkkan dengan dunia fesyen yang menekankan tentang kecantikan fizikal semata-mata dan secara tak langsung mengabaikan kecantikan dalaman. kan. Saya perasan tuh, tapi bukan semua..urm: (

Nota Hati 2 : Tahniah dan mabruk kepada clasmatee yang berjaya lam exam. Power2 yee result korang. Apa pun, ok / tak ok tuh tolak tepi. Yang penting kita move on ke arah lebih baik in a new semester. Cuti tinggal 2 minggu lagi & semester 5 menanti dengan pasti..*still tak nak ceks result..xtahu kenape.. : )

Tuesday, 11 December 2012

Sahabat | Memilikinya satu kegembiraan, memiliki mereka satu kesyukuran.


Bismillahirrahmanirrahim~Assalamualaikum,
.                    
.
.
.
.
.
.
.
(Mood * rindu sahabat-sahabat) 
Aku punya sahabat dunia wa akhirat. Memang tidak salah penilaianku terhadap mereka, memilih mereka sebagai sahabat dunia akhiratku dalam hatiku (meski aku tahu aku bukan sahabat dunia akhirat untuk mereka dan aku tidak kisah kerana aku bukanlah siapa-siapa).




Kenapa mereka sahabat dunia akhiratku? Kenapa? Kerana mereka ada waktu gembira dan sedihku. Walau jauh sibuk dan tidak berjumpa, pasti ada khabar dari mereka. Kadang-kadang mesej2 dari mereka menguatkan aku, membuat aku gembira menjalani hari-hari mendatang. Dan aku tahu semua gerakan hati itu dengan kuasaMU. Terima kasih Allah atas hadiah dan anugerah yang tak mampu aku balas ini. 

Sahabat.. suka dan duka kita kongsi bersama
silaturrahim kita hanya kerana Allah.
engkau ajarkanku erti hidup hanya untukNya
memberi keranaNya
menerima seadanya
Hidup bukan hanya untuk dunia semata
tapi untuk akhirat yang lebih utama..
ukhuwahfillah!

Bestie forever.. knangan berPBS skali..: )

Sahabat sekolah F5.. geng kuat stadi : )

Sahabat IPG.. Cmate, xtahu nk letak gambar mane. So, put dis pic jela..haha: )




Pada sahabat-sahabat yang dikenali especially sahabat-sahabat SHAMS esp class 5IM, MATRIKS  (nani, suci, farhana, trah dll), PLKN Gambang (nadiah, maya, husna, rafie, atiey, dll) dan IPG(fadhila, Kueh, tiqah, Ieyqa, ummu, raihan, ida, idah, mai ,k.teha(rumet), im, dhiya, keyra, k.zati dll) , sayang korang semua ketat-ketat. Moga ukhwah persahabatan yang dibina ini kekal dan membawa kita hingga ke syurga. Allahumma amen.

Nota Hati 1 : Rindu membuak-buak kat sahabat baik, Zunadia, Syahida & Izzah. Cuti ni masih belum berkempatan jumpa diorang. Moga-moga cuti berbaki ni ada jodoh bersama mereka. : )
Nota Hati2 : Berbahagialah melihat orang-orang kesayangan bahagia :')

Monday, 10 December 2012

Treatment Hati | Sucikan hati dengan kembali kepada Dia


Bismillahirrahmanirrahim~Assalamualaikum,
.                    
.
.
.
.
.
.
.
.

Hari ini, kembali lagi menulis lagi di sini, dan setiap kali aku menulis di sini, di belog tcinta, semestinya diri ini adalah orang yang pertama membacanya. Of course la kan. Dan semestinya diri ini juga orang yang pertama menerima tarbiyyah dan kesan dari penulisan sendiri. Dan sebenarnya mostly my writing in my blogie adalah ditujukan kepada diri saya sendiri terutamanya.





Saat ini, hanya Allah yang tahu apa yang bermain-main dalam hati dan fikiranku. Diri ini merasakan hati kian rapuh. Diri ini merasakan hati semakin sakit. Hati semakin tidak kuat. Seakan-akan mempunyai hati yang bermasalah. Hati yang kosong. Mungkin kerana alpanya hati ini dari terus mengingati DIA? Allahu rabbi, tidak mungkin akan berlaku masalah hati jika hati ini sentiasa terikat denganMu. Allahu rabbi, tolong pegang aku dan hati aku erat-erat dan jangan biarkan aku semakin alpa. Sungguh, aku perlukan cintaMu. Gapai aku kembali. Kuatkan kembali hatiku untuk menjalani hari-hari berikutnya.





Jiwa kosong. Perlukan cinta siapa sebenarnya?

Jiwa dan hati yang kosong tak perlu diisi dengan cinta manusia semata-mata. Jiwa dan hati yang kosong kita perlu isi dengan cinta Allah dahulu. Betul ke kita dah benar- benar cintakan Allah secara total? Kalau betul, kenapa kita masih buat apa yang Allah benci? Susah, susah bagi semua orang nak faham dan memang benda sebegini jadi susah sebab orang tu sendiri tak nak betul- betul faham. Tak mengapa kalau tak nak cuba memahami, tapi jangan ambil mudah, neraka Allah tu azabnya maha dahsyat. Kalau kita semua ingat tu sahaja, dah buat kita cukup takut untuk membuat perkara yang Allah tak suka dan yang Allah larang. Ramai antara kita mengaku cintakan Allah, tapi sejauh mana kata-kata yang terlahir daripada bibir-bibir tu? Cukup ke sekadar kata-kata tanpa pelaksanaan dan tak terkesan langsung di hati? Tidak guna bergunung ilmu yang kita kutip tapi tidak kita amalkan. Kita juga solat setiap hari hatta solat sunat tak pernah tinggal kan, tapi adakah khusyuk solat kita itu? Tidak, sebab itu kita masih dalam keadaan lalai. Imam al-Ghazali pernah berkata bahawa seseorang yang solat dalam keadaan lalai adalah sia-sia sahaja, kerana tujuan solat itu sebenarnya adalah untuk mengingati Allah dan berfungsi alat pencegah dari perkara munkar dan keji. Hati yang diciptakan oleh Allah SWT sebenarnya adalah untuk mengingatiNya, orang yang lupa kepada Tuhan ketika solat hatinya tidak kosong begitu saja. Jika 1 jam yang digunakan untuk solat dalam keadaan lalai, maka yakinlah dua puluh tiga jam baki kepada waktu solat sure totally dia mungkin lupa kepada Allah SWT. Justeru, kalau betul kita rasa Allah benar-benar wujud dalam hati kita, ayat KOSONG,SUNYI takkan wujud dalam hati kita, pada bibir kita. Bila itu yang kita rasa, dengan izin dari Allah, cinta-cinta yang lain akan datang kepada kita tanpa kita duga. Dushhh.. terasa dipijak-pijak je kepala ni. Memang kena dengan batang hidung sendiri. Allahu T_____T





Sifat-sifat orang yang mencintai Allah

Di sini, nak share sedikit sifat orang-orang yang mencintai Allah dan ini bukan diambil daripada kitab mana-mana pun. Fatwa dari hati sendiri je untuk kita sama-sama refleksi dan muhasabah diri kita.  Sama-sama tanya diri, tanya iman dan hati kita. Adakah kita mempunyai sifat-sifat sebegini? Moga-moga, inshaAllah. Antara sifat dan ciri orang yang cintakan Allah adalah :
@Utamakan apa yang Allah suka.  Jadi, kita akan sentiasa berusaha untuk buat amal ibadah dan perkara yang akan mendekatkan kita kepada Allah dan menjauhkan diri daripada mengikut nafsu.
@Lidah kita tak pernah terlepas dari menyebut nama Allah, Allah tak pernah hilang dari hati  dan bibir kita. Kita suka menyebut nama Allah, suka baca al Quran, suka kepada Rasulullah SAW dan perkara berkaitan baginda SAW.
@Tidak merasa sedih jika kehilangan sesuatu dari dunia ini tetapi amat sedih jika hati tidak lagi memiliki cinta kepada Allah. Rasa bersalah yang amat  bagi kita jika ada saat-saat yang berlalu tak diisi dengan ketaatan kepadaNya, apatah lagi jika melakukan apa yang Allah benci
@Tak pernah rasa sakit bila dicaci, dikeji kerana melaksanakan perintah Allah. Biarlah apa pandangan dan kata-kata manusia, asalkan mulia di pandangan Dia.  

At last, keep dis word... Apabila kecintaan kita kepada Allah telah menguasai dalam diri kita, kita tidak akan lagi merasa seronok selain KekasihNya. Tidak peduli lagi kata-kata dan caci maki orang lain. Aku harap aku jua begitu. Moga-moga masa yang masih berbaki lagi untuk aku, aku akan gunakan sebaiknya untuk menjadi lebih baik di sisiNya. Bayangkan, alangkah bahagia apabila menjadi salah seorang yang dicintai ALLAH. SEMEMANGNYA ALLAH CINTA KITA. Nikmat-NYA melimpah-ruah buat kita hambaNYA. Semoga aku dan kita semua akan akan menemui ketenangan itu dan meraih cintaNya. InshaAllah, jika kita berusaha mendapatkan cintaNya, Dia pasti membalas semula cinta kita. Allahumma amin. Wallahua’lam.


Nota Hati 1 : Kadang kala terasa terlampau takut kerana merasa hati terlampau kosong. *cried :’)
Nota Hati 2 : Semaklah perhubungan kita dengan ALLAH. Mungkin ada something wrong somewhere jika hal sebegini, sebegitu yang kita tidak suka berlaku pada diri kita. So true! Muhasabah diri setiap masa. *Pesan untuk diri.