| Kahwin Awal?? Erkk |


Assalamualaikum..
Peace upon to all..
Apa khabar iman hari ini?
Moga sentiasa dalam jagaanNya..
inshaAllah








Nak ceritera pasal apa ek hari ini...hurm..
Kahwin awal..hohoho.. Tajuk apakah ini..hee
Tajuk yang tak ubah seperti nak masuk umur 25 tahun ke atas...
atau  Ain yang xsabar nak kahwin...mungkin..heee









Orang mungkin beranggapan orang yang kahwin awal ni sudah terlanjur..
Apakah punya fikiran ni???
Kadang-kadang tak semestinya kahwin awal ni sebab terlanjur.
Mungkin ada sebab-sebab lain yang kita tak tau kan..
Contohnya  mungkin pilihan keluarga atau
mereka memang betul-betul bersedia untuk mendirikan rumah tangga...
dan kahwin awal bagi Ain sangat bagus dan dituntut sebenarnya...
Ibu abah Ain pun dulu  berkahwin ketika belajar..
Masa tu kat diorang stil belajar di maktab Terengganu..hee
Dan bagi Ain kahwin awal ni sama ja dengan kahwin lambat...
Yang beza cuma  UMUR je la...kan..^^

Rasulullah s.a.w ada bersabda: 
Tiga perkara yg jgn dilambatkan iaitu- solat apabila
masuk waktu, jenazah bila dah siap (urusan mandi & kafan) dan anak gadis yg
telahh ditemui pasangannya yg sesuai...
( Riwayat Tirmidzi )












Antara halangan kenapa kita xnak kahwin awal ialah first of course lar
sebab tengah  belajar lagi...
Tapi..xsemestinya kahwin awal kita akan abaikan pelajaran kita.
Kalau kita dah kawin mestilah lebih berfikiran positif…
Mesti kita nak buat suami / isteri kita bangga dengan kita kan..
Kalau x...nak dapat kerja..tanggung anak isteri camne kan..
Tapi..bagi Ain..Ain rasa Ain mesti utamakan pelajaran dulu..
Ilmu masih xpenuh di dada…sisa perjuangan masih berbaki lagi 3 tahun..huhu…
So, buat masa ni, Ain kena pandai kawal perasaan, jaga hati jaga segala-galanya..huhu









Halangan kedua pula of course la MODAL…
Nak kahwin mesti la ada duit kan…money3..hee
Kos kahwin sekarang paling2 kurang RM10,000 serba serbi..
Hantaran, majlis, belum baju, pelamin lagi..kan..
Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi.
Kasut raya pun masih baru..kan..
Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada?
Kalau rasa sangat mahal untuk katering,
boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan je..
Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang kan…hehehe
Hantaran kahwin pula jangan lar sampai  10,20 dulang...
Tapi..janganla nak jimat sangat sampai xnak wat kenduri..
Buat la kecik2 tapi kena umumkan majlis tu…Kang x pasal2 kena fitnah!

Sabda Rasulullah s.a.w : 
3 golongan yg akn selalu diberi pertolongan olh Allah ialah seorang
mujahid yg mmperjuangkan agama Allah, seorang penulis yg memberi penawar & seorang yg
menikah demi menjaga kehormatan dirinya.
( Riwayat Thabrani )










Lastly, nak kahwin awal pun mesti dapat restu ibu bapa.
This is the most important..
Kalau nak kahwin awal pun jangan pernah terlintas pun nak kahwin kt Thailand naa…
amboii..bila dah bahagia..ibu bapa terus dilupakan ek…
Kalau Ain… sem 5 atau 6 baru nak informs ibu abah Ain nak tunang…
Then sem 7,8 terus kahwin.. agak-agak apa ek reaksi diorang?
Tapi Ain xcukup kuat nak gtaw ibu abah pasal semua ni..heee
So, kena focus study lar dulu…
Mission now first class degree in education..inshaAllah..










Lastly….kahwin,kahwin jugak…
Tapi ingat naa kawin buka perkara main2 macam main pondok2..
main masak2...kejar2...hee
kerana kehidupan selepas bernikah adalah cabaran sebenar dan pastinya kita inginkan rumah tangga yang berkekalan sehingga akhir hayat…inshaAllah.^^
nasihat Ain..bagi  yg mampu, segeraknlah.. wanita rsenye xbyk masalah dlm berkahwin ni, sbb tanggungjawab di rumah sahaja dan berusaha menjadi penyejuk hati suami..
si suami yg plg besar tanggungjawab.. dosa anak bini ditanggung, makan minum, nafkah..
Dan ingatlah, bila seseorang 2 kawin sebab ikut sunnah nabi, maka terbukalah segala pintu
rezeki untuknya...InshaAllah..

"Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia
menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri,
supaya kamu BERSENANG HATI dan hidup MESRA dengannya, dan dijadikan di antara kamu
(suami isteri) perasaan KASIH SAYANG dan BELAS KASIHAN."
(Surah Ar-Rum, 21)


Salam.
Nota Hati 1 : Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk disenangi.
Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi ^^

Comments

aimie amalina said…
huuuu
skali lagi isu kawen2
hehehe
saya juga x taw bile sy nak kawen
hehehe
tapi x molah isau2..nnti stresss
hahahaha
bole x cenggitu..insyaAllah mesti ada kan..

buat kamu...belaja molek2 ye :))
eyqa amin said…
kawen?? isu paling ngetop utk dibincangkan...
de jodoh..kawenlah..lo x...sabar je..mcm sy..heh
::WafaIrdina:: said…
@aimie amalina : hehe..xabes2 isu kawen kan...mmg isu hangat tw...

inshaAllah...tiba masa dtg lar jodoh kita 2....pray a lot...Mudah2an dikurniakan jodoh yang baek ^^
::WafaIrdina:: said…
@eyqa amin : ngetop mmg ngetop ....heee..tetiber nk post sal ni wlpn rama da post sal ni...hee

mmg ngah menunggu dengan kesabaran...my future zauj...future prince..hee
ilhambrothers said…
suka entry ni..haha.. ^^ Love is like a puzzle. When you’re in love, all the pieces fit but when your heart gets broken, it takes a while to get everything back together.
::WafaIrdina:: said…
@ ilhambrothers : actually kan..lw sal kawen..
mmg sume likes kan...
p mmg xsalah pun kan..
kawen kan sunnah nabi..kena lar likes..huhu

pe pun..marilah cinta mencintai kernanya..bertemu dan berpisah kernaNYA....mudah2an dipertemukan dengan yg tbek...dan mohon tuhan tolong jaga hatiku untuknya..dan jagakan hatinya untukku..^^
Arra Ahmad said…
sy juga kawin awal..dah tak perlu fikir nak kawin macam orang lain dah..:)
Isma Haneefa said…
wahhhh...kawen!hehee..
apapun,jodoh prtemuan smua ALLAH dah aturkan...kita x yah risau^^
insya-ALLAH hari itu pasti tiba...

*selamat belajar rerajin ye kak^^
::WafaIrdina:: said…
@Arra Ahmad : yke..heee..kawen awal pun bahagia pun..yg penting bsedia mental dan fizikal...mudah2an bile da kawen jauh la drpd melakukan perkara2 yg xbaek kan...dan mudah2an terbukalah segala pintu rezeki buat kita...inshaAllah^^

jom merasai cinta yang halal...^^
::WafaIrdina:: said…
@Isma Haneefa : hehehe..btol 2 sis..ajal maut JODOH semuanya telah diatur...inshaAllah tiba masa ia akan datang...menunggu ..menunggu dan menunggu hari itu tiba...my future zauj..wait me in AKAD..hee^^

kamoo jugak sis...rerajen blajaq....fokus 4 spm naa...wish me luck 2 in new sem ^^
shera haifa said…
dan yg pasti nak khwin kita kene bersedia untuk menjalankan tanggungjwb..:)
::WafaIrdina:: said…
@shera haifa : betol 2 sis...100& true..bile da kawen maknenya tggungjawab memang da terpikul atas bahu..besar 2...tanggungjawab si suami tuk isteri..n tgungjawab siisteri tuk suami...


Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri anda... Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.
Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa.

Berkahwinlah! Semoga kita semua merasa tenang dan bahagia.
Norlida Ramli said…
wuuuu...nak gak akwen awal..tp apakan daya..byk pulak halangannya...

tp pape pun sume nya di tgn Tuhan kn :)

*sedih la lagu lam blog ni..ase nk nangis ..wuuuuu~~~~
::WafaIrdina:: said…
@Norlida Ramli : huhu..jom pakat kawen awal blake...merasai cinta yg halal...xbes la kapel lamew2...kn..baek kapel nge isteri o suami sendiri...heee

*jgn lar nangis sis...hee
Zateyl Lovera said…
ataupun kahwin awal sebelum terlajur , bukan selepas terlajur .
::WafaIrdina:: said…
@ Zateyl Lovera : betol...kawen sebab nk cegah maksiat...drpd melakukan perkara yang xbaek...lw mampu segerakanlah perkahwinn..2 lagi bagus..
ariff al-baqi said…
dulu mak ayah blaja kat tempat n same, n then awak pun blaja situ jugak ?
wink..wink..tgk tajuk entry akak sal kawin.. bersinar2 je mata nih..>__< hikhikhik.. farah lau boleh nak kawin awal juga..( amboi gatal ) kikiki..

p/s~semoga akak dpt jodoh awal..^__^
kawen awal @ lambat masing2 ada pro n cons :)
tak pernah terfikir nak kahwin awal..huhu...
::WafaIrdina:: said…
@nur farahin binti sulaiman : hehe..lw bab kawen je ceroh mata ek...nampak cahaya nk kawen 2..2gu maser je opp...inshaAllah..lw da sampai jodoh xkan ke mana farah..hope farah pun cm2..semoge hubungan farah n si dy kekal hingga ke jinjang pelamin n jannah..onshaAllah

*t kawen jgn lupe jemput ain tw..hee^^
::WafaIrdina:: said…
@Miss Purple Ungu : betol..lambat o cepat kawen bukan penentu kebahagiaan..atas kita n pasangan masing2...kawin buka perkara main-main macam nak main pondok-pondok. Kawin pun jangan sebab ikut nafsu...

tapi mende yang baik jangan ditangguh..lw mampu segerakanlah..? bila kita dah jumpa org yg kita rasa sesuai, baik cepat-cepat langsung kan... Lagi bagus dan dituntut, elak segala zina maksiat tu.
::WafaIrdina:: said…
@ Teenager Housemaid : yke miss m..p lw memang jodoh cepat nak wt cmne..ajal maut rezeki JODOH semua telah ditentukan..heee
Ckin Kembaq said…
saya setuju..berkahwin kerana menjaga kehormatan diri.. insyaAllah.. ^_^ Allah akan bantu..
::WafaIrdina:: said…
@Ckin Kembaq : betol 2 sis ..kawen bukan kerna nafsu..tapi kerna nak menjaga kehormatan diri daripada maksiat n mende2 xbek..hee..mudah2an dipertemukan yg terbaek ..^^
::WafaIrdina:: said…
@ariff al-baqi : hehehe..kawen 2 sunnah...^^
♥AienNajwa♥ said…
yer dear ! sokong dengan kamOo..kawen niy bukan perkare maen2..bukan macam maen pondok..kawen untuk seumur hidup..bukan untuk sehari due kan..so, jangan sia-siakan..=)
Ungu Violet said…
satu-satu la dulu..
kawen kena ada komitmen yg sangat tinggi..

silap sikit aje boleh hancur rumahtangga..

kita jalani hidup ini seadanya...buat dulu apa yg hendak kita buat...sbb bila dah kawen kene ikut cakap suami dan tak boleh buat suka hati dah..:)
Paris Lipton said…
kita pon ade isu sal khwin ni...huhuu
zareliqa afiqa said…
lately ramai yang kawin awal kan? hehe, iqa pun rasa mcm nak kawin awal gak.tp jodoh belum sampai lagi. :)
Lady Emilya said…
wah kawin!

haha sy belom cukop umor lagi lalala :P
::WafaIrdina:: said…
@♥AienNajwa♥ : sis...lamew xnampak..akhirnya muncul jugak..rindu sis sgt2..hehe

betol 2..kawen adalah keputusan yg akan mengubah hidup kita seumur hidup....keputusan mendirikan rumah tangga perlu dibuat dengan hikmah bergantung kepada keadaan pasangan masing-masing kerana kehidupan selepas bernikah adalah cabaran sebenar dan pastinya kita inginkan rumah tangga yang berkekalan sehingga akhir hayat..^^
::WafaIrdina:: said…
@Ungu Violet : heheh..satu2 ek...mungkin ada yang suka kumpul duit dulu bnyk2 baru kawen..tpulang pada masing2 kan...

betol juga..bagi kita perempuan..pas kawen xleh da suka suki da...bile da kawen..suami didahulukan keluarga diutamakan..hehehe..
::WafaIrdina:: said…
@Paris Lipton : yke..t ain singgah ur belog...
read ur entry..hee
masyeh yaa sis ^^


@ zareliqa afiqa : jom pakat2 kahwin awl..hahaha


@Lady Emilya : ohh yaa...hee..soo..stdy first..dh cukup umur baru pk sal kahwin ni naa..hee^^
Onitsuka_hana said…
susah kawin time belajar. tanggung isteri lagi. c suami ambik duit dari mana? family juga. susahkan family pula.. klu ada anak?

Popular posts from this blog

| Hijrah | Kembali Menilai Siapa Diri Kita, Kita Hanya Hamba |

:: Jangan Pandang Pada Luaran ::

| Tarikh Itu Semakin Hampir...Jom Counting Down ! |