Wednesday, 30 November 2011

:: ShortNote 4 ::


Seorang insan berdoa kepada Allah agar diberikan

bunga,

....dan rama-rama.

Namun Allah memberikannya kaktus

....dan ulat

Insan ini bersedih,

tidak faham mengapa pemberian-nya berbeza daripada permintaannya

kemudian dia berfikir;

Allah mempunyai terlalu ramai umat untuk diuruskan..

dan dia memutuskan untuk tidak mempersoalkannya.

selepas satu tempoh,

insan ini memikirkan semula permohonan doanya yang telah lama dilupakannya.

insan ini terperanjat melihat dari kaktus yang berduri itu tumbuh bunga yang cantik,

dan ulat telah bertukar menjadi rama-rama yang cantik.

Allah sentiasa melakukan semua perkara dengan betul!

cara Allah sentiasanya cara terbaik,

walaupun kelihatan semuanya salah.

jika anda memohon sesuatu dan menerima yang lain dari allah,

percayalah....

pastinya allah sentiasa mengurniakan apa yang dipinta pada masa yang sesuai.

apa yang anda pinta...

Allah tidak akan gagal memenuhi permintaan,

teruskan solat dan berdoa tanpa ragu dan mengeluh.


Bangkit dengan semangat juang
Meneruskan sisa perjalanan yang masih panjang...




Wallahua’lam


Nota Hati 1 : hanya kepadaMU aku berserah.. &
jangan pernah berhenti berharap kerana dalam hidup ini pasti
ada sesuatu yang indah buat kita semua...^^,



Tuesday, 29 November 2011

:: Wanita & dapur ::


Assalamualaikum ..
Peace upon to all..
Aktifkan harimu dengan senyuman..
Mudah2an dipermudahkan segala urusan..
InshaAllah.. ^^,



Pernah dengar x statement kat bawah ni ... :



 “Cinta suami ber

mula dari perut”.
“ Cara nak ikat hati suami ialah dengan makanan air tangan kita “
“Cinta suami bermula dari perut”.





Statement ni biase sangat kita dengar kan...
Walaupun ain bukan lagi bergelar seorang isteri..
Tapi,,sebagai future zaujah for my future zauj..
Ain kena amik tahu lar sal ni..
Takkan baru nak akad kawen ..bru terhantuk kepala..
Nak tergadah..kan..hee..
Jadi..
Entry hari ini bukan untuk yang telah bergelar isteri sahaja tp..
Untuk perempuan yang di luar sana yang bakal menjadi
Future wife ..future zaujah.. >^.^<

Rasa mcm gatal pulak bila tengok gmbr ni..Hahaha
Tiba-tiba rasa tak sabar nak kawen. Ya Allah, apakah perasaan ini.. ^^,














Betapa ruginya kan  jika masih ada orang yang berfikir
Bahawa’ dapur ‘ bukanlah tempat wanita moden dalam `berkarier`.
Tapi,,realiti sekarang..
Ada segelintir sang isteri yang sanggup menyerahkan tanggujawab di dapur
Kepada sang pembantu rumah..100%..
Berjuta alasan kesibukan dan ketidakmampuan diberikannya..
Sedangkan kecik2 dulu kita slalu brebut men msk2 kn...
men pondok2...lalala
Tapi bile da besar lain pulak citer ny...
^^,








Hanya org2 yang belum mengerti erti kedamaian ‘ melayani ‘ ,
 yang akan berfikiran bahawa pekerjaan di ‘ dapur ‘
hanya merendahkan wanita...kn..

Lw dpt dapur cmni..xmsk lar jwb ny..syg..takut kotor t..hee












Sebaiknya kita mulai  rasa malu,
 saat kita mengetahui bahawa sang suami cenderung menyukai
makanan di luar atau buatan orang lain.
Manfaatkan waktu sedia ada sebaik mungkin,
kerana sungguhnya Allah menyediakan Jannah untuk
 hambanya yang bersungguh- sungguh dalam belajar.
( jgn malu kalau kita xtahu masak..take time untuk blaja k )






Siapa pun kita, apa pun kedudukan & pekerjaan
serta kesibukan saat ini, jangan pernah anggap remeh
 hasil tangan kasih sayang dari sebuah ruangan kecil
 yang bernama DAPUR...
 kebahagiaan suami, perhatian dan kasih sayangnya
dapat kita ikat dari sana. 
 so, mengapa tidak buru2 memulainya sekarang?
Jom kita sama2 buru pahala..
&
Jom belajar masak...
Penuhi cuti2 ni tuk cuba pelbagai resipi di rumah..lalala
(pesanan tuk diri sendiri..nk sangat belajar buat kek..hee)
Mudah2an kita mampu menjadi chef no.1 tuk future zauj nanti..
Hee
^^,

Dat’s all untuk hari ni..
Wallahua’alam

Nota Hati 1 : Bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima
pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya,
mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala. ^^,

Friday, 25 November 2011

:: Sayangi Hidung Anda ::





Assalamualaikum..

Peace upon to all....

Ehem3..

Esuk da nk msuk tahun baru ..

Awal muharam..

Sblm nk wish salam ma’al hijrah tuk sume...

Jom bacer tajuk kt bawah ni...

Lalalalala









“ Sayangi Hidung Anda “













Saja nak sampaikan sikit sesuatu tentang hidung kita,

mungkin ada yang dah tahu.

Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita

atau macamana bentuknya ....

kita kenalah  ambil tahu kn sedikit.....heee

 Bunga akan berkembang segar jika disirami air.

 Dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak...kn..

 Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis

kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata

 malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

Haaa..da mule nk mgarut da ni..heeee :P














Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota

 yang amat diminati oleh syaitan. ..

Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan

adalah ketika kita tidur.

Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.

Tidak diketahui dengan tepat kenapa dia suka sangat

dengan lubang hidung tetapi ia boleh menganggu

keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun

dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan

oleh rasullullah selain dari bersugi.








Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita

macam-macam dia bikin. Oleh itu bersihkanlah.










Cara nak bersihkannya ;








Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,

bersihkanlah perlahan-lahan.

Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek

kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung

akan tertanggal, boleh jadi lubang hidung akan menjadi luas

(macam serombong kapal daa)

Nak bubuh sabun pun boleh tetapi jangan le banyak sangat

nanti berbuih pulak lubang hidung tu,

 boleh lemas tu kan susah,

setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup 

buat CPR melalui lubang hidung.

 Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya

kerana melalui hidunglah 

kita menyedut udara pemberian Allah dan 

dapat menghidu bau syurga.

(ini bergantung kpd amalan masing-masing)
















Oke..setakat tu jela untuk hari ni...

Dan kepada semua umat Islam..





Selamat menyambut awal muharam..
& Salam Maal Hijrah 1433H..
smoga kedatangan tahun baru Hijrah ini dpt kita
sambut dgn amalan2 yg mendekatkan diri pada Allah..
banyakkan bertaubat kpd Allah di atas 
segala dosa yang lalu.
Tidakkah kita merasa hina & kerdil 
bila mengingatkan bagaimana Rasulullah S.A.W 
sendiri yang telah terjamin
akan masuk syurga dan juga terhindar daripada sebarang dosa 
sentiasa bertaubat kepada Allah
sedangkan kita yang tidak lepas daripada 
terpalit dengan najis dosa terus hidup dengan gelomang dosa itu 
tanpa bertaubat kepada Allah..








yukk..kter hijrah ke arah yg lebih baik..
Hijrah kualiti ibadah kita,
Hijrah ketinggian akhlak & peribadi kita,
 Hijrah kekuatan azam kter!










Wallahua’alam..
P/s jgn lupe bacer doa akhir & awal tahun 



Nota Hati 1 : Dalam diam kite mungkin x sdr..apa yg kite katakan

atau ape perbuatan kite yg mungkin menyebabkan org sekeliling trase..

maaf dan memaafkan adalah cara terbaik utk kekalkan kemesraan atr kite...
peace no war ^^,


Thursday, 24 November 2011

:: Question 2 ::





Lelaki Mana Pilihan Anda????


Lelaki pertama : Menunggu Dan Menjaga Anda Dalam Diam.



Lelaki Kedua : Menunggu Secara Terangan. Selalu Ada Untuk Anda.



Lelaki Ketiga : Menunggu Secara terangan. Muncul Bila Anda Perlukan Dia.



Lelaki Keempat : Anda Menyayangi Dia. Dia Menyayangi Anda. telah Mendapat restu Dari Kedua Belah Pihak.



Lelaki Kelima : Menunggu. Tetapi Bercouple Dengan orang Laen untuk Main2.



Lelaki Keenam : Menunggu. Tetapi Tak Pernah Mengakui Nya.


Lelaki Yang Mana Anda Akan terima or Menjadi Pilihan Anda?





Renung2kan persoalan ini...

lelaki manerkah pilihan anda..emm...

jawapan d tgn anda msing2...

tepuk dada n tnye hati..

^^



Nota hati 1 : Ketika kamu berhenti mengejar apa yang bukan untukmu,
Allah akan mempertemukan kamu dengan apa yang baik untukmu..:)

Wednesday, 23 November 2011

:: Cantiknya aku a.k.a WANITA ::




Assalamualaikum...

Salam pagi Rabu sume...

Enjoy holiday yup all...









Ari ni nk share pasal apa pulak ek.

Hujan2 camni...bnyk pulak yg difikirkan....

Emmm...tetibe terlintas di fikiran aku...

Cantik ker aku ??? emm..tetibe rase rendah diri..

Sebab aku tahu siapa aku....

Tapi kn...

Bile difikirkan kembali....

Kita sume memang dilahirkan cukup cantik & indah...kn...

Terutamanya aku yang dilahirkan sebagai seorang perempuan..
WANITA...

Sebab wanita adalah seindah2 ciptaan Allah...

Yang diciptakan untuk menyempurnakan tulang rusuk lelaki...

Jadi,,

Xseharusnya aku mempersoalkan CANTIK ker aku...

Kn...








This one's for the ladies.........

And also for me....









Allah berfirman:






"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan 
untuk menjadi seorang yang istimewa. 
Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia;
namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."






"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu 
melahirkan anak dan menerima 
penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."








"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar 
ketika orang-orang lain menyerah, 
dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan
tanpa mengeluh."








"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya 
dalam setiap keadaan, 
bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."







"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya 
dalam kegagalannya dan melengkapi
 dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."








"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa 
seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya,
 tetapi kadang menguji kekuatannya
dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu-ragu."









"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. 
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan ketika ia diperlukan."







Lastly....
Kepada semua perempuan & wanita di luar sana 
( termasuk aku ),,,

Renung dan fikir2kan kata2 ini....
"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, 
susuk yang ia tampilkan,
 atau bagaimana ia menyisir rambutnya. 
Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, 
kerana itulah pintu hatinya, tempat
dimana cinta itu ada.”






Indahnya wanita,

nanti, kita jua lah  yang akan menjadi isteri..

kita jua lah yang akan menjadi ibu..

isteri buat seorang yang bernama suami, dan

 ibu buat anak-anak dari rahim kita nanti..











bagi sume perempuan & wanita di luar sana..

termasuk diri aku...

bersyukurlah dilahirkan dengan seindah2 ciptaan....

walau mungkin menjadi seorang perempuan 
tidaklah sesenang seorang

yang bernama lelaki...tapi...

ketahuilah hebatnya seorang wanita itu bila dapat menjadi

 wanita yang solehah.


"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah".

(HR. Muslim)

Jom jadi wanita solehah....

Mudah2an Allah permudahkan...

InshaAllah...











Okey.,..

Dat’s all untuk ari ni...

Wallahua’alam..



Nota Hati 1 :  Jangan kau berasa bangga dengan kecantikanmu...sehingga kau dikejar jutaan lelaki...
Itu bukan kemuliaan bagimu...Jika kau berasa bangga, kau menyamakan dirimu
 dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki sesiapa sahaja...
Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad,
yang hanya mampu  dimiliki  penghuni syurga...seindah hiasan adalah wanita solehah....