Friday, 28 October 2011

::let's create a success....




Assalamualaikum...
Peace upon 2 u all...



juz want 2 share my feeling n my daily 2day...ehem3






Subhanallah,,,,,
rni  rupanya baru menyedari diri ini sedang diuji dengan masa lapang!
Ya Allah, kurniakanlah aku kesibukan andai itu lebih baik buatku dan membuatkan ku lebih hampir denganMu!
Upcoming exam…
tapi…dri ini stil belumsedar2 lg…nk 2gu last mnute bru nk study…hee
 P y penting…
Kter kne ingat yg exam bukanlah tuk mengukur kebijaksanaan kita semata2,,,
 tetapi
untuk menilai sejauh mana kemahuan kita untuk berjaya!kn...
Sejauh mner aku ni dpt mengatasi kemalasan y menyelubungi dri..huhu





















Sooo,,,
Ari ni….
Baru je  mdapat kembali momentum tuk  kembali bersemangat untuk belajar! Rupanya rentak aien yg sebenar ialah  mbuat nota kcil + better stayback je kt mktb….cos kt umah,godaannya terlalu2 besar!
 KATIL….
LAPTOP….
DAPUR…..
TV….
hehehehe
























Mohon doa dari kalian agar aien trus bersemangat tuk stdy…..n bjuang habis2an!!! Kdg2 kn  Susah benar ilmu yg diperolehi mahu menyerap lam hati ni kn..... Org kter,,,,,, ilmu  yg Xdpt memberi bekas kpd jiwa, itu bukan ilmu namanya, ,,,,tp….maklumat. Ilmu itu cahaya,,, Xmasuk lam hati yg dinodai maksiat…..
So…as a conclusion…..
Tinggalkan maksiat, tingkatkan prestasi!!!!huhu
HOPE…. Ilmu y dperoleh 2 sng msuk lam at…then dpt jwb exam t nge tng…
inshaAllah...(=^_^=)




~~jom menuju kejayaan~~~heee




















Dgn ini aien berjanji dgn diri sendiri tuk belajar bersungguh-sungguh….
Demi Allah, aien akan buat yg terbaik tuk up coming exam t!
aien akan cuba mengikhlaskan diri dalam menuntut ilmu…n mgulangkaji pljrn t….
Kerna ikhlas 2 payah n suatu anugerah,
maka aien perlu bersungguh-sungguh lam melakukan apa jua perkara,,,,
termasuklah dalam mengejar ilmu Allah!!!kn..
doakn aien yup....
dat's all..
stay happy...:)

~~ 3S...let's SET, STUDY n SCORE!!!! ~~~huu





Nota hati 1: Motivasi paling kuat untuk diri, bahawa dalam mengejar redhaNya, pasti akan dirintangi dengan pelbagai ujian. Namun, Allah tidak pernah sesaat pun meninggalkan hambaNya. Setiap rintihan dan luahan, pasti didengariNya. Jangan putus asa diri, Allah cintakan hambaNya yang bersabar dan tidak putus asa pada rahmatNya. Diri mahu cintaNya bukan?

Nota hati 2 :luruskan niat sepanjang bergelar penuntut ilmu, bukan hanya tika di permulaan perjalanan, tetapi bahkan di pertengahan dan pengakhirannya.



sHoRtNoTe......



Untuk setiap detik bermula saat kau kata kau sayang aku... Aku sayang kau, lebih daripada ruang dan waktu... Jarak memisah sedetik pun tak mengganggu.... Terkadang jauh, tetap aku sayang. Tapi aku lemah... Aku lemah untuk buat kau faham macam mana aku sayang kau.... Aku  X cukup kuat... Aku  X cukup kuat untuk buat kau yakin yang aku benar-benar sayang kau. Maafkan aku untuk setiap hari yang buat kau terluka. Aku juga sakit tuk sayang yang X mampu aku yakinkan, tuk sayang yang aku X mampu tafsirkan, juga untuk sayang yg X mampu aku mgertikan... I’m sory...


















 juz remember dat,,,
Cinta adalah anugerah daripadaNya.Mendambakan pencinta yang akan menguatkan cinta ini kepadaNya...
&
Hidup di dunia ni ibarat sebuah PERJALANAN yang terlalu PANJANG dan terlalu banyak PERHENTIAN SEMENTARA sehinggakan kadangkala terlupa sebenarnya diri ini hendak ke mana....kn....cinta 2 luas...bkn tuk kekasih at only...p tuk dri sendri,,,fmily,,,kengkawan...n sape2 y sntiasa ad dcc kter ssh n sng....appreciate them...~





~ Stop being a prisoner of your past.. Become the architect of your future..!!!


Nota hati : ttbe jwng pas bcer belog sum1…thanx...btw...at lega ..then,,smile..=)



Tuesday, 25 October 2011

:: a tiny little note ::

Dear bloggy…










Muak dengan diri sendiri, selalu tewas dengan perasaan. Alangkah malangnya jika pejuang agama tewas hanya dengan perkara seremeh ini. Tapi, memang itu realitinya. Aku lemah. Tuhan, bantu aku, tolong. Cukup, ini yang terakhir. Sudah malu dengan diri sendiri. Terlalu mengikut perasaan. Selamat tinggal jiwa yang kacau, selamat datang semangat baru!











* take the heart among it, and continue with persistence!






ada sesetengah perkara yg kadang hanya perlu disimpan lam hati
ada sesetengah perkara yg kadang hanya prlu dijadikan rahsia
ada sesetengah perkara yg kadang hanya perlu antara aku & Allah sje ; )














ya Allah, ya Tuhanku! Hidupkanlah aku sekiranya kehidupanku itu baik untuk diriku dan matikanlah aku sekiranya kematianku itu baik untuk aku!







“ ada perkara yang perlu dipelajari hasil dari kesilapan orang lain “....








when you are doing something, think that you will get the same thing same like what have you done..
when you want people respect you, you first have to be like that to others..
when you want people love you, you first have to love them..
when you want people speak nicely to you, you first have to be the example..
when others are doing something that you don't like, don't think as that is their mistake..
when others are being so rude to you, don't think that they mean to do so..
it's right kn....
nk dpt sumtin...kter kne wt mend y kter nk 2 dl....emm








ble hati resah  selepas kamoo berbuat sesuatu, itu tandanya apa yg diperbuat ada yg kurang di mata Allah....btol kn..emm...jiwe xtntram ble kter vwt slh nn da mtk mf ...p kemaafan xdtrime...m ...Bear with all the obstacles, and trust Allah as Allah want it to be like that, and Allah knows everything about what have been planned...n 2 sume org y ad dcc aku...thanx..korg penguat at n smagt aku tuk mjadikan ari2 aku mjadi kian bmakna n bmakna....






let's me be strong ya Allah..




Wallahua’alam

Nota hati 1 :Apologizing doesn't mean that you were wrong or the other person was right. It means you value your relationship more than your ego.

Monday, 17 October 2011

::Hati-Hati Dengan Makanan Yang Anda Makan!!!






Assalamualaikum wbt...

peace upon 2 u all....
=)






baca tak tajuk atas tu?? Ehem3,,, bila sebut “vavi” a.k.a khinzir je mesti semua orang cam..eeeeeeeeeeeeeeeee najis!!!! samak!!!!! tapi sedar tak kadang dalam mknn yg korang mkn, dlm cokelat yg korang mkn.... kadang2 ade lemak babi...Pernahkah korang semua melihat label kt kandungan sesebuah makanan???
N aien baru je mrujuk bbrpa soal jawab ttg isu halal haram mknn yg mengandungi kod E. N ad 1 komen yg diberikan lam 1 blog yg menyatakan coklat 'Cadbury' adalah haram. aien ske aw mkn coklat 'Cadbury Blackforest'. Memikirkan yg aien xdpt da  mkn lg jika kenyataan haram itu benar, mendorong aien tuk mcari kebenarannya....heee...ce korang bayangkan if mend mcm ni blaku......




















ap respon korg......Eiiii....msti korg xsgup kn nk mkn kn....so...korg kne la berhati2 memilih mknn,,,cek dl kandungan lam mknn 2...jgn pakat redah je...bahana dri tw...





















Di bawah ni adalah senarai2 kod lemak babi dalam produk @ makanan kita. Kalo korang nampak kod nie kat senarai kandungan tu, baik elakkan dan jangan beli.

















Berhati-hatilah  membuat pilihan kerna kita adalah apa yang kita makan. Berikut adalah  senarai hangat yg diperolehi drpd laman web JAKIM  & telah tersebar  luas melalui emel-emel anda.


1. Restoran berikut telah mendapat pengesahan halal JAKIM :
1) McDonald
2) A&W
3) Secret Recipe


Restoran / syarikat berikut telah ditarik sijil pengesahan halal JAKIM
kerana gagal mematuhi syarat dan piawaian halal :
1) Victoria Station
2) Kam Lun Tai
3) Lotus Family Restoran


Restoran / syarikat berikut tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM :
1) San Francisco Steakhouse
2) Chicken Rice shop
3) Kiwi Express




















Walaubagaimana pun, agak menghairankan jg kn ble mknn ringan yg banyak tdapat di pasaran dikatakan mpunyai campuran lemak babi gara-gara mempunyai bahan campuran salah satu dari kod di atas. Sedangkan makanan ringan tersebut mempunyai logo ‘Halal JAKIM’. hairan bin aneh kn....p tuk maklmt lanjut ley lyari  Portal E-halal...sbb aien pn rser ragu2 ttg isu 'E-Codes' ni... please sebarkan pada kekngkawan Islam yang lain. memang ada tanda halal... tapi tanda halal boleh didapatkan dimana-mana jer. cara rasuah pun boleh dapat.... please... makanan haram punca masalah keruntuhan akhlak umat islam sekarang...hati jadi keras. sembahyang pun tuhan tak terima... apalagi bila jadi darah daging. mudah terima agama yang lain.... sebab tu sekarang ramai murtad.... banyak babi dalam badan... please... please... sebarkan...cek dl kandungan mknn sblm bli....lw ley bwk list kod lemak babi ni..print kcil2...smpn lam purse...so...mser shopping 2 ,,rajen2 la cek kandungan kt plstik bungkusan 2 k...jg pemakann kter..sbb sume y kter mkn 2 akn jd drh dging kter aw...








sebelum mengakhiri entry ni....
Renungi firman Allah di dalm kitabNya yg mulia....





“Sesungguhnya Allah itu baik, tidak  mahu menerima sesuatu kecuali yang baik. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada orang-orang mukmin (seperti) apa yang telah diperintahkan kepada para rosul, Allah berfirman, “Wahai para Rosul makanlah dari segala sesuatu yang baik dan kerjakanlah amal sholih”

(QS Al Mukminun: 51).






Dan Dia berfirman lg:


“Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari apa-apa yang baik yang telah Kami berikan kepadamu” (QS Al Baqoroh: 172).



Wallahu'alam..





Nota hati 1 : Sebagai umat islam..marilah kita sama2 kongsikan artikel ini..supaya kite sama2 dapat membantu saudara kite daripada memakan sesuatu yang haram..ingatlah sesuatu yang haram pasti ada balasannya..
Nota hati 2 : JOM BOIKOT BARANGAN YAHUDI & ISRAEL....walaupun ianya halal, tapi menyumbang kepada pembangunan ekonomi Yahudi Durjana Ini isu umat Islam sejagat. jangan biarkan satu sen pun wang umat islam mengalir ke arah membantu Yahudi



Friday, 14 October 2011

::Yg Tertutup Itu Indah kn...


ASSALAMUALAIKUM...
Peace upon 2 all yup..
hope everything is fine yaa...
2day...aien nk mcorat coret sket sal dri aien...
sje mau shared...















Rasulullah SAW telah bersabda :

"Bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, maka mereka tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya & kedua tapak tangannya hingga pergelangan"


















Berdasarkan sabda Rasulullah di atas, faham lah kita bhw setiap perempuan yg tlh cukup umur, wajiblah ke atas mereka tuk menutup aurat iaitu seluruh anggota badan & kecuali muka & juga kedua tapak tangan. SUBHANALLAH, begitu istemewany mjadi seorang wanita kerna tidak ada sesiapa yg di benarkn melihat perhiasan mereka kecuali kpd orang yg di halalkan di dlm Islam.




















Tp, pd masa kini, banyak yg telah berubah. Kebanyakkan mereka sudah Xikut kehendak  yg telah di tetapkan di dalam Islam iaitu cara2 menutup aurat dgn betul. Alangkah ruginya diri jika perkara2  spt ini berlaku kpd kita kerana setiap apa yg di tetapkan di dlm  agama kita  pasti ada  hikmahnya yg pasti x  akan mensia-siakan kita sume.


















ALHAMDULILLAH!!!!!
Tidak kenal maka xcinta’, itulah  ungkapan yg sesuai bg aien ,....Skunk aien tlh jatuh  cinta ngan tudung labuh & berharap semakin bertambahlah cinta aien pd tudung labuh. Hope... xnk da on off tdung labuh...lw dl kt umah...tdung bawal sentiasa menjadi plihn di aty nkg mner2...p skunkk da mule sdar...sapa ble nk paka cmni...nk hpokrit kn...emm..bg aku kekuatan tuk istiQamah...INSHALLAH.
















Yg tertutup itu indah!















Semoga dgn bertudung labuh, ia boleh mjadi 1 galakan tuk diri ini, sntiasa mperbaiki diri dari semasa ke semasa kerna kita sering mjadi perhatian masyarakat sekeliling. Jngn terlalu mharapkan kesempurnaan dr kami kerna kami jg manusia biasa yg sdg mperbaiki diri tuk mjadi yg lbih sempurna.  Hakikatny , masih ramai yg mempertikaikan & statement ni slalu je kter dgr yg  “pakai je tudung labuh, perangai bukannya baik sangat pun”,.... statement ni slalu je di lontarkan kpd  wanita2  yg bertudung labuh. Sedarkah kalian, “setiap manusia tidak terlepas dari melakukan dosa”. Bantulh kami  berusaha tuk memperbaiki diri kami, doakan semoga kita semua dapat menjadikan srikandi-srikandi ISLAM terdahulu sebagai contoh di dalam hidup ini. 






















Tudung labuh adalah 1 usaha mulia dalam mematuhi firman ALLAH yg mewajibkan setiap insan bergelar wanita yg baligh menutup aurat mereka. Melindungi mahkota yg indah dr pandangan yg bukan muhrim.Hope kita semua dapat mperbaiki diri sendiri ke arah kebaikan. Diri ini juga masih bnyk kelemahan & semoga kita semua sentiasa ISTIQAMAH dalam melakukan sesuatu.
























Jgnn malu dgn sindiran org lain jika kita ingin betul2  berubah ke arah kebaikan, yakin dgn keputusan kita & berdoa lah kpd ALLAH tuk di tetapkan hati kita....






















Akhirul kalam...
Renungi kter2 ni::
“Jangan kau sangka LABUH TUDUNG ku tanda alimnya diriku, aku juga seperti mu, masih mencari-cari segenap cahaya, buat menerangi sepanjang perjalanan, kerana tudung ku ini bukan sekadar menutupi tetapi melindungi, jua mengingatkan diri ini, menjaga setiap gerak geri kerana akhlak itu bunga diri”.


Nota hati:Lg Indahnya bila berpurdah.. 
Nota hati: Upcoming exam -Susah benar ilmu yang diperolehi mahu menyerap ke dalam hati…..Moga aku tidak lalai serta dan tidak jemu dalam misi menghidupkan kembali hati!